|
کدخبر: 99520

سوددهی عرضه اولیه پیزد چقدر خواهد بود؟

عرضه اولیه روز چهارشنبه حدود ۶۰ هزار تومان نقدینگی لازم دارد. البته هر کس می‌تواند تا سقف ۲۰۰ هزار تومان برای خرید سهام پیزد ثبت سفارش کند. سهام شرکت‌هایی که برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شوند، حدود دو برابر بازدهی دارند. این مورد می‌تواند برای سهام شرکت لاستیک یزد هم اتفاق بیافتد.

اقتصاد سوددهی عرضه اولیه پیزد چقدر خواهد بود؟

سهام شرکت لاستیک یزد با نماد پیزد چهارشنبه این هفته بعد از دو ماه انتظار در بورس عرضه می‌شود. ساعت شروع عرضه اولیه این شرکت مشخص نیست و آنطور که در اطلاعیه شرکت فرابورس آمده، بر اساس پیام ناظر بازار در روز عرضه اولیه تعیین خواهد شد. عموما عرضه اولیه شرکت‌ها ساعت ۱۰ صبح شروع و تا ساعت یک بعد از ظهر ادامه دارد. فرقی نمی‌کند زودتر یا دیرتر سفارش خریدتان را ثبت کنید، در نهایت سهام عرضه اولیه به طور مساوی بین همه سفارش‌دهنده‌ها تقسیم می‌شود. در این عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت لاستیک یزد به بورس خواهد آمد. هشت درصد آن در اختیار سهامداران حقیقی قرار می‌گیرد و دو درصد دیگر در روز کاری بعد از عرضه اولیه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌رسد.
 

عرضه اولیه پیزد چقدر پول لازم دارد؟
 

بازه قیمت در نظر گرفته شده برای سهام شرکت لاستیک یزد بین چهار هزار و ۱۰ تومان تا چهار هزار و ۳۵ تومان است. در فرآیند عرضه اولیه، سهام شرکت‌ها عموما روی سقف قیمت یعنی همان چهار هزار و ۳۵ تومان فروخته می‌شود. هر نفر می‌تواند حداکثر ۵۰ سهم در عرضه اولیه پیزد ثبت سفارش کند. با این حساب حداکثر پول لازم برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۰۳ هزار تومان خواهد بود. البته بعید به نظر می‌رسد چنین رقمی را بتوانید در عرضه اولیه پیزد سرمایه‌گذاری کنید. چراکه تعداد مشارکت‌کننده‌ها تعیین‌کننده نهایی است. اگر مثل عرضه‌اولیه قبلی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای خرید سهام پیزد سفارش ثبت کنند، از مجموع ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار سهام این شرکت در عرضه اولیه، به هر نفر حدود ۱۶ سهم خواهد رسید. این یعنی احتمالا بتوانیم رقمی حدود ۶۴ هزار تومان در عرضه اولیه پیزد سرمایه‌گذاری کنیم.
 

پیزد متعلق به کدام شرکت است؟
 

شرکت لاستیک یزد یکی از ۱۷۸ شرکت زیرمجموعه شستا و متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. پیش از این مدیرعامل شرکت سرمایه‎گذاری تامین اجتماعی از عرضه سهام هشت شرکت زیرمجموعه در بورس خبر داده بود که لاستیک یزد یکی از آنها است. بررسی سهامداران عمده شرکت لاستیک یزد نشان می‌دهد حدود ۶۱ درصد سهام آن در اختیار شرکت مجتمع آرتاویل تایر است و ۳۶ درصد سهام آن را شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از زیرمجموعه‌های شستا مدیریت می‌کند. همچنین دو درصد سهام این شرکت متعلق به آستان قدس رضوی است.
 

عرضه اولیه پیزد چقدر سود می‌دهد؟
 

قیمت سهام شرکت‌ها در زمان عرضه اولیه، عموما پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان در نظر گرفته می‌شود و این موضوع مشارکت در عرضه اولیه را به یک محل سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسک تبدیل کرده است. شرکت‌هایی که در چند ماه گذشته سهامشان در بورس برای نخستین بار عرضه شده، عموما بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد یعنی دو تا سه برابر بازدهی داشته‌اند و احتمالا شرکت لاستیک یزد از این قاعده مستثنا نباشد. به خصوص که مبلغ سرمایه‌گذاری در این عرضه اولیه محدود و در حد ۶۰ هزار تومان است و این موضوع احتمال بازدهی بیشتر از دو برابر سهام پیزد را تقویت می‌کند.
 

ارزش واقعی سهام پیزد چقدر است؟
 

به گزارش فرارو، محاسبه ارزش واقعی سهام شرکتی مثل لاستیک یزد چندان کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و صرفا می‌توان بر اساس حدس و گمان، قیمت نهایی سهام پیزد را تخمین زد. اطلاعات تابلو نماد پیزد در بازار دوم فرابورس نشان می‌دهد این شرکت توانسته ۲۳۱ تومان به ازای هر سهم سود محقق کند. به عبارتی EPS این شرکت روی رقم دو هزار و ۳۰۹ ریال قرار دارد. در حالی که قیمت هر سهم آن برای عرضه اولیه ۴۰ هزار و ۳۵۳ ریال در نظر گرفته شده و این یعنی شاخص P/E برای این نماد در روز عرضه اولیه ۱۷.۵ محاسبه می‌شود. مقایسه این رقم با شاخص P/E دیگر شرکت‌های حاضر در گروه لاستیک و پلاستیک نشان می‌دهد پیزد جای کافی برای رشد دارد. مثلا از هم‌گروه‌های پیزد می‌توان به پسهند متعلق به صنایع لاستیکی سهند اشاره کرد که P/E آن ۲۸.۶ است. پکویر متعلق به کویر تایر شاخص P/E ۱۰۳ دارد و به طور کلی میانگین شاخص P/E برای این گروه صنعت ۵۳.۰۲ است. این یعنی قیمت سهام این شرکت‌ها به طور میانگین ۵۳ برابر سود محقق شده است. شرکت لاستیک یزد بر اساس اطلاعات تابلو موفق شده دو هزار و ۳۰۹ ریال سود محقق کند. با این حساب قیمت سهام شرکت لاستیک یزد در بهترین شرایط می‌تواند حداکثر تا ۱۲ هزار و ۲۳۸ تومان یعنی سه برابر قیمت عرضه اولیه رشد کند. باید توجه داشته باشید که این رقم دورنمای طولانی‌مدت سهام شرکت پیزد است. همچنین این رقم نمی‌تواند زیاد دقیق باشد و نهایتا عرضه و تقاضا در بازار سوددهی سهام پیزد را تعیین خواهد کرد.

 

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها