|
کدخبر: 132699 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

اردکانیان: انتقال آب پروژه ای استراتژیک است

وزیر نیرو در مراسم افتتاح فاز اول پروژه شیرین سازی آب خلیج فارس و قطعه اول انتقال آب به فلات مرکزی ایران این طرح را یک پروژه استراتژیک دانست.

انرژی اردکانیان: انتقال آب پروژه ای استراتژیک است

اردکانیان وزیر نیرو در آیین افتتاح بزرگترین پروژه انتقال آب درکشور با ابراز خوشبختی از افتتاح این پروژه اظهار کرد: وزارت نیرو از آغاز سال پویشی را به عنوان ال ب ایران راه‌اندازی کرده است که امروزه خوشبختانه این قطار دارای لکوموتیو قدرت مند دیگری هست به اسم وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوص فعال ما یعنی شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس این امکان را فراهم کرد که با مشارکت در این طرح این روز بزرگ را برای صنعت آب کشور رقم بزنند.

وی افزود: امروز شیرین‌سازی آب دریا از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی در جهان بشمار می‌رود، حدود ۷۵ درصد نمک زدایی در منطقه ما صورت می‌گیرد و بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در منطقه خلیج فاررس فعال است که حدود ۲۵ عدد از این آب شیرین کن ها، آب شیرین کن‌های بزرگ بالای ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز هستند، و پروژه امروز ما از زمره این پروژه‌ها است.

اردکانیان ادامه داد: از حدود ۶۷ سال پیش در این منطقه نمک زدایی از آب در کشورهای همسایه انجام می شد و امروز به دلیل دستیابی به فناوری، امکان اقتصادی کردن چنین طرح ها و پروژه هایی وجود دارد.

اردکانیان بیان کرد: در دولت تدبیر و امید از چندسال پیش کار مطالعاتی این پروژه برای ۱۷ استان کشور آغاز شده است، و اکنون این ۱۷ استان در سال ۶۰ میلیارد مکعب مصرف آب دارند‌، که از این مقدار دو میلیارد آن در بخش صنعت است، که در برنامه ۳۰ سال آینده به بیش از ۳ میلیارد متر مکعب خواهد رسید و برآورد ها نشان داده بخش صنعت سالیانه ۹۵۰ میلیون متر مکعب برای مصارف خود کمبود خواهند داشت و به همین دلیل، استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان ‌کرد:  از مجموع ۲۶ میلیارد متر مکعب آب تخصیص یافته به سه استان یاد شده، ۱۳ میلیارد متر مکعب آب بدون نمک‌زدایی در حال بهره‌برداری است.

۲.۷ میلیارد متر مکعب آب شیرین از این آب تخصیص یافته، حاصل می‌شود که می‌تواند به مصارف عمدتا صنعتی برسد.

اردکانیان با اعلام اینکه ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به مجموعه ۱۷ استان تخصیص داده شده است، گفت: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در این فرآیند حاصل می‌شود که پاسخگوی نیازهای صنعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه از ۴۵۰ میلیون مترمکعب که به بخش خصوصی و صنعت داده می‌شود و ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به‌دست می‌آید، بیان کرد: این آب برای مصارف شرب کرمان و هرمزگان همچنین مصارف صنعتی کرمان و یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو یادآور شد: در دولت تدبیر و امید این وزارتخانه موفق شد علاوه بر بودجه‌های عمومی دولت، از سایر منابع غیردولتی برای طرح‌های خود منابع تجهیز کند.

این منابع در بخش برق شامل ۴.۱ میلیارد یورو و ۲۸ هزار میلیارد تومان، در بخش آب و فاضلاب ۲.۶ میلیارد یورو و ۳۱ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۶.۷ میلیارد یورو و ۵۹ هزار میلیارد تومان بود که از صندوق توسعه ملی، بانک توسعه اسلامی و فاینانس‌های خارجی و غیره تامین شد.

وزیر نیرو گفت: قیمت تمام شده آب برای صنعت حدود ۲ یورو خواهد بود که حدود ۲ درصد هزینه‌های فرآوری فولاد خواهد بود.

اردکانیان اظهار: طرح‌هایی از محل همین منابع در دست اجراست و تخصیص‌هایی به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان و ۱۷ استان فلات مرکزی کشور داده شد که طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان این پروژه را پروژه‌ای فوق العاده استراتژیک برای صنایع بزرگ منطقه توصیف کرد و تصریح کرد: خوشبختانه در منطقه صنایع بزرگی وجود دارند که از این ظرفیت می‌تواند استفاده بهینه کنند.

وزیر نیرو در انتها از شرکت تامین و انتقال آب و مجری طرح جناب آقای یاری تشکر و قدردانی کرد و گفت: که در طول این سال‌ها پیشتاز این حرکت بودند و این حرکت سبب خواهد شد که بخش‌های دیگر فعال در این طرح انشالله طرح‌های دیگر را بتوانند با کمک یکدیگر به بهره‌برداری برسانند.

در ادامه رئیس‌جمهوری از وزیر نیرو دو سوال به این شرح پرسید:

اینجنین پروژه‌ای در صورتی می‌تواند عملیاتی شود که ما صنعتی مهم پیش رو داشته باشیم پس باید مصرف این آب در صنعت باشد یا برای بخش‌های دیگر هم استفاده می‌شود، و سوال دوم این است که آیا ما تا اکنون در تاریخ ایران اینچنین طرحی را داشته‌ایم که در طول ۳۰۵ کیلومتر آب را از دریا شیرین کنیم و انتقال دهیم؟

اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به سوال رییس جمهوری اظهار کرد: چنین طرحی به مدد مجموعه شکوفایی‌های این چهار دهه شکل گرفته و کار بسیار بزرگی انجام شده است و بزرگی این کار صرفا ۸۲۰ کیلیومتر خط انتقال و ده‌ها ایستگاه پمپاژ و هزاران ساعت انرژی نیست ویژگی این طرح این است که شیوه تفکر ما را درباره اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک با تغییر اقلیم و با کاهش بارش روبه‌رو است مواجه نکند. زیرا که دسترسی ما به آب‌های شمال و جنوب یک منبع بی‌پایان است.

وی در پایان بیان کرد: این طرح نیازمند وجود صنایع بزرگی است که تامین آب با این هزینه و زحمت موجه باشد، ما می‌توانیم صنایع خودمان را توجیح کنیم که جای استفاده از آب قابل شرب یا حق آبه کشاورزان استفاده کنید، ‌از آب دریا می‌توان برای این صنایع استفاده کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها