|
کدخبر: 99970

بورس با ریزش شدید همراه خواهد بود

شاخص کل بورس تهران، اخیراً روزهای مثبت و منفی را تجربه می‌کند. این شاخص از محدوده ۵۱۲ هزار واحد در روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، به بیش از یک میلیون واحد در روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ رسیده که نشان از رشد و بازدهی حدود ۱۰۰ درصدی بورس تهران در کمتر از ۲ ماه کاری دارد.

اقتصاد بورس با ریزش شدید همراه خواهد بود

در بورس تهران صدها شرکت بزرگ، از شرکت‌های معدنی و فولادی گرفته تا صنایع غذایی حضور دارند.

این که سرنوشت سرمایه‌های موجود در این بازار و سرمایه‌های تازه وارد شده به بورس چه خواهد شد، گمانه زنی‌های مختلفی را به دنبال داشته است.

در خصوص وضعیت احتمالی بورس تهران، با دکتر میثم رادپور گفت‌وگو کرده است و از این پس دیدگاه کارشناسان دیگری را که ممکن است متفاوت با این دیدگاه باشد، جویا خواهیم شد. به هر رو، دیدگاه دکتر رادپور در نقطه مقابل دیدگاه کسانی است که اعتقاد به حبابی شدن بورس تهران ندارند.

شاخص بورس در هفته‌های اخیر رشدهای بی‌سابقه‌ای داشته و شاخص کل بورس به بیش از یک میلیون واحد رسیده. در روز ششم اردیبهشت امسال، جنابعالی نسبت به رشدی که بورس داشته هشدار داده و آن را غیر عادی دانسته اید.

 

برخی اقتصاددانان هم گفته‌اند وضعیت فعلی بورس، بزرگترین خطر برای اقتصاد ایران است. جنابعالی بر چه مبنا وضعیت بورس تهران و رشد آن را اینگونه ارزیابی کرده اید؟

 

-ما نمی‌توانیم برای بازار، تعیین تکلیف کنیم. ما یک تحلیل ارائه می‌کنیم و اگر این تحلیل، واقعیت بنیانی و درون مایه‌ای داشته باشد، در نهایت درست از آب در می‌آید ولی بازار کار خودش را انجام می‌دهد.

در حوزه مالی، مدل هایی داریم که بر اساس آنها، قیمت‌گذاری می‌کنیم. یکی از نگرانی هایی که الان وجود دارد، این است که بر اساس مدل‌های قیمت گذاری، قیمت سهام خیلی بالاتر از قیمت‌های واقعی است.

مالی چی‌ها یا کسانی که تحلیلگر اوراق بهادار هستند، تعدادی مدل دارند و با این مدل ها، اندازه گیری کرده و قیمت‌گذاری می‌کنند. اگر فاصله جدی بین «قیمت بازار» و «قیمت ذاتی» که بر اساس مدل قیمت‌گذاری محاسبه می‌کنند، باشد این نتیجه گرفته می‌شود که بالای قیمت ذاتی است.

این مدل ها، کمک می‌کند که تحلیلگران، توصیه مالی کنند. به نظر می‌رسد که قیمت‌های سهام بورسی، بیش از حد بالا رفته و با هر مدل قیمت گذاری، ارزش‌ها را محاسبه می‌کنیم، با قیمت‌های بازار نمی‌خواند. در این حالت است که شائبه حبابی شدن بورس، شدت می‌گیرد.

حوزه مطالعاتی جنابعالی، مدل‌سازی مالی است و در حوزه مدیریت ریسک از جمله ریسک بازار، اعتبار و نقدینگی فعالیت دارید. شما در اوایل اردیبهشت گفته‌اید بورس بیش از حد منطقی رشد کرده و شاخص بورس برمی گردد.

 

به نظر خودتان، این نوع اظهار نظرها و تحلیل ها، واقعاً روی سیاستمداران و مقامات دولتی یا مردم، می‌تواند تاثیر بگذارد یا تاثیری ندارد؟

 

-وظیفه تحلیلگران یا کارشناسان اقتصادی و مالی، این است که اگر پدیده‌ای را مشاهده می‌کنند، آن را برجسته کرده و به بازار هشدار بدهند. ما نمی‌توانیم بگوییم این اظهار نظرها، بی‌اثر است و بالاخره، چند نفر این تحلیل‌ها را می‌خوانند.

ما با این تحلیل‌ها نمی‌توانیم جلوی جهت حرکت بازار را بگیریم. بازار، تعداد متنوعی بازیگر دارد و ما امیدواریم این تحلیل‌ها و هشدارها و گزارش ها، روی نظرشان اثر بگذارد.

تحلیلگران تنها کاری که می‌توانند انجام بدهند این است که گزارش ارائه کرده و بعد بازیگران بازار، آن را بخوانند و بر اساس آن، تصمیم گیری کنند.

در مورد دولت هم، نگرانی هایی وجود دارد. الان دولت عرضه‌های سهام شرکت‌های دولتی را انجام می‌دهد و ممکن است اتفاقات تلخی رخ بدهد. کسانی که در این تورم بازار مالی، ممکن است آسیب ببینند دهک‌های ضعیف تر درآمدی جامعه باشند.

وقتی که ما تورم کالا و خدمات داریم و تورم بازارهای مالی داریم، به نظر می‌رسد در نهایت این تورم بر سر دهک‌های ضعیف تر درآمدی جامعه خراب شود.

درست است که سهامدار خُرد به بورس آمده و اگر سرمایه‌اش از بین برود و نابود شود، از نظر حقوقی، کسی به او بدهکار نیست ولی بالاخره خیلی از مردم ما، به بورس آمده‌اند. آن موقع است که دولت نمی‌تواند نسبت به تبعات ناشی از اتفاقات بورس، بی‌تفاوت باشد.

 

در جریان بحران برخی موسسات مالی و اعتباری، دولت در گام اول ۳۵ هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران این موسسات پرداخت کرد. شما فکر می‌کنید مشکل مشابهی با ابعاد وسیع تر، در مورد بورس هم اتفاق بیفتد؟

 

-در بازار سهام حق مالی، معامله می‌شود و سهامدار، از شرکت طلبکار نیست. در صورت بروز مشکل هم، از نظر قانونی نمی‌تواند شکایت کند که چرا سرمایه‌اش از بین رفت، اما در موسسات مالی و اعتباری، عقد بدهکار و طلبکار وجود دارد.

سپرده‌گذاران می‌گفتند که ما سود بانکی می‌گرفتیم و طلبکاریم و شریک موسسه نبوده‌ایم. ما می‌توانیم بین این دو، تفاوت قائل شویم.

خیلی از کسانی که پول خودشان را به بورس آورده‌اند ممکن است به آن نیاز داشته باشند. این نوع پول ها، برای سرمایه‌گذاری مناسب نبوده و مازاد درآمد و ثروت نبوده است. اگر سرمایه این سهامداران خُرد و اشخاص حقیقی از بین برود، این مسئله می‌تواند به یک معضل اجتماعی هم تبدیل شده و برای دولت مشکل ایجاد کند.

ما نمی‌توانیم به راحتی، دولت را مقصر بدانیم و ما نمی‌توانیم دنبال مقصر بگردیم. بورس ما داغ شده و تعداد زیادی از مردم، وارد بورس شده‌اند.

بالاخره دولت اجازه نمی‌دهد نقدینگی به سمت بازار ارز برود. از آن طرف هم کاهش نرخ سود بانکی را تشویق می‌کند. در عین حال، بازار مسکن هم در رکود شدید قرار دارد.

با این محدودیت‌ها و رکود، دولت با صراحت تشویق می‌کند که نقدینگی و سرمایه مردم به سمت بورس برود.

-با اقداماتی که دولت انجام داده است، بورس جذاب شده. حتی یک فرضیه این است که بعضی از پول‌ها به قصد تمیز شدن و پولشویی وارد بورس شده است.

در وضعیت موجود، چند عامل تاثیر‌گذار بوده و بعضی از این عوامل به دولت برمی گردد از جمله این که کاهش نرخ سود بانکی اتفاق افتاد و یک عامل دیگر، مطرح شدن موضوع گرفتن مالیات در زمان خرید و فروش مِلک است.

تحصیلات شما در حوزه مالی است و فعالیت کاری و حرفه یا در حوزه مالی داشته و دارید. آقای دکتر عبده تبریزی هم دکترای رشته مالی دارند و جنابعالی با ایشان، همکاری هایی دارید.

آقای دکتر عبده، اخیراً گفته بودند که در بورس حباب جدی نداریم ولی در برخی سهام، بیش ارزشیابی داریم. با این حال، جنابعالی به طور قاطع اعلام کرده بودید وضعیت بورس، غیر عادی است و بیش از حد منطقی رشد کرده.

 

به چه علت حتی بین شما که در حوزه مالی فعالیت دارید تا این حد اختلاف نظر و تفاوت وجود دارد؟

 

-ما برخی مدل‌های ارزشیابی با مفروضات خاصی داریم که می‌توانیم نشان بدهیم یک شرکت، زیر قیمت است ولی با مفروضات دیگر نشان بدهیم که این شرکت به قیمت واقعی معامله نمی‌شود و بالاتر از آن است.

از همین جا اختلاف شروع می‌شود. از طرف دیگر، مردم به طور غیر عادی، پول خودشان را به بورس می‌برند. این بورس، متفاوت از بورس سابق است و بازیگران و سهامداران آن تغییر کرده است یعنی به صورت سابق، نمی‌توانیم راجع به بورس اظهار نظر کنیم.

ششم اردیبهشت که شما گفته بودید وضعیت بورس غیر عادی است، شاخص کل بورس به ۷۶۹ هزار واحد رسیده بود. آن رقم شاخص، نسبت به رقم آخرین روز کاری بورس در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ درصد رشد داشته.

 

از روز ۶ اردیبهشت تا روز ۳۰ اردیبهشت، شاخص بورس ۲۳۰ هزار واحد افزایش پیدا کرده و الان شاخص نسبت به اواخر اسفند، حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته. درحال‌حاضر که شاخص بورس، بیش از ۲۰۰ هزار واحد دیگر رشد کرده، چه دیدگاهی دارید؟

 

-بر اساس مطالعاتی که دارم، بر همان نظر هستم و وضعیت بورس، حتی بدتر شده. من تصور می‌کنم نسبت به روزهای قبل، بازار بیش تر از ارزش ذاتی خود، رشد کرده است.

در فروردین سال ۱۳۹۸، تعداد ۵۵ هزار نفر جدید وارد بورس شده بودند و در فروردین ۱۳۹۹ تعداد ۲۰۰ هزار نفر جدید یعنی ۴ برابر فروردین سال قبل، وارد بورس شده و کد معاملاتی بورس دریافت کرده‌اند.

 

در مقایسه با سرمایه‌های بزرگ و کلان میلیاردی و بیش تر، این افراد تازه وارد پول‌های خُرد را وارد بورس کرده‌اند. با توجه به هجوم نقدینگی به سمت بورس، برای این خانوارها که دچار شوک نشوند، توصیه خاصی دارید؟

 

-ما اگر اعتقاد داریم بورس با ریزش شدید همراه خواهد بود یک دلیل آن، همان صورت‌های مالی استاندارد و مشخص است که قیمت سهام، به شدت فراتر از ارزش ذاتی است. دومین دلیل، ورود افراد تازه کار است و این افراد، رفتار گله‌ای [گروهی و توده وار] را تشدید می‌کنند.

کسانی که چیزی از بورس نمی‌دانند به محض وزش نخستین بادهای ناموافق، ممکن است به شکل نامناسب عمل کنند. البته ما نمی‌توانیم جلوی سرمایه‌گذاری مردم را بگیریم ولی توصیه می‌کنیم که پول و سرمایه‌ای را به بورس بیاورند که تحمل از دست رفتن آن را داشته باشند.

همچنین خانوادها، نباید وام بگیرند که با آن سهام بخرند یا نباید دارایی خودشان از جمله منزل را بفروشند به امید این که بازدهی بالاتری در بورس ایجاد کنند.

ممکن است خانواده‌ها در بورس، به سود بیشتری برسند. افراد زیادی، این کار را انجام داده و از کارشان رضایت دارند ولی خانواده‌ها باید جنبه ریسک و خطر بورس را در نظر داشته باشند و امور زندگی خودشان را به خاطر بورس مختل نکنند.

شاخص کل بورس بعد از ۱۷ ماه رشد و رکورد شکنی‌های پیاپی، در روز ۱۵ دی ۱۳۹۲ و در سطح ۸۹ هزار واحد متوقف شد. در سال ۱۳۸۸، این شاخص حدود ۱۹۰ درصد افزایش داشت و در همین مدت کوتاه اوایل سال ۱۳۹۹ هم، حدود ۱۰۰ درصد صعود و بازدهی داشته است.

 

فکر می‌کنید بعد از رکورد شکنی‌های بی‌سابقه بورس در سال ۹۸ و در ادامه با این جهش‌های بزرگتر در سال ۱۳۹۹، شاخص کل بورس در چه سطحی متوقف شده و شروع به ریزش یا سقوط می‌کند؟

 

-ما در حوزه مالی، می‌توانیم بر اساس استانداردهای موجود مشخص کنیم که ارزش ذاتی یک سهم چقدر است و الان قیمت فعلی آن، چقدر از ارزش ذاتی آن بالاتر رفته یا بالاتر نرفته است ولی در مورد کل بازار سرمایه و بورس، چنین استاندارد و معیاری نداریم.

در بهترین حالت، جوابی که بدهم این است که بر اساس احتمال نظر بدهم. من اگر ۹۹ درصد مطمئن باشم، می‌گویم شاخص بورس از یک و نیم میلیون واحد، بیش تر نمی‌رود. اگر توقع و احتمال را تا حد ۹۰ درصد پائین بیاورم، می‌گویم فراتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نمی‌رود.

بنابراین، فقط باید تخمین بزنیم و کسی نمی‌تواند عدد مشخصی را به شما بگوید چرا که ما مبنا و پایه‌ای نداریم که بگوئیم شاخص از چه عددی ریزش می‌کند.

بالاخره جنابعالی در اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ گفته‌اید که بورس بیش از حد منطقی رشد داشته است ولی به جای این که آن رشد غیر منطقی به تعبیر شما متوقف شود، شاخص بورس در کمتر از یک ماه بیش از ۲۳۰ هزار واحد دیگر رشد داشته است.

قاعدتاً شاخص بورس مثل سال ۱۳۹۲ و بعد از رشدهای بی‌سابقه کنونی باید متوقف شود. شما اعتقاد دارید که الان هم، این شاخص بیش از پیش، حبابی تر شده.

 

به نظر شما، آیا رشد شاخص کل، فرضاً در خرداد متوقف می‌شود یا در ماه‌های بعد؟

 

-من نمی‌توانم زمان مشخصی اعلام کرده و جواب روشنی بدهم. هیچکس هم نمی‌تواند چنین زمانی را اعلام کند. بالاخره تحلیلگرانی بودند که وقتی شاخص کل ۴۰۰ هزار واحد بود، می‌گفتند شاخص برمی گردد ولی الان همه آنها آچمز (میخکوب و مات شدن) شده‌اند.

من احساس خودم را درباره بورس گفته ام و یک چیز را می‌فهمم که اگر بخواهیم شاخص را افزایش بدهیم، شاهد ریزش آن خواهیم بود.

بالاخره قرار است سهام عدالت آزاد‌سازی شود ولی ما نمی‌دانیم دقیقاً چه زمانی سهام عدالت در دسترس قرار می‌گیرد.

از طرفی باید روشن شود که دولت می‌خواهد چه حجمی از سهام شرکت‌های دولتی را واگذار کند. این دو عامل، بر وضعیت بورس، اثرگذار خواهند بود. اگر دولت مقدار قابل توجهی از سهام شرکت‌های دولتی را عرضه کند، فشارها را برای کاهش قیمت سهام، بالا می‌برد.

 

منبع: معدن ۲۴
  • حسن ارسالی در

    ههه

    • ابوعلی ارسالی در

      به کارشناس عزیزتوصیه میکنم زودتر بره کد بورسی بگیره تا این هفته دو عرضه اولیه هست شاید یه چیزی گیرش آمد .این جناب کارشناس نمیبینه ما تو بقالی جنس هزار تومانی دیگه نداریم .نمیبینه هزاری شده پول خورده ؟ اکثر سهام قیمتهاشون زیر هزاره .یعنی حالا حالاجای رشد داره .نگران این گونه تحلیلهای آب دوغ خیاری هم نباشید

    • تکتم ارسالی در

      سلام و عرض ادب
      با تجربه چند ساله ای که در بورس دارم ، میتونم بگم با احساس وگمانه زنی نمیشه بازار رو حدس زد، لطفا خبرهای منفی در مورد بورس رو رسانه ای نکن ین ، امسال سال جهش تولید هست و این موضوع رابطه مستقیم با رشد بورس داره ، پس لطفا خبرهای منفی تون رو برای خودتون نگه داری ن❌

    • عبداله نوری ارسالی در

      من با یک مقدمه و یک اثبات ریاضی نشان خوا هم داد که این روند افزایش با این شرایط م مکن نیست و به زودی متوقف خواهد شد:

      به نظر من تا وقتی پول تو بورس می اد هم چنان سهام ها سبز پوش خواهند بود ول ی این مسئله تا ابد نمیتونه ادامه داشته ب اشه. شاید یک ماه دو ماه سه ماه.
      ا ونوقت به نظرم بازار به تعادل میرسه. الان هر سهمی رو بگی به هر حال داره رشد میکنه و این تحلیل های تکنیکال را خیلی اعتباری نیست.
      گاهی می اندیشم عده ای هم با این داستانها در حال خط دادن به توده عوا م و ایجاد صف های تصنعی خرید و فروش هستند .

      و البته برای این ادعا که نمیشه بورس هر روز افزایش اینطوری شاخص رو تجربه کنه ، اثبات ریاضی وجود داره.
      و البته اثبات ریاضی معتبرترین اثبات بر ای مسائل می باشد.
      با این فرض که هر روز شاهد 0.5 درصد رشد شاخص باشیم ( توجه کنید 0.5 درصد فرض کردم نه 2-3 درصد فعلی ) و با این فرض که روزهای کاری بورس 200 ر وز باشد.
      انوقت 1.005 به توان 200 ب رسانیم به عدد 2.71 خواهیم رسید یعنی شاخ ص در عرض یک سال باید به عدد 3.637.712 بر سد.
      که خیلی خارج از تصور به نظر می رسه.
      حال اگر درصد افزایش روزانه ر و 1 درصد فرض کنیم به عدد 7.32 میرسیم که در انتهای یک سال شاخص به عدد 9.818.008 خ واهد رسید

      لذا باید به مسئله خیلی واقع بینانه تر نگریست.

      خبری که بر ادعای فوق صحه میگذارد:
      ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس در ۳ ماه

      رییس سازمان ب ورس و اوراق بهادار اعلام کرد:
      ورو د نقدینگی به بورس در کل سال ۹۸ به میزان ۳۰‌ هزار میلیارد تومان بوده که تنها در پ ایان ۳ ماه ابتدایی سال این عدد به ۵۰ هزا ر میلیارد تومان رسید.

  • ناشناس ارسالی در

    ببین دکتر بورس رو با احساس نمیشه پیش بین ی کرد ، احساسات شما خیلی لطیفه .خخخ

  • شهریار ارسالی در

    سلام.
    الان وضعیت جوری است که به غی ر از بورس در سایر حوزه های اقتصادی فعالی ت راکد است و هیچ کاری نمی توان کرد. مرد م به امید سود سرمایه را وارد بورس می کنن د این روند فعلا متوقف نمی شود چون با اخل اق ما ایرانی ها احتمالا این یکی جواب بده د. فقط یک کار لازم است سران بورس انجام د هند. به جای ریاضی دان ها از فیلسوف ها اس تفاده کنید.
    کسب و کار آقای فابریزی را یاد آوری می کنم.

  • ناشناس ارسالی در

    امیدوارم ریزش کنه تا سوزش اون جا کم بشه .

  • ناشناس ارسالی در

    آدمیزاد هم بالاخره می میره . فقط نمیشه زمانشو گفت

  • ناشناس ارسالی در

    اگه بورس بریزه مسکن محبوب شما هم به قعر زمین خواهد رفت

  • بی نام ارسالی در

    اول مردمو تشویق می کنند می کشن به بازار بورس بعد بازیگران دارای مردمو هیچ میکنند این کار درستی نیست بورس بایدتقویت تا پول های سرگردان بازار مسکنو،طلا وسکه وارز را متورم نکنه.

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام.
    آقای دکتر بفرمایند در کدا م بازار حباب وجود ندارد. مسکن ، ارز ، خو درو ، طلا و ..‌. . باید نام کشور را ازین به بعد به حبابستان تغییر بدهیم.

    • منطق ارسالی در

      واقعاً این دوستمون درست گفتن، درحال حاضر ما در سایر بازارها از جمله ارز، خودرو، مسکن و طلا تورم های بالای 300، 400 درصد داشتیم، ولی بورس رشد نرمال و حتی کمتر از ارزش ذاتی خودشو نسبت به دارایی های شرکت ها و بانکهاو.. داشته، که باید این رشد ان دک چندساله بورس جبران شود که با تدبیر در ست دولت، امسال بهترین زمان جبران برای زن ده نگه داشتن اقتصاد و صنعت کشور هست، و ا گر غیراز این بشود آسیبش دوباره با گرانتر شدن بازار مسکن، طلا و خودرو به خود مردم برمیگردد، ولی مردم با اطلاعات کافی از ب ورس میتوانند درآمد خوبی رو با توکل برخدا وند داشته باشند و با مقداری دانش درست و بجا عمل کنند

  • ناشناس ارسالی در

    بیچاره مردم که پولشون بی ارزش میشه،نمیدو نن کجا پولشونو بزارن که حداقل ارزش خودشو حفظ کنه،یه خونه میخوای بخری تورمش از حق وقت بیشتره،خیلی وضع خرابه،کسی هم به فکرن یست هرکس هم که مسئول شده فقط به فکر مناف ع خودشه.

  • امیر ارسالی در

    با سلام بهترین راه برای اداره سرمایه
    هایه سر گردان که هیچ ارگان و یا
    موسسه ای نظارتی به آنها ندارد و
    مدیریت درست سرمایه هایه مردم
    بازار بورس است که بازارهای بی ریشه مثله خودرو ، مسکن ، ارز ،سکه و... غیره را به رکود بکشاند
    تا مردم از راه درست سرمایه‌ گذاری
    کرده و باعث حمایت از کارخانه دارها و شرکت ها شوند که آن هم باعث
    اشتغال در جامعه خواهد بود

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام
    من موندم این همه گرانی و حب اب در سایر بازاره به خصوص خودرو و مسکن و طلا وجود دارد هیچ کس نظری نمیده ...پرای د ۷ تومنی شده ۹۰ تومن .حباب نیست ..ولی س رمایه مردم بیچاره که قرون قرون جمع کردن اوردن بورس ..الان بگین حبابه ...ومردم و بدبخت کنین..

  • محمد ارسالی در

    این آقای دکترحتی یه کلمه فنی راجح به بور س نمی فهمدنمی دانم چرابه این آدمهااجازه می دن دهانشون رو بازکنند ومردم رونگران ک نند

  • ناشناس ارسالی در

    درسته شاخص کذایی میباشد ولی این شاخص تو رمی میباشد و تا ۳ ملیون میره. خواهیم دید . مگر اینکه نظام سقوط کند و یا با غرب بس ازد یعنی جام زهری و یا نرمش ناز ی انجام شود و در این صورت نیز پایین تر از ۵۰۰ هز ار پایین نمیاید

  • ناشناس ارسالی در

    من نمیدونم چرا بعضی از شهروندان بداخلاق شده اند و کسی که سالیانی تخصصی خوانده را مسخره می کنند هرچی هم باشد کارشناس است و باتجربه
    الان من این آقا را نمی شناسم ولی می بینم بر اساس معادلات اقتصادی حذف راست می گوید و شاید به نفع من نوعی هم باشد
    من خودم 6 ماهه توی بورسم توی این مدت 150 درصد سود کردم ولی واقعیت جور دیگر است با تبلیغات دولت جهت ورود مردم به بورس این اتفاق افتاده و رفته رفته بورس شبیه یک شرکت هرمی بزرگ می شود که ممکن است بیشتر افراد را زمین بزند.

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی شاخص۴۰۰۰۰۰بود میگفتن حبابه الان که به ۱۰۰۰۰۰۰رسیده باز میگن حبابه ولی مطمن باشید بورس راه خودشو ادامه میده و پیشرفت میکنه وضمنا به نظرشما کجای این مملکت حب اب وجود نداره و فقط بورس براتون حباب شده ؟؟؟

  • مهد ارسالی در

    بسیار کثیف و مغرضانه بود تحلیل ایشون ،البته حرفها شون هم لسیتر عامیانه و بی خود بود ،معلوم هست که ایشون خیلی نارتحت هستن که با رشد بورس بازار امثال ایشون تخته میشه

  • علی ارسالی در

    کارشناس گرامی پرایدم ارزش واقعیش ۵میلیون ه اینو بارها خوده مسئولان گفتن ولی مردم دارن ۹۰ میلیون میخرن شما چرا در تحلیل ها تون که کاملا مغرضانه هستش تورم رو اصلا د خیل نمیکنید بعضی شرکتها ارزش دارایی شون چندین برابر شده بخاطر تورم معلومه ارزششو ن چند برابر باید بشه در بورس در ضمن بورس در کل حباب نداره فقط بعضی نمادها که در بازار پایه هستن حباب دارن که اونا هم ران تی هستن و بالاخره اصلاح میشن کلیت بورس ر و محکوم نکنید

  • مجتبی ارسالی در

    الهی به زمین گرم بخوری که اینقدر دروغ نگ ی بورس حبابه؟

  • ناشناس ارسالی در

    در بیابان لنگ کفش شده بورس.
    مجبوری م

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام و احترام .با توجه به صحبت ایشون ادمی نمیتونه ریسک پذیر نباشه یعنی جزئی ا ز زندگیه .وارد کردن سرمابه زندگی و اون پ ولی که تو کوتاه مدت لازم بشه اشتباه پول اضافی باشه مثلا یکسال لازم نداشته باشی ح تی بازار ریزش هم داسته باشه اون سهم خاص اگه حباب هم داشته باشه تو یه مقطعی دوبار ه حرکت خودشو شروع میکنه و چه بسا همون شر کت شاید همون قیمت بالای که حباب باشه با توجه به تورم سر به فلکی جامعه ما قیمت حب ابی رو به واقعیت تبدیل کنه.

  • سجاد ارسالی در

    قطعا ریزش شدید در بورس را در روزها و هفت ه های آینده خواهیم دید. 90% از سهم ها چن دین برابر ارزش ذاتی خود معامله میشوند. ب ارها دیده آیم که همین کسانیکه با دحل و ب وق و کرنا سهام میخرند به محض اینکه سهام شون ریزش کنه شیشه های تالار حافظ رو می ش کنند. این بار هم این اتفاق خواهد افتاد.س هام های زیان ده زیادی از جمله فاراک و فا ذر و پلاست هپکو و صدرا و ..... کلی سهام دیگر در گروه های مختلف و سهام های فرابور س زیانده قیمت های نجومی گرفته اند. روزه ای اینده نشان خواهد داد که تحلیل منطقی ج وابگو است یا هوچی گری و دلال بازی و سفته بازی. هشدار و توصیه اکید به تازه واردها وارد گرداب بورس نشوید چون با از دست داد ن سرمایه تان هیچکس جوابگو شما نیست. تصمی م با خودتان است.

    • محمد ارسالی در

      تو نمیخواد سنگ دیگرونو به سینه بزنی شاخص بورس هنوز یک چهارم ارزش دلاریشو طی کرده یعنی اگه شاخص بشه 4 میلیون تازه با رشد دلار برابری کرده، تو حوزه ای که سواد ندارین لطفا رو شکم نظر ندین!

  • 1 ارسالی در

    حرفهای استاد بسیار خوب و صحیح است الان د ر بورس شاهد رفتار فله ای و مافیایی هستیم یک لحظه صف خرید و یک دقیقه بعد صف فروش - این اوصاف خارج از معادله و نقد و بررس ی است فقط باید به هوش بود و صحیح عمل کرد

  • ناشناس ارسالی در

    حرفهای استاد را کلا نفی نکنید در بورس سو د همیشگی نیست هجوم صف فروش یعنی ضرر در ض رر

  • حمید ارسالی در

    برادر من قبل از عیددکترهمتی رئیس کل بانک مرکزی یکسره مردم رامیترسوندوهشدارمیدادک ه روی دلار ارز سرمایه گذاری نکنیددیشبم ت وخبرونشستی که داشت روی ارز سرمایه گذاری نکنیدقبل ازعیددلارچندبودالان چنده، مسکن چگونست.!؟
    ازنظرکارشناسی شماومیزگرد نشیناحبابه ولکه آقا

  • ناشناس ارسالی در

    درسته افراد عادی زیادی به بازار بورس وارد شده اند و پول زیادی تزریق شده و بعضی نمادها رشد بیش از حد داشته اند اما با تورم وحشتناک موجود در تمامی حوزه های کشور ریزش بورس توجیه اقتصادی نداره فقط افرادی عادی باید دانش بورسی خود را گسترش داده و یا از سبدگردان استفاده نمایند تا نوسان هیجانی بورس کاهش یافته و منطقی اکثریت سود مناسب ببرند

  • محمدتونی ارسالی در

    یادمه سکه شد۴۷۰۰۰۰۰تومان میگفتن سکه ۱میل یون حباب داره وهرلحظه این حباب میترکه ول ی نمیدونم چرااین حباب بزرگتروضخیم ترشدآق ای کارشناس ارزش ذاتی پرایدچقدره؟ ۹۰میلیو نه !!!پرایدی که احمدی نژاددربارش گفت:پرا یدکیلویی چند؟

  • محمد ارسالی در

    این از اوناس که چند تا خونه و پراید برای فروش گذاشته و میترسه فروش نره. بورس به تا ۵ میلیون واحد هم رشد خواهد کرد. قیمت ذاتی این سهام بر حسب دلاری بالای ۱۰ براب ر قیمت فعلی آن باید باشد.مردم گول این بی سواد را نخورید.بورس بهترین محل برای سود در کل دنیاس.

  • س.د ارسالی در

    به حرف این افراد گوش نکنید اینا فقط میخو ان مردمو بدبخت کنن انشالله شاخص بالاتر ه م می ره اگه می تونن حباب مسکن و ماشینو ک نترل کنن فقط تو دل مردمو خالی میکنن

  • Man ارسالی در

    دو س سال پیش:پراید 25 میلیونی حباب بود منتظر موندیم بترکه راحت شیم
    و لی چیزی ک ترکید ما بودیم ن قیمت پراید
    الان 70 تومنه😊تازه همین الانشم میگن این حبابه خدا رحم کنه میخاد کی بشه😂
    کلا هرجا حبابیون وارد میدون شدن قیمت ا ز اون موقه خیلی بیشتر رشد کرده
    من هروخ تحلیلگرا میگن حبابه میترکه نخرین من میرم میخرم😀
    ی قانون کلی تو ی ایران حاکمه ک تو دانشگاها نمیگن
    هرچی گرون شد دیگ هیچوخ برمیگرده☺️
    هرچند ب نظر تلیلگران عزیییز همین حرف منم حبابه خودش قراره بترکه😉

  • ح ،د ارسالی در

    کاملا معلومه این نویسنده از جایی خطگرفته وانگار چشمهاشو باز نکرده ودر زمان همان دلار ۳تومانی سبر وصفا میکونه ،داداش بیدار شو ببین اطرافت چه خبره اینها حباب نیست شاخص بورس هم با همین ها میره بالا با در جه هوا بالا پایین نمیشه ویا فتیله نداره که فتیلسو بکشند بالا

  • ناشناس ارسالی در

    پول‌مردم رو اینجوری میکشن بالا‌.چند وقت دیگه تازه میفهمیم چندتا تابلو بهمون فروخ تن ب اسم شرکت وکارخانه‌...🤣🤣🤣🤣

  • محمد رضا عابدیان ارسالی در

    سلام وقت بخیر
    من دراین چند سال به این نتجه رسیده. ام که هر چه کارشناسان می گویند برعکس می شود، برای همین است که به مراتب این افراد از خیلی بازاریان کم سود از نظر مالی عقب تر هستند،
    فقط این را می دانم در این جامعه فقط و فقط دلالان در در مسکن، زمین، ارز، و،،،، سود کرده‌اند و قشر تحصیل کرده و تولید کننده وای به حالشان و،.....

  • باباجانی ارسالی در

    با سلام، برخی افراد دستشان از برخی مسنده ای پرزرق و برق که قطع بشه و یا دسترسی ند اشه باشن با استفاده از پوپولیسم و ساده ا نگارانه گری، افراد عادی را براحتی فریب د اده و از طرف دیگری برای جایابی خودشان با شیوه های گوناگون و با متوسل شدن به رسان ه برای آینده خودشان سرمایه گذاری معنوی م ی کنند در صورتی که این دکتر عزیز شاید کد بورسی هم نداشته باشه و ندونه که وارد شد ن به بورس جرات و توان می خواد نه حرافی.. ....... ،، دوستان عزیز توجه فرمائید که ت حلیل گر منفی باف (جناب دکتر رادپور و امث الهم...)هیچ موقع نمی گویند که توسعه و رش د بورس غیرقابل اغماض هست و مردم با اندک سرمایه های خرد خودشان جایی بهتر از بورس سراغ ندارند و نمی گویند که کجاها سرمایه گذاری بشه و میدانیم که ضمنا ذات هر بازار در برخی از زمانها اصلاح ویا استراحت و.. .است ولی متاسفانه این دکتر اصلاح را به ح ساب ریزش خورد مردم می دهد و فقط وفقط حرب ه سیاسی و ترفند سیاسی بکار میبره و مطمئن ا اگر همین امشب قالیباف اخراج و خود دکتر راد پور را جایگزین ایشون نمایند از هول حلیم تو دیگ میفته و میگه من گفته بودم اح تمال ریزش و اصلاح هست و تاریخ تعیین نکرد ه بودم و تازه این که مدل من با این فرضیا تم چنین بود و چنان.پس نتیجه نهایی اینکه بورس فعلا بهترین مکان برای سرمایه گذاری است و.....هزار ادعای دیگه

  • خانی ارسالی در

    من که تازه واردم و به توصیه امثال ایشان وارد این کارزار شده ام حالا هم میگویند برو بیرون خدا به داد ما برسد

  • ناشناس ارسالی در

    این برادرمون که اسم خودشو گذاشته تحلیلگر فکر کنم یه دو سه سالی خواب بوده تازه از خواب بیدار شده یه راست رفته سراغ بورس و دیده شاخص یک میلیونه و هنوز قیمت دلار و سکه را نمیدونه ... برادر من دلار شده ۱۸ هزار تومان و سکه ۷ میلیون پراید ۲۰تومنی را ۹۰ تومن میدن بهت ... اون وقت اومدی داری دم از حباب بورس میزنی ... بورس شاخص دو میلیونی تازه خودشو با دلار ۱۸ تومنی وفق داده .... برو خدا روزیتو جایی دیگه حواله کنه

  • موسوی ارسالی در

    احتیاط شرط عقله سیو سود کردن هر از چندگا هی بد نیست.من خودم ۴۰ میلیون سود کرده بو دم در اثراصلاح این چند هفته همش پرید.

  • Peyman ارسالی در

    اگه دلار شد ۳۲۰۰ بورسم برمیگرده به شاخص ۲۰۰هزار
    از روی حسادت نظر ندید و مر دم رو نترسونید

  • ناشناس ارسالی در

    چطور یه روزنامه نگار یه حرفی میزنه سریع میگیرنش میگین سیاسیه حالا این خبرا از کجا اومده بیرون غیر اینکه دولت میخواد سفت و شلش کنه پولای بدبخت مردم بکشه بالا

  • حامد ارسالی در

    تاسف عمیق میخورم برای این سایت که برای افزایش بازدید از صفحه اش کثیف ترین تیترها و غرض ورزانه ترین سر نوشته ها را میزنه تا تاثیرات منفی بر بازاری که به خوبی داره رشد میکنه بذاره . ولی زهی خیال باطل ، و خواهید دید که به زودی و با گذر زمان این جور اخبار که برای پر کردن جیب کثیف امثال شماها ساخته و پرداخته میشه دوامی نخواهد داشت و این بازار با امثالِ اخبار و تحلیل های پوچ و تووو خالی اینچنینی به روند و نوسانات و اصلاحات منطقی خودش ادامه میده و منتظر نظرات پوچ اینچنینی نمیماند .

  • بیخیال ارسالی در

    سلام دوستان عزیز من با50سال سنی که ازخدا گرفتم به این نتیجه رسیدم که تو این مملکت هرچی امروز بخری به نفعته چون فردا میگی ای کاش خریده بودم هربازاری بالا وپایین داره ولی نهایتا افزایشیه نه کاهشی مگر اتفاقه خاصی مثله قطعنامه 598 بیفته پس باچشم باز وکمک ازباتجربه های بازار بخرید نترسید کی تاحالا دلش واسه ملت سوخته که ایشون دومیش باشه

  • ناشناس ارسالی در

    درسته قیمتها رشد کردن خودشون رو به دلار ۱۵تومن رساندن ولی هنوز تادلار۱۷ونیم یک ج هش دیگه جا داره ضمنا سهامها خیلی هاشون م یشن یک تومن و۵۰۰قرون خخخخباحذف ۴صفر واین مرزهای روانی رو جابجا میکنه

  • ای ول ارسالی در

    خیلی ساده است وقتی مردم میبینن همه چیز گ ران شده و بنوعی از قافله عقب مانده اند سرمایه شان را می آورند بورس و خب سهامی ر ا خریداری میکنند و تا به رشد مورد نظرشان نرسد نمیفروشند و این ورود سرمایه جدید به بورس هر روزه ادامه دارد لذا بزودی شاخص با قدرت از یکمیلیون واحد عبور میکند
    این اصلاح هم در ذات بازار است لذا هفته اول خرداد موقعیت عالی خرید است تمام

  • مجتبی لقایی ارسالی در

    سلام از کارشناس محترم درخواست دارم یک مورد غیر حبابی معرفی بفرمایند در هر زمینه ای تا ما متوجه حباب بشیم

  • مجتبی لقایی ارسالی در

    تو بورس نمیریم مملکت کارگر میخواد اگه کا رگر نباشه آقای کارشناس چطوری خونه بسازه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام.بعضی.نظریه.های.بی مورد.و.غلط.باعث.گ مراه.شدن .سهامداران.می.شود.اما.این.بین.ک ارشناسانی.هم.هستند.که.کارشان.برای.پایین. کشیدن.سهم.است.تا.... .بعضی.شرکتهای.عمده. سهم.تازه.واردین.را.ببلعند.مثل.روز.چهارشن به.سهم.بانک.ملت.که.سازمان .بورس.با.تاخیر .خبر.افزایش.سرمایه.۳۴۴درصدی. را.بانک.ملت .را.اعلام.کرد.به .سهامداران.بیخبر.از.همه .جا.ضرر.وارد.کرد.اما.سفته.بازان.از.کجا. خبردار.شدند.واقدام.به.درو.کردن.سهام.کردن د.در .بورس..شفاف.سازی.بموقع .چرا.انجام.ن میشه.ودیگر. اینکه.بعضی .کارشناسان.به.نفع .سفته.بازان. می.نویسند.واین.مهم.را.باید. سازمان.بورس. پاسخ.بدهد.تا.مردم.اعتمادشان . را.که.به.بورس .پناه.اوردند.نا.امید .نش وند...دیگه.اقای.کارشناس.سهام.ارایه .شده. از.سوی.دولت.دارای.پتاسیل.بالا.وبنیادی... ..هستند.ومردم.نباید .نا.امید.شوند.بورس.. سالم.محل.تجمیع .پول.و.سرمایه.گزاری.برای. جهش.تولید.و اقتصاد.است.نه.گمراه..کردن.مر دم.واسلام.

  • عباس ارسالی در

    دروغ پشت سر دروغ وقتی که میگیم سهام یک ش رکت رشد کرده به عواملی بستگی دارد مثلا ق یمت زمین شرکت چند برابر شده هزینه ها مصر فی چند برابر شده قیمت وسایل وماشین آلات چند برابر شده حقوق و مزایا نیروی انسانی بیشتر شده تورم هم افزایش پیدا کرده پس طب یعتا قیمت تمام شده افزایش پیدا می کند وب ورس هم باید رشد کند تحلیلگر عزیز من 20 س ال سابقه کار تولیدی دارم شما از وضع جامع ه چی میدونی

  • علیرضا ارسالی در

    سلام خدمت شما عزیزان وخوانندگان محترم.با توجه به سابقه سی ساله که در بازار دارم از شما عزیزانی که با این به اصطلاح دکتر مصاحبه کردین ابراز فضل کردن وبازی کردن با کلمات نشانه عقل متوحش وپریشان بودن چنین فردی را میدهد که کارشناس میتواند نظر خودش رابگوید.البته بله کارشناس وقتی کارشناس واقعی است که حدس رفتار بازار را تا حدودی بدون بازی کردن با کلمات در حدس بزند واستلال ودلیل منتطقی خودش را هم ابراز کند.....سپاس

  • Ali ارسالی در

    بورس ایران تازه ابتدای روند صعودی خودش است. قیاس بورس کنونی با سال قبل یک قیاس احمقانه و آماتور گونه هستش چون بسیاری از فاکتورها تعییر کرده. هروقت حجم معاملات و نقدینگی در بورس کنونی با سال قبل یکسان بود آنوقت میتوانید بورس را با سالهای قبل قیاس کنید و بگویید بورس حباب است. این ورود نقدینگی و حجم معاملات است که بورس را خیلی عادی و تکنیک‌های محکوم به رشد کرده. فاکتورهای ارزش گذاری سهمها کاملا تغییر کرده. قبلا می‌گفتند سهم باید فلان سود را بسازد تا فلان قیمت داشته باشد ولیکن در اقتصاد شدیدا تورمی که پراید 30 تومنی رسیده به 80 تومن و بسیاری از اقلام که بواسطه تورم تا چند صددرصد رشد داشتند، قیمت سهام شرکت‌ها هم همپا با بقیه اقلام رشد می‌کنند. در آینده نزدیک سهمی زیر 10 هزار تومان نخواهیم داشت چه بخواهید خوشحال باشید چه ناراحت قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص بورس محکوم به صعود است

  • خان اوغلان .خ ارسالی در

    کازینوی بورس و تحول ملی ایرانیان؟!

    وقتی می گوییم بورس به نوعی کازی نو تبدیل شد به این معنی است که علیرغم قف ل شدن صادرات و بازارهای فروش خارجی و رکو د تولید و کاهش توان اقتصادی مردم ،برخی ق یمت کالاها و اقلام بورسی را در یک سناریو ی غیر شفاف بیش از 100درصد افزایش دادند و برخی هم خریدند تا بازارگرمی شود و در ای ن میان برخی سود های بدون پشتوانه را به ج یب زدند وارد بازار خودرو و..شدند و با پو لی که نداشتند معاملات میلیاردی کردند و د عا به جون دولت..واقعا فرصت خوبی برایشان ایجاد شد و گناهکار هم نیستند چورحمت گشای د در دیگری .... در این میان خانواده‌های زیادی پول‌های‌شان را از بانک بیرون آورده ‌اند و سهام خریده‌اند. نزدیک به ۵۰ میلیو ن نفر سهام عدالت دارند و ارزش اعلامی هر سهم آنها یازده برابر شده است.از یک لحاظ بدون در نظر گرفتن ضعف تدبیر برای عدم تعا دل بازارها و میزان رشد اسمی بورس که موجب سود و زیان کوتاه مدت و بلند مدت عده ای می شود،اگر نقدینگی به تدریج و پس از ظرفی ت سازی برای جذب تدریجی در تولید به جای ر شد سریع شاخص اسمی و خروج یا افت شاخص صور ت می گرفت برای مقابله با تحریم خوب بود.. ..
    از سوی دیگر با در نظر گرفتن وج ه منفی آن از نظر جامعه شناسی بورس دارد ب ه کلاس ملی قماربازی ایرانیان تبدیل می شو د. و البته به قول پروفسور محسن رنانی در جامعه تقدیرگرای ایران، تقویت روحیه قمارب ازی موجب تقویت عقلانیت هم می‌شود. این اس تاد آمار معتقد است شکل‌گیری علم آمار از بازی قمار شروع شده است. چون قماربازان حر فه ای نیاز داشتند خیلی دقیق احتمالات برد و باخت قمار بعدی خود را محاسبه کنند. بن ابراین با محاسبات بسیار دقیق، عقلانی‌تری ن شیوه را انتخاب می‌کردند. مردمی که در ب ورس فعال هستند، لازم است تحولات اقتصادی را دنبال کنند ،به آنها فکر کنند و درباره آنها صحبت کنند و همه این‌ها موجب گسترش عقلانیت عمومی در جامعه می‌شود.
    هر چند در کوتاه مدت بورس اگر همچنان مثل امر وز بالا بماند و یا شدیدا سقوط کند، هر دو برای اقتصاد ملی پیامدهای منفی سنگینی دا رد و این پیامدها بویژه از نظر تورم به زو دی آشکار خواهد شد.
    اما باید دانست وقتی ملتی قمارباز شد، فقط در بورس قمار نمی‌کند، روحیه قماربازی را با خود به همه حوزه‌ها خواهد برد !و این هم در خصیصه مل ی ما ایرانیان پر رنگ خواهد شد...اینجاست که در مورد وجه دینی این خصیصه گفته شده ا لناس علی دین ملوکهم....

  • اردلان ارسالی در

    اگر توجه کنیم تمام بازرها حبابی هست در حالیکه این واقعیت روز ماست وقتی همه چیز روزبروز گرونتر میشه طبیعی هست که بورس هم رشد میکنه از طرفی از بازارهای دیگر مفیدتره و دولت با تمام توان حمایت خواهد کرد گرایش مردم به بورس بیشتر شده و بنظرم شاهد رشد مثبت لااقل تا پایان سال خواهیم بود مگر اتفاق غیر منتظره اط بیافتا که اونوقت بر همه چیز تاثیر خواهد داست

  • ناشناس ارسالی در

    عزیزم ،مداوم میگین ریزش داره فلان میشه چ نان میشه روز اول کور وکر بودین که این حر فها را بگید حالا که پول یه مشت بیچاره رو اوردین تو کار زبون باز کردین

  • امیرعلی ارسالی در

    کاش دولت دخالت نمیکردهمه چی درست میشد، ر ئیس جمهورکه صحبت میکنه بازارم خراب میشه

  • ناشناس ارسالی در

    حراج صندوق های مالی نصف قیمت از جیب سهام داران!!!
    اگر بورس را خراب کنند تور م اقتصاد را نابود می کند

  • ناشناس ارسالی در

    سلام به نظر بنده بورس دماسنج بازار سهام شرکتهاست. سهام با دو پارامتر اصلی رشدواف ت میکندیکی افزایش eps و دیگری تورم که ال ان رشد سهام چون epsثابت است پس رشد تاثیر ش از تورم است وتو ایران فعلا همه چی با ش اخص دلار سنجیده میشد یعنی سهم یه کارخانه که شامل اموال منقول وغیر منقول است با د لار سنجیده میشودواگر شرکتها داریی هایشان را براساس دلار فعلی ارزیابی کنندارزش سه ام بیشتر شرکتها رشد چند برابری را خواهند نمود و این حبابی که کارشناسان هرازچندگا هی مطرح میکنند نظر درستی نیست و خود هم ا زگفته خود سرگردانند اگر راست می گویندمرد م را از شرکتهای حبابی که مطمئن هستند آگا ه کنند والسلام

  • ناشناس ارسالی در

    من فک میکنم این کارشناسا با این تفکرشون چند سالی تو فقر ماندن دوست دارن بقیه هم باکله بخورن زمین بعد بگن دیدین ما درست م یگفتیم . اما اگه یه نگاهی به بازار بنداز ید دلیل رشد شاخص رشد چند نماد بیشتر نبود ه اکثر نمارهای خرد رشدی نداشتند همونا هم الان دارن اصلاح میشن.

  • شاخص عقل کل ارسالی در

    اینکه حرف این آق دکی درسته ,ملالی نیس
    اما فدای عقل سلیم تو, مگه بقول اکثر دوستان ,جایی تو ایران ما هست که حبابی نب اشه
    چطور بخودتون اجازه میدین خلاف بزرگان این مرز و بوم سخن برانید و آب در هاون کنین
    بعیده ازتون از پراید بدو ن هیچ استانداردی که باعث و بانی جان مردم هست حرفی نزدید,یعنی مال مردم اینقدر واس ه تو و امثال تو بارزش تر شده
    واقعا امثال تو جایی برا مردم خالی کردین که به امید نفس بکشن
    متاسفم براتون که ای نگونه تازه مردم براتون ارزش پیدا کردن بهتر اینه جناب دکان خان
    شما ل طفا یا ظرفشویی کنی و یا حرفشویی
    حب اب پیشکش شما و دوستات عزیزتر از جان شما< br /> که دلار .....تومنی خرج شما کردن که دلسوزی نشون بدین

  • علی ارسالی در

    این آقا اصلا قدرت بیان در توصیف بورس ندا شت عامیانه حرف زد خداشاهده من بیست سال ت و بورسم ی حساب برای فرزندان باز کنید ماه ی ۲۰۰هزارتومان هرماه سهم یه شرکت بنیادی بخرید

  • حسین ارسالی در

    ایران ویران شد

  • بهزاد ارسالی در

    درود بر شما که همه چی رو درست پیش بینی ک ردید اما عوام گوششان بدهکار نبود و چندر غاز پس اندازشان را دولت قاپید.تا شما باش ید علم را مسخره نکنید.

  • شکوه ارسالی در

    سلام خدا لعنت کنه باعث بانیشو طلا فروختم گذاشتم تا شاید کمک خرجمون باشه حالو بدبخت شدم رفت اونایی که مردم رو تشویق میکرون کجا هستن واگذارشون بخدا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها