|
کدخبر: 114478

ساخت ۳۵ سد در مرزها

وزیر نیرو با بیان اینکه تعداد سدهای بهره‌برداری شده در مناطق مرزی توسط دولت تدبیر و امید به ۳۵ سد خواهد رسید، گفت: تثبیت جمعیت، امنیت، توسعه و اشتغال مولد از دستاوردهای احداث سدهای مرزی است.

انرژی ساخت ۳۵ سد در مرزها

رضا اردکانیان با تشریح دستاوردهای صنعت آب و برق، افزود: توسعه آبریز مشترک، آسایش و امنیت شهروندان در مناطق مرزی از آسایش و رفاه همسایگان جدا نیست.

وی با اشاره به ۱۲ استان که مرز زمینی مشترک با همسایگان دارند، اظهارکرد: ایران ۴۰ سال پیش یک سد مرزی ارس را داشت اما بعد از انقلاب تاکنون به ۷۳ سد مرزی رسیدیم.

اردکانیان گفت: تاکنون ۲۴ سد در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است که تا پایان این دولت به ۳۵ سد مرزی می‌رسد.

وزیر نیرو با اشاره به راه‌اندازی سد برای بخش ضروری شرب و بخش کشاورزی، تصریح کرد: طرح زهکشی ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرغوب استان‌های کرمانشاه و ایلام انجام شده که بخش اصلی آن برعهده وظیفه وزارت نیرو و بخش فرعی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به طرح‌های آمادگی برای بهره‌برداری در این بخش، خاطرنشان کرد: یک هزار ۵۰۰ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری انجام شده است که موجب اشتغال مستقیم ۱۱ هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم ۲ هزار و ۵۰۰ نفر می‌شود.

۱۲ برابر شدن ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی

وی گفت: در حالی که جمعیت کشور از زمان انقلاب سه برابر شده و این در شرایطی است که ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۱۲ برابر رشد را نشان می‌دهد.

اردکانیان با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب مانند امروز یک کشور نفتی و دارای منابع سرشار سوخت فسیلی بودیم، خاطرنشان کرد: اگرچه در آن زمان به لحاظ دانش و فناوری غنی نبودیم اما دسترسی‌های حکومت به فناوری‌های روز دنیا محدود نبود.

احداث ۲۴۳ تصفیه‌خانه فاضلاب

وزیر نیرو اضافه کرد: تامین بهداشت عمومی به عنوان یک وظیفه مهم و حاکمیتی به شمار می‌رود که بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هشت و نیم درصد جمعیت شهری در پوشش شبکه‌های تصفیه فاضلاب با چهار تصفیه خانه بودند در حالی که امروز بالای ۵۱ درصد جمعیت شهری با بیش از ۲۴۳ تصفیه خانه فاضلاب از این پوشش برخوردار هستند.

وی افزود: درحال‌حاضر نه تنها سطح فناوری و نیروهای متخصص بلکه مهم‌تر از آن ساز و کارهای مالی متنوع و کارا شده‌اند که بدون اتکای به منابع عمومی هر ۳۰ روز یک تصفیه خانه فاضلاب با فناوری روز دنیا در شهرستان‌های دور و نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه بخش صنعت به درستی، فاضلاب تصفیه شده را یک منبع مطمئن‌تر از آب خام برای مصارف می‌داند، خاطرنشان کرد: تامین آب‌خام در سال‌های خشک دارای محدودیت‌هایی خواهد بود، در این صورت با توجه به اولویت شرب، نیاز صنعت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و با کمبود مواجه می‌شود، اما خروجی آب تصفیه خانه فاضلاب، ثابت و مطمئن است.

دسترسی ۱۰۰ درصدی جوامع شهری ایران به آب شیرین

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بر اساس ساز و کارهای مالی، قوانین بودجه و تجربیات دولت‌های مختلف به عنوان یکی از کشورهای پیشروی دنیا مطرح شده‌ایم، تصریح کرد: تامین آب شرب برای مردم یک وظیفه ملی است که ایران به برکت جمهوری اسلامی در این مسئله یکی از کشورهای تراز اول است.

وی افزود: امروز متوسط دسترسی جوامع شهری در دنیا به آب شیرین و پایدار حدود ۸۵ درصد است در حالی که ایران به عدد ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.

اردکانیان اضافه کرد: همچنین در جوامع روستایی متوسط جهانی دسترسی حدود ۵۳ درصد است که این عدد در کشور ما به ۸۲.۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: امروز در خانه‌های روستایی همانند شهرها دسترسی به آب به وجود آمده است در حالی که در تعریف جهانی، شاخص دسترسی به آب شرب در جوامع روستایی رسیدن به منبع تامین آب با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی است.

انجام ۹۵ درصد طراحی ساخت تجهیزات برقی در داخل کشور

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در زمینه برق دارای توانمندی طراحی و ساخت ۹۵ درصد تجهیزات هستیم، اظهارکرد: بر همین اساس در بازار منطقه حضور پیدا کردیم و ۶ سال متوالی، صنعت آب و برق از نظر صدور و ارائه خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را به‌دست آورده است.

اردکانیان یادآور شد: اکنون ۵۷.۵ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در عرصه آب و برق است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت در عرصه ساز و کاری این صنعت در سال جدید خاطرنشان کرد: فعالیت در مدیریت مصرف و تقاضا به عنوان شاخه جدیدی از علم است و با بهره گرفتن از ظرفیت‌های داخلی در این عرصه دست آوردهای بزرگی را ایجاد کرده‌ایم.

اوج بار مصرف برق به یک درصد کاهش یافته است

وزیر نیرو با بیان اینکه در هر سال بیش از پنج درصد اوج بار مصرف برق را شاهد بودیم، تصریح کرد: لازمه نداشتن خاموشی در تابستان، ایجاد ظرفیت پنج درصدی است.

وی افزود: عنوان مثال اگر سال ۹۵ اوج بار در پایه ۵۰ هزار مگابایت بوده با توجه به اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید خانگی، تجاری، صنعتی و تولیدی به صورت سالانه علاوه بر افزایش ظرفیت برای این بخش‌ها به میزان پنج درصد معادل ۲ هزار و ۵۰۰ مگابایت نیاز به ایجاد ظرفیت جدید در زمان اوج بار بودیم تا بدون خاموشی قله مصرف را رد کنیم.

اردکانیان افزود: در صورت ایجاد ۲ تا ۳ هزار مگابایت ظرفیت جدید باید برای چهار هزار مگابایت نیروگاه ساخته شود که به عدد مورد نظر برسیم و هر مگابایت حدود ۸۰۰ میلیون یورو هزینه در بر دارد که سالانه به عددی بالغ بر سه میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان اینه سال آینده در همین دولت این دست آورد را تکرار می‌کنیم و با گزارش سه ساله آن را به عنوان یک الگو اعلام می‌کنیم تا این انتظار و مطالبه در جامعه برای صنعت برق تثبیت شود، رشد اوج بار مصرف نباید بیش از حدود یک درصد باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر