|
کدخبر: 99149

عوامل افزایش قیمت طلای جهانی مشخص شد

فراگیری ویروس کرونا در دنیا ظرف سه ماه اخیر سایه ای از وحشت مرگ در میان ملل مختلف ایجاد کرد و اقدامات قرنطینه ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و رکود اقتصادی در جهان شده است.

از سوی دیگر در شرایطی که هنوز واکسن یا داروی مؤثری برای کرونا در هیچ کشوری تولید نشده است، پیش بینی ها حکایت از بازگشت مجدد اپیدمی کرونا از پاییز امسال و تشدید این بیماری در نقاط مختلف دنیا دارد.

در این شرایط بدبینی سرمایه گذاران نسبت به تشدید کرونا و بروز رکود سنگین اقتصادی در کشورهای صنعتی باعث رویگردانی آنها به خرید و انباشت طلا شده و سقوط شاخص معاملات سهام در بورس های بین المللی را در پی داشته است.

در همین حال بالاگرفتن تنش اقتصادی و نظامی میان چین و آمریکا به این بدبینی سرمایه گذاران دامن زده و سرعت صعود بهای جهانی طلا را بالا برده است.

این گزارش می افزاید، پریشب در پایان معاملات آخر هفته بورس های بین المللی شاخص معاملات سهام در آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، روسیه، چین، ژاپن، سنگاپور، ویتنام، هنگ کنگ، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس نزولی شد و در مقابل، بهای جهانی طلا به بالاترین سطح خود در هشت سال گذشته رسید.

هر اونس(۱ر۳۱ گرم) طلا پریشب دربازار آمریکا با یک درصد جهش نسبت به معاملات قبلی ۱۷۵۶ دلار و ۳۰ سنت معامله شد که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می شود.همچنین هر اونس پلاتین در معاملات پریشب رکورد ۶ ساله خود را شکست و به ۸۲۱ دلار و ۴۵ سنت دست یافت. نقره هم از کورس صعود قیمت ها عقب نیفتاد و در معاملات آخر هفته گذشته به قیمت ۱۷ دلار و هفت سنت در ازای هر اونس رسید.

این گزارش می افزاید: در بازار داخلی هم به موازات افزایش بهای انواع ارز، بازار طلا ومسکوکات زرین با نوسان شدید روبرو شد و قیمت ها به بالاترین سطح در تاریخ معاملات خود رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار(خام) دیروز در بازار تهران با پشت سرگذاشتن رکوردهای قبلی ۷۰۶ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد و خرید و فروش طلای ساخته شده را به حداقل ممکن کاهش داد.

در بازار سکه هم روند شکستن پی در پی رکورد قیمت ها تا جایی ادامه یافت که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی(طرح جدید) برای نخستین بار به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.در همین حال نیم سکه طلا با عبور از قیمت ۳ میلیون و ۷۶۵ هزار تومان حد نصاب قیمتی جدیدی به جا گذاشت و بیش از ۸۵ هزار تومان نسبت به معاملات قبلی گرانتر شد.

بر اساس گزارش خبرنگار ما، دیروز بهای هر قطعه ربع سکه طلا هم در بازار تهران ۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان بود که بیشترین حدنصاب قیمتی در معاملات ربع سکه محسوب می شود.

منبع: اطلاعات

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها