|
کدخبر: 137523

کرونا عملکرد پتروشیمی‌ها را مختل می‌کند؟

کرونا بخش‎های مهمی از اقتصاد کشور طی ماه‎های اخیر را تحت تاثیر قرار داده است. حال نیز این گمانه مطرح است که عملکرد شرکت‎های پتروشیمی را زمستان امسال مختل کند.

انرژی کرونا عملکرد پتروشیمی‌ها را مختل می‌کند؟

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته است: به‌دلیل اقدام‌های موثری که در سال‌های اخیر در پارس جنوبی انجام شده، تولید روزانه گاز کشور به ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار معادل روزانه ۵ میلیون بشکه نفت است. اگر ایران از گاز طبیعی بهره‌مند نبود باید برای تامین انرژی کشور نفت وارد می‌کردیم.

 به گفته تربتی، مصرف روزانه گاز تابستان امسال ۳۰ میلیون مترمکعب نسبت به زمان مشابه سال ۹۸ افزایش یافت. به‌طور معمول هر سال تعدادی شهر و روستا به شبکه گاز کشور افزوده می‌شود که بخشی از افزایش مصرف به این موضوع معطوف است، اما عمده افزایش غیرمعمول امسال به‌دلیل افزایش شست‌وشوها، استفاده از آب گرم و به تبع آن افزایش مصرف گاز در تابستان بود. پیش‌بینی می‌کنیم زمستان امسال هم روند افزایشی مصرف ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حالی پیش‌بینی روند افزایشی مصرف گاز در زمستان امسال به دلیل شیوع کرونا را مطرح می‎کند که در زمستان سال‌های اخیر میزان تقاضا برای گاز از میزان تولید پیشی می‎گرفت. از این رو مثلا زمستان پارسال شاهد تخصیص سوخت مایع(مازوت و گازوئیل) به نیروگاه‎ها بودیم که آلودگی شدید هوا در بسیاری از شهرهای کشور را به دنبال داشت. با توجه اینکه شیوع کرونا مصرف گاز را افزایش داده است، این گمانه مطرح است که عدم توازن تقاضا و تولید گاز در کشور امسال با شدت بیشتری ایجاد شود. این موضوع علاوه بر اینکه میتواند تجربه آلودگی هوا در زمستان پارسال را تکرار کند، ممکن است در روند تولید پتروشیمی‎های خوراک گازی نیز اخلال ایجاد کند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها