|
کدخبر: 46614

معاون مدیرعامل شیشه اردکان در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

هیچ جا بازار داخلی نمی‌شود

به اعتقاد معاون مدیرعامل شیشه اردکان، صنعت شیشه کشور آن‌قدر که از خودتحریمی لطمه خورده است از تحریم لطمه نخورده است.

گسترش‌نیوز: شیشه اردکان یکی از سنگین‌وزن‌های صنعت شیشه کشور به شمار می‌آید. حجم تولید این شرکت چقدر است و وضعیت صادرات آن چگونه است؟ در حاشیه نمایشگاه ایران گلس‌شو که چندی پیش برگزار شد با معاون مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را درباره شرایط این شرکت و صنعت شیشه کشور جویا شدیم.

SHISHEARDAKAN.jpg

به ۳۵ کشور صادرات داریم

معاون مدیرعامل شیشه اردکان ابتدا به ارائه آمار پرداخت و گفت: حجم تولید شرکت اردکان به ۹۰۰ تن در سال بالغ می‌شود. شیشه اردکان تقریبا برای ۱۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. ۵۰ درصد محصول در داخل کشور به مصرف می‌رسد و ۵۰ درصد باقیمانده، صادر می‌شود. ۳۵ کشور جز مقاصد صادراتی ما هستند. اروپا، امریکای جنوبی، کانادا و انگلیس، شاخص‌ترین کشورهایی هستند که شیشه تولیدی ما را خریداری می‌کنند. تقریبا تمام مواد اولیه موردنیاز را در معادنی که داریم تولید و فرآوری می‌کنیم. واردات ما بیشتر به تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط می‌شود.

کاهش صادرات

عزیزیان در ادامه اظهارکرد: نظر به وجود تحریم‌های خارجی، به‌ویژه خودتحریمی‌هایی که اعمال می‌شود وضعیت بازار و کسب‌وکار در بدترین شرایط ممکن است. دشوار شدن صادرات باعث شده که حجم صادرات به‌شدت کاهش پیدا کند. از طرف دیگر نرخ داخلی هم هرروز، رو به کاهش است. این وضعیت درنهایت باعث شده است که به‌دست خودمان صنعت شیشه کشور را تضعیف کنیم. قوانین وضع شده به‌شدت روی کم و کیف صادرات اثر می‌گذارد. این مسئله روی ابعاد مهمی از کار مثلا نحوه حمل‌ونقل، اجناسی که وارد کشور می‌کنیم تاثیر می‌گذارد. یا به‌عنوان‌مثال از ناحیه گمرک و قوانین و رویه‌های گمرکی، متحمل ضرر زیادی شده‌ایم چون محصولات ما مدت‌ّها در گمرک می‌ماند. به‌هرحال صنعت شیشه، آن‌قدر که از خودتحریمی آسیب دیده است از تحریم‌ها، ندیده است.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: همه شرکت‌ها از این وضعیت، آسیب می‌بینند. بخش مهمی از کار به مواد اولیه مربوط می‌شود. به‌عنوان‌مثال در رابطه با وارد کردن قلع مصرفی خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. قلع را ابتدا باید به جاهایی مثل امارات ببریم تا بعد از عبور از هزار و یک مانع، در نهایت بتوانیم آن را به کارخانه‌های خود برسانیم. یا به‌عنوان‌مثال چرا باید با تولیدکننده مدارا نشود و گاز مصرفی او را قطع کنند؟

GLASSINDUSTRY.jpg

بازار داخل را رها نکرده‌ایم

عزیزیان در ادامه، یکی از تصوراتی که این روزها در میان تولیدکننده‌های داخلی قوت گرفته است را نادرست خواند و گفت: ما یک بازار ۸۰ میلیونی در اختیار داریم. الان عمده صادرات ما به کشورهای خلیج‌فارس است و جمعیت این کشورها بیشتر از ۱۰ میلیون نیست. پس نمی‌توان گفت که بازار داخل را رها کرده‌ایم. اطمینان داشته باشید که بازار داخلی بسیار گسترده است و اگر ۱۰ تولیدی بزرگ دیگر داشته باشیم بازهم جای کار وجود دارد. منطقی نیست که این‌همه هزینه کنیم، خسارت بدهیم، ارز از کشور خارج کنیم و نتوانیم پول خود را به کشور برگردانیم.

حضور صنایع جانبی پررنگ‌تر شود

وی در رابطه با کیفیت برگزاری نمایشگاه ایران‌ گلس شو گفت: فقط دو سال از عمر این نمایشگاه گذشته است. ایران یکی از قدرت‌های تولید شیشه است پس امیدوارم هستیم که نمایشگاه با جایگاه و توانمندی صنعت شیشه ایران منطبق باشد. حضور شرکت‌های خارجی باید بیشتر از این‌ها باشد. از طرف دیگر صنایع جانبی مثل در و پنجره باید حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه داشته باشند. نمایشگاه اگر گسترده باشد و مخاطب را جذب خود کند می‌تواند به حال اهالی این صنعت مفید باشد. دورهمی صرف مفید نخواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها