|
کدخبر: 56126

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛

تنها از ۱۰ درصد تولید گاز درآمد زایی می‌شود

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت گفت: تنها از حدود ۱۰ درصد تولید گاز کشور درآمدزایی قابل قبول می‌شود و از ۹۰درصد گاز تولیدی عملا درآمدی حاصل نمی‌شود که این مهم‌ترین معضل صنعت گاز کشور است که LNG به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌های درآمدزایی در گاز فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

گسترش‌نیوز: همایش یک روزه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۸ با حضور صاحبان صنایع و مدیران نفتی در سالن مجموعه اندیشه معین موسسه آموزش عالی آزاد برگزار شد.

photo_2019-06-20_15-06-33.jpg

هدف از این همایش آشنا شدن سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با استراتژی‌های سال ۹۸ در حوزه‌های طلا ارز رمز، ارز، مسکن و بورس بود.

از جمله مدیران ارشد حاضر در این همایش می‌توان به محمد مصطفوی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، محمد رضا مدیری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، حسین صدرایی مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه، فخر‌الدین زاوه عضو هیات علمی وزارت راه، بهروز ملکی تحلیل‌گر بازار مسکن اشاره کرد‌.

محمود رنگ آمیز مدیر اجرایی همایش استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۸ در ارتباط با برگزاری این همایش گفت: «همایش استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۸ » با محوریت ستراتژی‌های کلان برگزار شد.

این مدیر اجرایی گفت: با توجه به شرایط کنونی نیاز است که بدانیم پول‌های خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنیم، امسال به شکل گسترده تر و در حوزه‌های بیشتر و به روز تر به شکل کاربردی خطوط کلی استراتژی‌های کلی را برای مخاطبان ارائه می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این همایش به آن پرداخته می‌شود آشنایی مخاطبان با فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه گفت: کسب سود معقول و یا حداقل حفظ ارزش پول را می‌‏توان دغدغه اصلی سرمایه‌‌گذاران معرفی کرد؛ این موضوع در هر کشوری با توجه به محیط‌‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در هر زمان متفاوت است. در ایران، با توجه به شرایط خاص اقتصادی و موضوع کسب سود و حفظ ارزش سرمایه از اهمیت خاصی برخوردار است. این موضوع در سال ۱۳۹۸ اهمیت ویژه‌‌ای دارد؛ سالی که در آن تغییرات اساسی در پارامترهای اقتصادی کشور قابل پیش‌بینی است.

نظر به برگزاری موفق پنج دوره همایش استراتژی‌‏های سرمایه‌‏گذاری، در همایش ششم سعی شد با ارائه تصویری از وضعیت کلی اقتصاد ایران در شرایط پیش‌رو، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف در حوزه‌هایی مانند طلا، مسکن و بورس به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

رنگ آمیز گفت: بررسی ۷ صنعت برتر بورس، بررسی بازار طلا، ارز و رمزارزها، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساختمان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از جمله پنل‌های تخصصی بود که در این همایش یک روزه به آن پرداخته شد.

رنگ امیز ادامه داد: مهندس محمد مصطفوی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت و مدیر سرمایه‌گذاری سابق شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از فعالان شناخته‌ شده صنعت نفت سخنرانی یک پنل تخصصی در این همایش را با موضوع «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» عهده دارد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

محمد مصطفوی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت به عنوان سخنران با اشاره با اشاره به فرصت سرمایه‌گذاری در افزایش تولید نفت گفت: ایران با داشتن ۱۵۵.۶میلیارد بشکه ذخیره نفت و میعانات، ظرفیت تولید سالانه تنها ۱.۷میلیارد بشکه نفت و میعانات دارد (معادل ۴.۷ میلیون بشکه در روز ) و این بدان معنی است که ظرفیت تخلیه مخازن ایران حدود ۱.۱ درصد سال است در حالی که کشور‌هایی مانند آمریکا و نروژ نرخ تخلیه ۸ الی ۹ درصدی دارند و متوسط جهانی نیز ۲ درصد است. ایران حتی اگر برابر متوسط جهانی یعنی سالانه ۲ درصد مخازن خود را تخلیه کند امکان تولید تا روزی ۸.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات را داراست که درصورت دستیابی به این اعداد سالانه حدود ۸۳ میلیارد دلار می‌تواند به درآمد کشور اضافه نمود. در این رابطه شرکت‌ ملی نفت ایران طرح‌های افزایش و نگهداشت تولید به ارزش مجموعا ۱۳ هزار میلیارد تومان تعریف نموده است که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

مهمترین معضل صنعت گاز کشور

وی افزود: در بخش گاز، نیز ایران درحال‌حاضر مجموعا سالانه حدود ۲۹۰ میلیارد مکعب تولید می‌کند که حدود ۲۰ میلیارد مکعب آن سوخت و خوراک پتروشیمی‌هاست و حدود ۲۰ میلیارد مکعب صادر می‌شود و ما بقی به صورت رایانه‌ای در اختیار مصارف خانگی و نیروگاه‌ها و صنایع قرار می‌گیرد. و لذا تنها از حدود ۱۰ درصد تولید گاز کشور درآمدزایی قابل قبول می‌شود و از ۹۰درصد گاز تولیدی عملا درآمدی حاصل نمی‌شود که این مهم‌ترین معضل صنعت گاز کشور است که LNG به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکار‌های درآمدزایی در گاز فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

فرصت‌های بخش پالایش

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت در رابطه با فرصت‌های بخش پالایش ادامه داد: میزان تولید فراورده‌های سنگین با ارزش افزوده کم پالایشگاه‌های ایران با حدود ۳۴ درصد است در حالی که پالایشگاه‌های به روز دنیا کمتر از ۵ درصد فرآورده‌های ته ماند و سنگین تولید می‌کند و لذا فرصت‌های خوبی در سرمایه‌گذاری برای واحد‌های ارتقا فرآورده‌های سنگین و ته ماند است.

طرح‌ّ‌ها تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید

مصطفوی در حاشیه این همایش یک‌روزه در ارتباط با شرکت‌ سرمایه‌گذاری صنعت نفت گفت: ما به دنبال این هستیم که طرح‌هایی را به کمک سایر شرکا تعریف کنیم به نتیجه برسانیم و طرح‌های خوبی را با توجه به شناخت نسبت به صنعت نفت فکر می‌‌کنم بتوانیم تعریف کنیم که سودآوری خوبی داشته باشد. یعنی به دنبال این هستیم که از یک هلدینگ شرکت‌‌داری تبدیل به یک شرکت سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه صنعت نفت شویم. این طرح‌ها تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید.

خروج از کسب‌و کار‌های غیر مرتبط

وی با اشاره به خروج از کسب‌و کار‌های غیر مرتبط به عنوان یکی از اهداف شرکت گفت: با استفاده از دو رویکرد کلی آماده‌سازی و تلاش برای رشد کسب و کارهای قابل توسعه با هدف افزایش ارزش‌ نهایی شرکت‌ در هنگام فروش واگذاری و فروش یا انحلال کسب‌و ‌کار‌هایی که از قابلیت توسعه اندکی برخوردار بوده و خروج از آنها منفعت بیشتر برای شرکت به همراه دارد، به دنیال دست یافتن به این هدف هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هموار نمودن فرآیند توسعه و تامین مالی از طریق ورود شرکت‌های زیر مجموعه به بازار سرمایه و بهره‌گیری بیشتر از کلیه ظرفیت‌های بازار سرمایه نیز از جمله مهم‌ترین اهداف ماست.

ارسال نظر