|
کدخبر: 97953

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بازار سودآور یک فناوری پیشرفته

برآوردهای جهانی حاکی از آن است که بازار فناوری‌های پیشرفته کشاورزی، چشم‌انداز درخشانی در پیش دارد.

گسترش‌نیوز : ژاپن از نظر وسعت خاک و کیفیت آن حرف زیادی برای گفتن ندارد اما کیفیت محصول تولیدشده در این کشور، جز بهترین‌هاست. این موفقیت به برکت پیشتازی ژاپن در تولید جدیدترین فناوری‌های روز کشاورزی به‌دست آمده است. فناوری کشاورزی ژاپن بسیار گسترده است و از کاشت تا برداشت را پوشش می‌دهد. حمایت دولت و توجه پژوهشگران عامل یکی از عوامل اصلی پیشرفت این حوزه در این کشور است. بااین‌حال می‌توان گفت که این پیشرفت فوق‌العاده، صرفاً یک انتخاب نبوده و ژاپن بنا به یک‌سری شرایط محکوم‌به پیشرفت بوده است. برای آگاهی از دلایل تبدیل ژاپن به یکی از پیشتازان فناوری پیشرفته کشاورزی با گسترش‌نیوز همراه باشید.

FANAVARY2.jpg

راهکار ژاپن پیر

ژاپن مهد بسیاری از فناوری‌هایی است که کشاورزان کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. فناوری‌های جدیدی که تولیدکنندگان این کشور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مربوط به کشاورزی به نمایش می‌گذارند باعث شگفتی همگان می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر برسد. در این شرایط میزان تولید غذا باید به دو برابر برسد تا نیاز فزاینده جمعیت جهان تامین شود. صنایع و کسب‌وکارهای فعال در عرصه فناوری پیشرفته کشاورزی، طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات مرتبط را تولید و ارائه می‌کند. هدف کلی این صنایع آن است که با تکیه بر خلاقیت و فناوری، هزینه تولید و مقدار استفاده از منابع در دسترس را به حداقل برسانند و در نهایت کیفیت محصول نهایی را ارتقا دهند. البته شرکت‌های ژاپنی یک انگیزه نیرومند دیگر هم دارند: ژاپن سال‌هاست که از سالمندی جمعیت رنج می‌برد. میانگین سنی جمعیت ساکن در روستا‌ها و نواحی چین بالاست. میانگین سنی کشاورز ژاپنی ۶۷ سال است.

ژاپن در ارتباط با جذب کارگران مهاجر، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای داشته است اما شرایط جمعیت‌شناختی نامناسب آن باعث شده که در چند سال اخیر در این سیاست، تجدیدنظر کنند.

پیری جمعیت و رغبت کمتر جوانان به ماندن در روستاها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ژاپنی‌ها مدرن‌سازی کشاورزی را در دستور کار قرار دهند. یکی از دلایل حمایت جدی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیاد در بخش کشاورزی، تسریع فرآیند خودکارسازی در تولید محصولات کشاورزی به‌منظور نیاز کمتر به نیروی کار بوده است. جمعیت نیروی کار شاغل در کشاورزی ژاپن در عرض یک دهه حدود دو و نیم میلیون نفر کاهش یافته است. البته هیچ‌یکی از این مشکلات باعث نشده است که سیاست‌گذاران ژاپنی کاهش حداکثری واردات محصولات غذایی و بلندپروازی‌های خود در ارتباط با خودکفایی کشاورزی را به فراموشی بسپارند.

FAVAVARY4.jpg

چشم‌انداز درخشان بازار

شرکت‌های فناوری کشاورزی می‌توانند به کمبود نیروی کار پایان دهند اما سرمایه‌گذاری گسترده آنها در این حوزه یک دلیل دیگر هم دارد. ژاپن قصد دارد با ارسال مصنوعات کشاورزی به بازارهای جهانی به خصوص هند و منطقه آسیا- اقیانوسیه ارزآوری قابل‌توجهی را نصیب خود کند. دولتی‌ها قصد دارند استارت‌آپ‌های کوچک این حوزه را به همکاری حداکثری با غول‌هایی مثل میتسوبیشی، فوجیتسو و پاناسونیک و چند شرکت دیگر تشویق کنند.

از طرف دیگر دولت ژاپن می‌خواهد حضور شرکت‌های بزرگ کشت و صنعت در کشاورزی این کشور را تا سال ۲۰۲۵ از ۵۰ درصد به ۸۰ درصد برساند تا جلوی هدر رفتن منابع را بگیرد. برآوردهای جهانی حاکی از آن است که بازار فناوری‌های پیشرفته کشاورزی، چشم‌انداز درخشانی در پیش دارد. به‌عنوان‌مثال پیش‌بینی می‌شود که نیاز این بازار به ربات‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۷۳ میلیارد دلار برسد. گفته می‌شود که بازار تراکتورهای بدون‌راننده تا سال ۲۰۲۵ به عدد ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. استفاده از پهپادهای کشاورزی به زودی به یک نیاز اساسی تبدیل می‌شود.

مدیریت مخاطرات کشاورزی

فناوری‌های کشاورزی بسیار گسترده‌ و به‌هم‌پیوسته‌اند. به‌عنوان‌مثال در یک شالیزار به استفاده از تراکتور بدون راننده، استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی و استفاده از پهپادهای کشاورزی نیاز است. رهاورد فناوری‌های نوین کشاورزی به تسهیل و تسریع کار محدود نمی‌شود چون یکی از کارکردهای اساسی آنها ارائه اطلاعات لازم جهت کمک به کشاورزان در زمینه اتخاذ تصمیمات درست است. به‌عنوان‌مثال در یک مزرعه پیشرفته، پهپادها تصاویر هوایی تهیه می‌کنند، اطلاعات آب و هوایی که توسط سیستم‌های متصل به ماهواره‌ای مستقرشده در جو زمین و نیز سنسورهای داخل مزرعه گردآوری شده است ترکیب شده تا کشاورزان روی موبایل خود از خطرات احتمالی آگاه شوند. مدیریت مخاطرات به یکی از اهداف اصلی فناوری‌های کشاورزی آینده تبدیل شده است. به‌این‌ترتیب جلوی آبیاری مفرط یا ناکافی گرفته می‌شود. با مدیریت مقدار آبی که به درختان و گونه‌های گیاهی مختلف می‌رسد می‌توان به‌عنوان‌مثال مصرف آب محصولی مثل نارنگی را کاهش داد و هم‌زمان محصول شیرین‌تری برداشت کرد.

FANAVARY3.jpg

موفقیت‌های چشمگیر شرکت‌های ژاپنی در عرصه‌هایی مثل مزارع عمودی، گلخانه‌های کاملاً خودکار، پوشش رسانه‌ای وسیعی دریافت کرده است. تمرکز بر خودکارسازی فرآیندهای کشاورزی از طریق ربات‌ها، استفاده از سیستم‌های فناوری‌ اطلاعات و سنسورهای مختلف جهت کنترل بخش‌های مختلف کار، نویدبخش یک عصر جدید در تاریخ کشاورزی است و بدون شک نرخ بهره‌وری و کیفیت نهایی محصولات را افزایش خواهد داد.

به‌عنوان‌مثال GRA یک شرکت و کسب‌وکار به نسبت کوچک است که می‌خواهد پرورش توت‌فرنگی را به شکل کاملاً خودکار درآورده و تقریباً به هدف خود هم رسیده است. محصول تولیدشده در این شرکت کیفیت بالایی دارد و در تمام فصول سال در دسترس است.

منبع: japantoday.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها