|
کدخبر: 327305

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۲ خرداد / تزریق دلار بازار را رام کرد

مجتبی دیبا گفت: به دلیل حجم سنگینی که بازارساز به بازار ارز تزریق کرد، این دلارهای تزریق شده اثرگذاری خود را در قیمت نشان داد. در نتیجه، قیمت دلار توانست زیر منطقه ۵۸ هزار تومانی تثبیت بدهد و در منطقه ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومانی نیز حرکت‌هایی داشته باشد.

اقتصاد پیش بینی قیمت طلا و سکه ۲ خرداد / تزریق دلار بازار را رام کرد

بعد از حادثه مربوط به بالگرد رئیس جمهور، قیمت طلا و سکه در هفته اخیر ابتدا به صورت چند ساعتی افزایش یافت و سپس روند کاهشی در بازار طلا شکل گرفت. کارشناسان اقتصادی، دلیل این کاهش قیمت در بازارهای مالی را به تزریق‌های سنگین بازارساز در بازار ارز و مدیریت تقاضا نسبت می‌دهند.

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت طلا و سکه گفت: «قیمت سکه اکنون در منطقه ۴۰ میلیون تومانی نوسان دارد. اگر بازار اونس جهانی در یکی دو روز آینده کاهشی شود، این قطعه منطقه ۳۷ میلیونی را نیز خواهد دید. لازمه این موضوع، فقط ریزشی شدن اونس جهانی طلاست.»

وی در خصوص قیمت طلای ۱۸ عیار اظهار داشت: «ریزش اونس جهانی در قیمت طلا نیز صدق می‌کند. اگر طلای جهانی گارد ریزشی بگیرد، برای هر گرم طلا منطقه سه میلیون و ۱۰۰ تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را باید تاچ شده در نظر بگیریم و این موضوع خیلی به رفتار اونس جهانی وابسته است.»

ارزپاشی بازارساز دلار را رام کرد

این کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمت در بازار ارز با توجه به اخبار روزهای اخیر گفت: «دلار بعد از گذراندن یک روز پر تنش سعی کرد به سمت ریتم قبلی خود برگردد.»

وی افزود: «به دلیل حجم سنگینی که بازارساز به بازار ارز تزریق کرد، این دلارهای تزریق شده اثرگذاری خود را در قیمت نشان داد. در نتیجه، قیمت دلار توانست زیر منطقه ۵۸ هزار تومانی تثبیت بدهد و در منطقه ۵۵ هزار و ۹۰۰ تومانی نیز حرکت‌هایی داشته باشد.»

دیبا نیمه کریدور پنجم را منطقه‌ای با امکان تقاضای بالا در نظر گرفت و خاطرنشان کرد: «نبود پول در بازارها به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت، دست بسیاری از فعالان اقتصادی را بسته است. عدم چرخش پول و نقدینگی در کشور می‌تواند یکی از عوامل مهم حرکتی دلار باشد که به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی هدفمند از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود.»

طلا-مصنوعات

نقش تعطیلی بر روند نوسانات قیمتی بازار طلا و سکه

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه گفت: قیمت ها در بازار طلا و سکه حدودا با یک ثبات نسبی روبرو بود و تا روز یکشنبه قبل از ظهر که خبر حادثه اخیر مخابره شد و از همان ظهر، قیمت ها در بازار طلا و سکه با نوسان افزایشی روبرو شد و حتی در یک مقطعی هر مثقال طلای ۱۸ عیار به بالای ۱۵ میلیون تومان رسید. با مدیریت مسئولان اقتصادی، خوشبختانه الان از آن التهاب شدید بیرون آمدیم و روز گذشته نسبتا قیمت ها به سمت کاهش حرکت کرد. امیدواریم بازار دوباره به ثبات قیمت هفته گذشته برگردد.

وی افزود: مهم ترین عواملی که بر قیمت طلا و سکه اثر گذار است، نقش نوسانات ارزی و به خصوص قیمت دلار و همچنین نوسانات قیمت انس جهانی طلا است. البته نمی توان اتفاقات سیاسی، حادثه های مختلف در مورد روابط بین المللی یا حوادث داخلی را نادیده گرفت و تجربه ثابت کرده است که ریسک های سیستماتیک در مورد اتفاقات سیاسی نیز بر روند معاملات بر بازار طلا و سکه اثرگذار بوده است. اتفاق اخیر در نوع خود بسیار اثر گذار بود و شهادت رئیس جمهور کشورمان و هیات همراهان، مصیبت بزرگی است و قاعدتا این اتفاق بی تاثیر بر بازارهای مختلف و همچنین بازار طلا نخواهد بود.

این کارشناس بازار طلا و سکه اظهار داشت: از طرفی در مورد تحولات سیاسی در داخل کشور، صحبت از انتخابات ریاست جمهوری تا ۵۰ روز آینده را نیز در پیش داریم و باز هم چنین برنامه هایی بر بازار طلا و سکه اثر گذار خواهد بود البته به نحوه مدیریت مدیران اقتصادی کشورمان نیز برمی گردد. امیدواریم با رهنمودهای رهبری اداره امور سیاسی کشور طبق روال خود در چارچوب قانونی پیش برود و اتفاق خاصی در زمینه اقتصاد کشور رخ ندهد. بنابراین در صورتیکه مدیریت درستی در این موارد نداشته باشیم، شاهد بر هم خوردن آرامش بازار خواهیم بود که امیدواریم چنین احتمالی رخ ندهد.

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: انتخاب ریاست جمهوری، اتفاق ساده ای نیست و مسئولان باید با برنامه ریزی دقیق و مدیریت امور، شرایط برگزاری انتخابات رئیس جمهوری برای حدود ۴۰ میلیون نفر در کشور را فراهم کنند. در پایان شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان را خدمت ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تسلیت عرض می کنیم.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها