|
کدخبر: 114104

بهره‌برداری از چند طرح‌ توسعه منابع آب و خاک

وزیر نیرو از بهره‌برداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی در ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی حاصلخیز استان‌های کرمانشاه و ایلام در هفته آینده خبر داد.

انرژی بهره‌برداری از چند طرح‌ توسعه منابع آب و خاک

در آئین بهره‌برداری از ۱۵ پروژه صنعت برق استان تهران در چهاردهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با اشاره به وجود رودخانه‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک در ۱۲ استان مرزی کشور اظهارکرد: در پانزدهمین هفته از پویش، مجموعه پروژه بزرگی در عرصه آب و خاک کشور با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه برای چگونگی استفاده از این منابع حیاتی با همه کشورهای همسایه معاهدات معتبر بین‌المللی داریم و مرزنشینان ما شایسته‌ترین‌ها برای بهره‌مندی از این منابع خدادادی هستند. استقرار و تثبیت جمعیت در استان‌های مرزی مستلزم استفاده از این منابع سرشار آب و خاک و اجرای پروژه توسعه منابع آب و خاک مرزی است که هفته آینده با سرمایه‌گذاری افزون بر ۱،۵۰۰ میلیارد تومان ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی حاصلخیز در استان‌های کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر نقش مؤثر و مثبتی که در تولید مواد غذایی و شغل‌های مولد دارد، این بخش خاص حدود ۱۱ هزار شغل مستقیم و ۳ هزار شغل دیگر به‌طور غیرمستقیم را فراهم می‌کند که فرصت بسیار تعیین کننده‌ای برای آبادانی استان‌های مرزی کشور دارد و تا پایان دولت دوازدهم کارنامه دولت تدبیر و امید به ثمر رساندن بیش از ۳۳۳ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی خواهد بود.

اردکانیان ادامه داد: امروز نخستین روز از آخرین سال فعالیت دولت تدبیر و امید است؛ انشاالله در ۱۲ مرداد سال آینده طبق برنامه و روال معمول، کار تحویل رسمی مسئولیت به منتخب بعدی ملت ایران برای اداره قوه مجریه انجام خواهد شد. این بدان معناست که ما یک سال سراسر امید و توأم با تدبیر را در اختیار داریم که کارنامه موفقی را هم از خود به یادگار بگذاریم و هم ریل‌گذاری مناسب برای فعالیت‌های دولت بعدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در هفته چهاردهم پویش هستیم، افزود: طبق وعده‌ای که با هموطنان کردیم تا پایان سال ۲۵۰ پروژه بزرگ آب و برق در همه استان‌های کشور با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی، داخلی و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بخش خصوصی به ثمر خواهد رسید.

اردکانیان گفت: تاکنون و با احتساب پروژه‌های امروز، ۵۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان افتتاح شده و ۱۹۷ پروژه دیگر با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود. ۲۰۰ پروژه از این مجموع ساخت‌وسازی و ۵۰ پروژه دیگر ساز و کاری اعم از اصلاح روش‌ها، تدوین رویه‌ها و کارهای نرم افزاری است که از یک‌سو تسهیل‌گر اجرای پروژه‌های ساخت‌وسازی هستند و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های اجرای آنها، سرعت دادن به خدمات‌رسانی و کوتاه شدن زمان ارائه خدمات، تسهیل مراجعات مردم و پایداری عرضه آب و برق مطمئن به بخش‌های مختلف کشور را به دنبال خواهد داشت.

وزیر نیرو گفت: تاکنون ۳ پروژه از مجموع پروژه‌های ساز و کاری افتتاح شده که یکی از آنها سامانه بیمه مشترکان است که از امسال به‌ویژه در بخش خانگی، مشترکانی که ناشی از نوسانات برق و برخی خرابی‌ها و اتفاق‌ها وسایل برقی آنها آسیب می‌بیند به‌صورت برخط از طریق تلفن همراه می‌توانند نسبت به تکمیل پرونده و ادعای خسارت اقدام کنند و شرکت‌های بیمه طرف قرارداد توانیر برابر ضوابط نسبت به بازپرداخت خسارات اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که کشور با تحریم‌های پیچیده و هوشمند اقتصادی روبه روست و این تحریم‌ها اثر قابل ملاحظه‌ای بر درآمدهای نفتی گذاشته است، مجموع درآمدهای دولت در هفت سال گذشته حدود ۸۰ درصد در مقایسه با دولت پیشین کاهش داشته است. در وزارت نیرو، امسال که سال جهش تولید است نهایت تلاش خود را کردیم که از تمام لحظه‌های این سال برای برقراری شیوه و روش جدید مدیریتی و استفاده از منابع استفاده کنیم و این پویش هدفی جز این ندارد.

اردکانیان گفت: اصلی‌ترین کار ما خدمت رسانی به مردم است و برای اصلی‌ترین منابعی که در اختیار داریم و مهم‌ترین آن منابع انسانی است سعی کردیم در انتخاب‌ها سیستم شایسته گزینی را جدی‌تر مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به حفظ رشد اوج بار در دو سال گذشته به میزان یک درصد اظهارکرد: از امروز یا اواسط هفته آینده سعی می‌شود برای تابستان ۱۴۰۰ هم به این منظور برنامه‌ریزی شود. حفظ این میزان رشد در این سه سال متوالی قطعاً" صنعت برق و مدیریت عالی کشور را به این نتیجه خواهد رساند که می‌توانیم رشد بار بیش از حدود یک درصد نداشته باشیم و در عین حال عرضه انرژی ما همان گونه که امسال رخ داد بیشتر باشد.

اردکانیان گفت: امسال بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته انرژی عرضه شد که این میزان برای کشاورزی ۴.۵ درصد و به‌طور متوسط ۴ درصد بود.

منبع: مهر

ارسال نظر