|
کدخبر: 132709 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تحقق شیرین‌سازی ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در روز

در ادامه مراسم افتتاح قطعه‌ اول انتقال آب خلیج‌فارس میرعلی‌یاری، مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس به سخنرانی پرداخت. وی گفت: طرح با هدف‌گذاری شیرین‌سازی ۱.۵ میلیون مترمکعب آب در روز از دریای خلیج‌فارس و انتقال آن جهت مصرف شرب و صنعت سه استان برنامه‌ریزی شده است.

معدن تحقق شیرین‌سازی ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در روز

در ادامه مراسم افتتاح قطعه‌ اول انتقال آب خلیج‌فارس میرعلی‌یاری، مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا گفت: خداوند منان را سپاسگذارم که ایام هفته وحدت و ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبی کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

یاری اظهار داشت: این طرح با حمایت دولت تدبیر و امید و کمک وزارت صمت و با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و چادرملو با ثبت شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس فعالیت اجرایی خود را به صورت رسمی شروع نمود.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس تصریح کرد: طرح با هدف‌گذاری شیرین‌سازی ۱.۵ میلیون مترمکعب آب در روز از دریای خلیج‌فارس و انتقال آن جهت مصرف شرب و صنعت سه استان برنامه‌ریزی شده است. با توجه به میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز و حجم عملیات اجرایی مقرر شد این طرح در سه فاز به مرحله اجرا گذاشته شود، پس از اخذ کلیه مجوزهای قانونی از تمام سازمان‌های زیربط از جمله وزارت نیرو، محیط‌زیست، منابع طبیعی، پدافند غیرعامل، فاز اول طرح با برنامه تولید ۶۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین در روز برای مصرف شرب و صنعت طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد و هم‌اکنون این طرح با مشخصات اجرا شده بزرگ‌ترین سایت شیرین‌سازی انتقال آب دریا در منطقه و کشورمان است.

یاری درباره مشخصات طرح انتقال آب در قطعه اول آن افزود: مشخصات بخشی از طرح را که امروز افتتاح خواهد شد شامل این موارد است: این پروژه در سه حوزه شیرین‌سازی، خط انتقال و تأمین برق و مجموعاً با اجرا و تکمیل کامل ۷۰ پروژه بزرگ و متوسط در آن به بهره‌برداری می‌رسد. در سایت بزرگ شیرین‌سازی زمینی به مساحت ۱۵۵ هکتار تملک و با هدف‌گذاری تولید ۱.۵ میلیون مترمکعب آب شیرین کلیه زیرساخت‌های آن آماده شد.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس عنوان کرد: برای قرارگیری لوله‌های زیر آب دریایی مسیری به طول ۲۳۰۰ متر و عرض ۱۰۰ متر و به عمق ۱۰ متر دریا شکافته و لایروبی شد و سپس لوله‌های زیرآب دریایی به قطر ۲.۵ متر و به طول ۱۶ متر برای آبگیری انتقال پساب نصب شد. ضمن اینکه بزرگ‌ترین سازه آبگیری و تخلیه پساب برای تأمین آب جهت تولید ۱.۵ میلیون مترمکعب آب شیرین احداث شده است. نخستین واحد بزرگ ۲۰۰ هزار مترمکعبی شیرین‌سازی در روز با فناوری برتر دنیا توسط بخش خصوصی شرکت سازه‌سازان به صورت B.O.O سرمایه‌گذاری و اجرا شده و سالن اصلی RO آخرین فرآیند تولید آب شیرین پروژه است که آب دریا را شیرین و به مخزن ایستگاه اول پمپاژ منتقل می‌کند در واحدهای شیرین‌سازی اجرا شده است و لازم به توضیح است که این پروژه از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا برخوردار است

وی خاطرنشان کرد: جا دارد از سرمایه‌گذار شخصی آقای حدادیان و مدیر پروژه ایشان آقای جواهری تقدیر و تشکر داشته باشم.

یاری افزود: احداث دو واحد دیگر بزرگ شیرین‌سازی هرکدام به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب به اندازه سایت شیرین‌سازی در دو سال آینده و هر سال یک واحد به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که هم‌اکنون ۳۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد احداث سه مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب همراه با کلیه ساختمان‌های صنعتی برای تولید آب شیرین با ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در سایت شیرین‌سازی اجرا شده است.

یاری اظهار کرد: ‌در کریدور بزرگ انتقال آب به سه استان تملک، ‌مسیرگشایی، احداث جاده پروژه به طول ۸۳۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ متر از بندرعباس تا اردکان اجرا شده است. لوله‌های فولادی به قطر ۱۶۰۰ میلی‌متر و به طول ۳۰۵ کیلومتر اجرا شده است. هفت ایستگاه پمپاژ و ۹ مخزن تعادلی اجرا شده است در بخش برق ۱۰ واحد پست بزرگ ۴۰۰، ۲۳۰، ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت اجرا شده است. ۱۵۰ کیلومتر شبکه برق انتقال نیرو اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس درباره تأمین مالی پروژه گفت: این طرح بزرگ ملی با حمایت دولت و با مشارکت بانک‌های دولتی و آورده نقدی سهام‌داران به شرح زیر تأمین منابع گردیده است: منابع ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن و کنسرسیوم بانکی با مسئولیت بانک تجارت و منابع ارزی بانک ایران و اروپا با عاملیت بانک پارسیان تاکنون ۳۰۰ میلیون یورو در این بخش هزینه شده است. تسهیلات ریالی دریافتی از کنسرسیوم ۹ بانک دولتی ۱۲۰۰ میلیارد تومان، تسهیلات ریالی بانک سپه به عنوان سهامدار طرح از طریق شرکت‌های معدنی با مشارکت کنسرسیوم بانکی ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. جمع هزینه آورده سهامداران تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: این طرح عظیم با مشارکت گسترده مهندسان، مشاوران و پیمانکاران داخلی و ۱۹۴ شرکت سازنده داخلی از ۱۵ استان کشور که پس از تلاش چندساله به بار نشست و میانگین اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در اجرای این پروژه ۱۶ هزار نفر بود و در زمان بهره‌برداری قطعه‌ای که افتتاح خواهد شد ۱۲ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها