|
کدخبر: 326049

طلسم بزرگ بازار ارز دیجیتال / ۸۲ روز ناامیدی خریداران بیت کوین تمام شد

طبق گزارش‌ها، پس از هفته‌ها خروج سرمایه از زمان راه‌اندازی، صندوق GBTC شرکت گری‌اسکیل (Grayscale) شاهد یک نقطه عطف جالب توجه بود و موفق به جذب سرمایه جدید شد.

اقتصاد طلسم بزرگ بازار ارز دیجیتال  / ۸۲ روز ناامیدی خریداران بیت کوین تمام شد

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روند ۸۲ روزه خروج سرمایه از صندوق ETF اسپات بیت‌کوین گری‌اسکیل در تاریخ ۳ می پایان یافت. این صندوق پس از خروج حدود ۱۷.۴۶ میلیارد دلار سرمایه از زمان ایجاد، در تاریخ مذکور موفق به جذب ۶۳ میلیون دلار سرمایه جدید شد.

مجموع سرمایه‌ جذب شده توسط صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین در تاریخ ۳ می به ۳۷۸.۳ میلیون دلار رسید که صندوق EZBC شرکت فرانکلین تمپلتون با ۱۰۲.۶ میلیون دلار، در این زمینه پیشتاز بود.

افزایش دوباره علاقه سرمایه‌گذاران به این محصولات، پس از خروج مبلغ ۵۶۳.۷ میلیون دلار طی یک روز که در پی تصمیم فدرال رزرو مبنی بر عدم کاهش نرخ بهره به وقوع پیوست، ایجاد شده است.

در آن روز، بیت‌کوین نیز افت قابل‌توجهی را تجربه کرد و قیمت آن به زیر ۵۷ هزار دلار رسید. با این حال، طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، در حال حاضر این ارز دیجیتال در محدوده قیمتی ۶۳۶۸۰ دلار معامله می‌شود.

عوامل مختلفی در خروج روزانه سرمایه از GBTC نقش داشتند که از جمله آنها می‌توان به کارمزد بالای آن نسبت به سایر صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین اشاره کرد.

بخشی از این خروج سرمایه نیز به اقدامات صرافی FTX و سایر شرکت‌های ورشکسته نسبت داده می‌شود. صرافی FTX حدود ۱ میلیارد دلار از سهام GBTC و شرکت جنسیس (Genesis) هم تقریباً ۳۶ میلیون سهم از این صندوق‌ را به فروش رسانده‌اند.

Grayscale Investments قصد دارد نسخه مینی صندوق ETF خود با نماد GBTC را به بازار عرضه کند. کارمزد این نسخه جدید حدوداً یک‌دهم کارمزد فعلی GBTC خواهد بود که این امر آن را به مناسب‌ترین گزینه در بین صندوق‌های اسپات بیت کوین تبدیل می‌کند.

به گفته اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر بلومبرگ (Bloomberg)، سرمایه‌گذاران نباید هنوز خیلی امیدوار باشند.

بالچوناس در پست X خود توضیح داد که این اطلاعات فرضی هستند. او ادعا کرده که کاهش کارمزدها برای جلب توجه سرمایه‌گذاران طراحی شده اما ممکن است قبل از عرضه تغییر کنند.

او گفت:

خبر خوب این است که آنها باید عددی را برای این کارمزد انتخاب کنند و می‌دانند که مردم بر این قضیه نظارت دارند؛ به همین علت عدد ۱۵ واحد پایه را برای کارمزد انتخاب کرده‌اند.

طبق پرونده اخیر گری‌اسکیل نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، این شرکت قصد دارد کارمزدی را برای Grayscale Bitcoin Mini Trust (BTC) اعمال کند که یک‌دهم کارمزد ۱/۵ درصدی فعلی GBTC است.

گری‌اسکیل قصد دارد با کارمزد پیشنهادی ۰/۱۵ درصدی، ETF جدید خود را با کمترین کارمزد در میان 11 ETF اسپات بیت کوین که در ژانویه معرفی شدند، قرار دهد. پس از گری‌اسکیل مینی، فرنکلین تمپلتون (Franklin Templeton) با کارمزد ۰/۱۹ درصدی قرار دارد. فرنکلین تمپلتون بیش از یک تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد.

در حالی که خروج سرمایه از صندوق‌های ETF بیت‌کوین، آشفتگی‌هایی را در بازار به وجود آورده است، جهش قیمتی ارزهای دیجیتال منتخب، فرصت‌های پویای موجود در این اکوسیستم را برجسته می‌کند. این رویداد مسیرهای جدیدی را برای رشد و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری در چشم‌انداز اقتصادی متغیر جهان ترسیم می‌نماید.

منبع: بیت کوینیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها