|
کدخبر: 99083

سوالات کلیدی مربوط به صندوق‌های مالی ETF

خرید سهام در صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF)‌ تنها از سوی افراد حقیقی امکان داشته و شرکت‌ها یا افراد حقوقی در عرضه نخست مجاز به خرید سهام نیستند.

اقتصاد سوالات کلیدی مربوط به صندوق‌های مالی ETF

از چهاردهم اردیبهشت ماه پذیره‌نویسی در صندوق واسطه‌گری مالی یکم یا همان ETF آغاز شد و عموم مردم تا ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت خرید سهام ۳ بانک و ۲ شرکت بیمه حاضر در این صندوق را دارند.

هر چند سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از جنس سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است اما گستردگی ریسک این بازار را ندارد. بنابراین می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در صندوق واسطه گری مالی یکم سود بیشتر از سپرده‌های بانکی و ریسک کمتر از ورود به بازار سرمایه و بورس را دارد.

قرار بر این است که دولت حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از مانده سهام‌های خود در شرکت‌های دولتی را از طریق صندوق‌های واسطه گری مالی یا همان ETFها به مردم واگذار کند که در نخستین صندوق سهام سه بانک ملت، صادرات، تجارت و دو بیمه البرز و بیمه اتکایی امین به عموم مردم واگذار می‌شود.

یکی از سوالات مهم مطرح شده در این باره این است که چه کسانی می‌توانند خریداران سهام عرضه شده در این صندوق باشند؟

هر فرد ایرانی دارای شماره ملی فارغ از جنسیت، سن و شغل می‌تواند دراین صندوق سهم داشته باشند و هیچ محدودیتی برای ورود عموم مردم وجود ندارد.

سوال دیگر مردم این است که آیا برای خرید این سهام و واحدهای این صندوق باید کد بورسی داشت؟

برای خرید واحدهای این صندوق و سهام این ۵ بانک و بیمه حاضر در آن، نیازی به اخذ کد بورسی نیست البته افراد دارای کد بورسی هم می‌توانند از طریق سامانه موجود و از طریق کارگزاری خود اقدام به خرید سهام کنند. با نماد دارا یکم می‌توان نسبت به معامله صندوق واسطه گری مالی یکم اقدام کرد.

افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با مراجعه به سایت ۱۴ بانک از جمله بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، مهر ایرانیان، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک و توسعه تعاون نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند. در سایت همه بانک‌ها، بخشی برای خرید واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم اختصاص یافته است.

سوال دیگری که در این زمینه بسیار رایج است این بوده که با چه مقدار پول می‌توان سهام ۵ شرکت حاضر در صندوق واسطه گری مالی یکم را خرید؟

هر واحد (یونیت) این صدوق شامل ۴ سهم بانک تجارت، ۱۰ سهم بانک صادرات، ۴ سهم بانک ملت، ۲ سهم بیمه البرز و ۲ سهم بیمه اتکایی امین است که قیمت آن ۱۰ هزار تومان برای خریداران است. همه مردم می‌توانند تا سقف دو میلیون تومان این سهام را خریداری کنند که البته این سهام قابل تفکیک نیست و این مقدار سهم به طور یکسان برای خریداران در نظر گرفته شده است.

باید توجه داشت که تا ۳۱ اردیبهشت ماه افراد می‌توانند به طور مرحله‌ای نسبت به خرید این سهام اقدام کنند و الزامی وجود ندارد که در یک مرحله تمام دو میلیون تومان را بپردازند. اما امکان سرمایه‌گذاری بیشتر از دو میلیون تومان هم نیست.

از دیگر سوالات پرتکرار این است که سود سرمایه‌گذاری در این صندوق چقدر می‌تواند باشد؟  

مهمترین موضوع در جریان خرید سهام صندوق واسطه گری مالی یکم این است که ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق به صفر نمی‌رسد اما با توجه به تخفیف‌هایی که دولت در عرضه سهام خود در این صندوق در نظر گرفته، خرید این سهام توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

قیمت هر واحد این صندوق در هر حالت عادی و خارج از سرمایه گذای در قالب ETF نزدیک به ۲۰ هزار تومان است اما دولت آن را به مردم با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌کند. بنابراین از محل این تخفیف، سود قابل توجهی عاید خریداران خواهد شد. همچنین هر کدام از این سهم‌ها جزو سهام ارزنده بورس محسوب می‌شوند و سود حاصل از رشد سهام آنها هم نصیب مردم خواهد شد.

به طور کلی ارزش نخستین صندوق حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان است که دولت قیمت آن را برای عرضه به مردم تا ۱۷ هزار میلیارد تومان کاهش داده است.

یکی دیگر از سوالات مطرح شده این است که آیا این سهام قابل فروش هم خواهد بود؟

هر چند که توصیه مسئولان و کارشناسان مبنی بر نگهداری این سهام و بهره‌مندی از ارزش افزوده آن در آینده است اما امکان فروش سهام هم وجود دارد که در این مرحله داشتن کد بورسی الزامی است و نمی‌توان با مراجعه به درگاه‌های بانکی نسبت به فروش اقدام کرد. از این رو این صندوق دارای بازارگردان با سرمایه هزار و ۴۳ میلیارد تومانی است تا در صورتی که افراد قصد فروش سهام را داشتند از این طریق امکان پرداخت وجوه به افراد باشد.

 

  • علی ارسالی در

    با سلام .من تکراری پول از حسابم برداشت شده ودو میلیون تومان تکراری به تعداد سه نفر برداشت و شش میلیون برنگشت نخورده .تکلیف چی میشه؟بایدچکار کنبم .
    خواهشا راهنمایی بفرمایید شماره تماس
    ۰۸۵۵ ۳۴۲ ۰۹۱۸

  • اسلان ارسالی در

    دوست گرامی علی اقای گل
    اصلا نگران نباش چون با ازادسازی صندوق دارایکم تا چ هارم تیرماه, پول بلوکه شده‌ شما به حسابت ان برمیگرده,

  • امیر بوستانی کدملی ۵۵۶۹۸۶۱۸۳۱ ارسالی در

    من برای خرید سهام مالی یکم اقدام کردم ول ی موقع‌ ثبت نام دو تا دومیلیون از حسابم کسر شده است.تقاضای برگشت پول اضافی را دا رم.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها