|
کدخبر: 132716 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

معاون وزیر نیرو: انتقال آب خلیج فارس یک الگو شود

قاسم تقی زاده خامسی اظهار کرد انتقال آب خلیج فارس می تواند یک الگو برای ما باشد زیرا که حداقل مصرف آب در صنعت در افق آینده ۲ برابر خواهد شد.

انرژی معاون وزیر نیرو: انتقال آب خلیج فارس یک الگو شود

استفاده از آب دریا برای کشور ایران که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و تنها ۴۶ درصد از جمعیت آن به ۲۰ درصد از آب دسترسی دارند، یک الزام است.

قاسم تقی زاده خامسی در آیین بهره‌برداری و افتتاح انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران گفت: امروزه ۹۷ درصد از آب‌های جهان را دریاها تشکیل می‌دهند، و اکنون باتوجه به کمبود آب شیرین درسطح جهان هر روز کشورهای جهان برای فناوری‌های مدرن و موثرتر برای استفاده بهینه از آب دریا استفاده می‌کنند که ایران نیز یکی از این کشورها خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین کشورهای که آب شیرین و تجدیدپذیر دارند، امروزه آب دریا را به عنوان یک منبع بی‌پایان نگاه می‌کنند.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: ما که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار داریم و ۴۶ درصد از جمعیت مان به ۲۰ درصد از آب دسترسی دارند، استفاده از آب دریا یک الزام است، سامانه که امروز به بهره‌برداری می‌رسد، ‌می تواند یک الگو برای ما باشد زیرا که حداقل مصرف آب در صنعت در افق آینده ۲ برابر خواهد شد.

تقی زاده خامسی افزود: خوشبختانه با بهره‌برداری از این آب شیرین کن، ۷۲ مین واحد نمک زدایی کشور در ایران به نتیجه می‌رسد که ۵۴ واحد این آب شیرین کن‌ها در دولت فعلی به بهره‌برداری رسیده و ۲۳ واحد دیگر انشاالله تا پایان همین دولت به نتیجه خواهد رسید.

قابل ذکر است که در سال ۹۲ کشور تنها ۱۸ آب شیرین کن داشته است که با امروزه با ایچنین پروژه هایی ما ۷۲ آب شیرین کن خواهیم داشت.

وی در ادامه بیان کرد: آب شیرین کنی امروز افتتاح می‌شود ۱۵ میلیون متر مکعب آن متعلق است به آب شرب بندرعباس و بند خمیر، این ۱۵ میلیون اضافه می‌شود به ۱۵ میلیونی که در چند ماه پیش به دستور رئیس‌جمهوری در بندرعباس افتتاح شد.

معاون وزیر نیرو در پایان سخنرانی‌اش اظهار کرد: در سال ۹۲ ظرفیت کل آب شیرین کن‌های هرمزگان فقط حدود ۸ میلیون متر مکعب بوده است که این عدد تا پایان سال به ۹۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید

بندرعباس و بندر خمیر با جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفر، ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب دارند. که نیمی از آن از آب شیرین کن‌ها تامین خواهد شد و در مجموع در استان هرمزگان تا پایان دولت تدبیر و امید نیمی از آب شرب توسط نمک زدایی تامین خواهد شد که در کشور بی‌نظیر است.

آب شرب استان هرمزگان بیش از آن از آب‌های سطحی و آب شیرین کن‌ها تامین خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

ارسال نظر