|
کدخبر: 99091

عضو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

ورود کالای خارجی به کشور سخت‌تر شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، گفت: برای حمایت از کالای ایرانی، به نظر می‌آید که بایستی شرایط ورود کالای خارجی به کشور، سخت‌تر شود و گمرکات در این خصوص تعرفه واردات را بالا ببرند.

اقتصاد ورود کالای خارجی به کشور سخت‌تر شود

با شیوع بیماری کرونا در کشور بخش صنعت و معدن با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد و قبلا با برخی از صنایع آسیب دیده از این ویروس منحوس گفت‌وگو داشته‌ایم و در جریان مشکلات آنها قرار گرفتیم. اینک با یکی از اعضای کمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در جریان تدابیر اندیشیده شده برای بهبود شرایط کار صنایع کشور قرار بگیریم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"محمدرضا منصوری" در پاسخ به این پرسش که بیشتر مشکلات موجود در صنایع کشور مربوط به کدام بخش است، اظهارکرد: مشکل اصلی صنایع، موضوع نقدینگی است. به دلیل اینکه ارزش پول ایران در مقابل دلار کاهش پیدا کرده است بنابراین صنایع برای خرید مواد اولیه و گردش تولید نیاز به نقدینگی دارند.

محمدرضا-منصوری

وی افزود: اگر این نقدینگی، توسط دولت و مردم تأمین شود قطعأ شاهد جهش تولید در امسال خواهیم بود و این تولید مضاعف می‌تواند هم به اشتغال و شرایط اقتصادی کشور کمک کند و هم اینکه مشکلاتی که مردم درحال‌حاضر با آن دسته و پنجه گرم می‌کنند فقط با تولید است که می‌تواند حل شود.

تعرفه واردات بایستی افزایش پیدا کند

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که برای تشویق هموطنان در راستای خرید کالای ایرانی که می‌تواند منجر به تقویت صنعت کشور شود چه پیشنهادی دارید، گفت: در ابتدا بایستی مردم این را درک کنند که با خرید هر کالای ایرانی می‌توانند به ایجاد یک شغل جدید کمک کنند و همه باید تلاش کنیم که خرید کالای ایرانی را در سبد خرید خود قرار دهیم و چشم و هم‌چشمی را کنار بگذاریم.

منصوری در ادامه، افزود: از طرف دیگر، به نظر می‌آید که بایستی شرایط ورود کالای خارجی به کشور، سخت‌تر شود و گمرکات در این خصوص تعرفه واردات را بالا ببرند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: وقتی که هزینه خرید کالای خارجی، برای مصرف کننده، گران تمام شود مردم دیگر، توان خرید آن را نخواهند داشت و این موضوع، باعث می‌شود که مردم به خرید کالای ایرانی مشابه آن روی بیاورند که در نتیجه موجب افزایش خرید کالای ایرانی می‌شود و تولید داخل رونق پیدا می‌کند.

باید سرمایه‌های مردم به سمت تولید سوق داده شود

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مجلس برای بهبود شرایط کنونی صنایع کشور چه برنامه‌های مدنظر قرار داده است، گفت: به نظر می‌آید بهترین کمکی که درحال‌حاضر می‌‌توان به صنایع داشته باشیم این است که پرداخت معوقات بانکی آنها را تمدید کرد.

منصوری افزود: اگر سازوکاری تدوین شود که بتوان به‌وسیله آن اندوخته‌های مردم در بانک‌ها را به سمت تولید سوق داد قطعأ وضعیت صنعت و معیشت مردم بهتر خواهد شد.

بهانه‌گیری‌های محیط‌زیست نباید یک بام و دو هوا باشد

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که معادن برای اکتشاف با محیط‌زیست با مشکلاتی مواجه است آیا مجلس برای حل مشکلات این دو نهاد اقداماتی انجام داده است؟ گفت: بایستی مدنظر داشت که بهانه‌گیری‌های محیط‌زیست درخصوص اکتشاف معادن، بی‌مورد نباشد.

منصوری افزود: باید سازوکاری تدوین شود که اکتشاف معادن توسط محیط‌زیست متوقف نشود و بهانه‌گیری‌ها یک بام و دو هوا نباشد.

نقدینگی مشکل اصلی صنایع ساوه و زرندیه است

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که صنایع حوزه انتخابیه شما با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: ساوه قطب صنعتی کشور است و اصلی‌ترین مشکل صنایع در ساوه و زرندیه موضوع نقدینگی است.

منصوری افزود: موضوع دیگری که صنایع ساوه و زرندیه با آن روبه‌رو هستند بحث استمهال وام‌های بانکی است که مجلس طرح آن‌را تصویب کرده است ولی هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به بیماری کرونا و وضعیت اشتغال در صنایع ساوه، گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا در کشور و دیگر نقاط جهان منجر به تعطیلی صنایع و بیکاری افراد شد ولی خوشبختانه در شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه نتوانست که تأثیر چندانی بر روی صنایع بگذارد و فقط تأثیر جزیی بر اشتغال افراد شاغل در شهرک‌های صنعتی گذاشت و آنها را بیکار کرد.

منصوری افزود: در شرایط کنونی که بیماری کرونا بر عملکرد صنایع در دیگر نقاط جهان گذاشته است اگر بتوانیم تولید را ادامه بدهیم و به صادرات محصولات تولیدی روی بیاوریم بدون شک شرایط اقتصادی صنایع و کشور بهتر خواهد شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار اشتغال در حوزه انتخابیه مطبوعش، گفت: در شهرک‌های صنعتی ساوه در مجموع حدود ۵۵ هزار نفر بیمه شده رسمی مشغول به کار هستند که از این تعداد حدود ۳۰ هزار بیمه شده در شهرک صنعتی کاوه مشغول به کار هستند و شهرک صنعتی ساوه هم به تازگی دارد کار خود را شروع کرده است.

منصوری در پایان، اظهارکرد: در شهرک صنعتی زرندیه تعداد ۲۱ هزار نفر بیمه شده رسمی مشغول به کار هستند.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر