|
کدخبر: 325038

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم / در هنگام خرید چه نکاتی باید رعایت شود؟

با توجه به اینکه این روزها حجم خرید و فروش دست دوم به صورت گسترده در حال انجام است و دلالان و سودجویانی در این زمینه نیز فعالیت می کنند و به دنبال سود های هنگفتی هستند باید برای خرید خودرو دست دوم نیز همیشه خودرو را به صورت حضوری مشاهده کرده و تمام عیوب و نقص های فنی آن را بدانید و کارشناسان خبره در این زمینه شما را راهنمایی کنند تا خودرویی سالم و بی عیب را خریداری کنید.

اقتصاد چند اشتباه در هنگام خرید خودرو دست دوم / در هنگام خرید چه نکاتی باید رعایت شود؟

طبق آمار و ارقامی که در این گزارش آمده است ۸۱ درصد از خودرو هایی که معامله می شوند و در آگهی برای فروش ثبت می شوند از سوی فروشنده نیز سالم و بدون ایراد و عیوب فنی به خریداران معرفی می شوند. از این آمار بدست آمده ۶۰ درصد این اتومبیل ها دچار عیوب فنی هستند یا بدنه خودرو نیز رنگ شدگی دارند یا در اکثر موارد هردوی این اتفاق ها برای خودرو رخ داده است.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و می خواهید خودرویی بدون ایراد فنی و رنگ را داشته باشید می توانید از کارشناسانی که در این زمینه فعالت دارند نیز بهره ببرید.اگر به کارشناسان خودرو  نیز دسترسی ندارید و یا نمی خواهید از آن ها مشاوره بگیرید در این گزارش با ما همراه باشید تا نکاتی را که می تواند به شما در خرید یک خودرو سالم و بدون ایراد فنی کمک کند با شما همرهان عزیز در میان بگذاریم.

اولین نکته ای که شما باید در خرید خودرو دست دوم به آن توجه کنید رنگ خودرو است.بسیاری از فروشندگان در هنگام خریداران می گویند چندان به داشتن رنگ بدنه خودرو حساس نباشید و با جملاتی مانند اینکه ((مهم اینه فنی سالم باشه )) یا اینکه ((اگر فنی اش خراب بشه رنگ بدنه به شما کم نمی کند )) و ... سعی می کنند خریدار را مجاب کنند که رنگ بدن مهم نیست و تاثیر در قیمت خودرو ندارد.

رنگ-بدنه-خودرو

با توجه به آماری که در بالا گفته شد ۴۰ درصد از خودرو های دست دوم دارای انواع رنگ‌شدگی در گلگیرها، درها، سقف یا کاپوت هستند. که هر کدام از این رنگ شدگی ها در خودرو به میزان قابل توجهی بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد.

در خرید خودرو دست دوم آسیب بدنه و شاسی را جدی بگیرید

از نکات مهم دیگری که در خرید خودرو دست دوم باید حتما و با دقت به آن توجه کرد ضربه در بدنه و شاسی های عقب و جلو می باشد. در ابتدا باید بدانید اگر خودرویی در قسمت شاسی های دچار شکستگی باشند به احتمال ۹۰ درصد ضربه ای محکم به این خودرو وارد شده و شاید حتی به قطعات دیگری مانند موتور که از قسمت های اصلی خودرو می باشد هم ضربه سختی وارد شده و باعث ایراد در این قطعات شده است. همانطور که گفته شد آسیب شاسی در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و این ناحیه فقط در ضربات شدید تغییر شکل می دهد .در بسیاری از این ضربات اگر به موتور خودرو ضربه ی جدی وارد نشود زاویه چرخ ها به هم ریخته و باعث می شود خودرو در هنگام راننگی به سمت دیگری متمایل شود.

در بررسی بدنه و شناسایی ضرباتی که ممکن است به بدنه وارد شده باشد باید به نکاتی همچون فرورفتگی، پوسیدگی، رنگ پریدگی، ترک خوردگی، آسیب‌دیدگی جدی، آچارخوردگی، تعویض کاپوت و… دقت کرد.

خودرو را از نظر فنی بررسی کنید

در مرحله سوم خرید خودرو دست دوم و پس از طی کردن این مراحل باید خودرو را از لحاظ فنی و موتوری خودرو چک و ملاحظه کنید. این مرحله نسبت به مراحل دیگر بسیار مهم و ضروری است. آمار نشان می دهد ۳۲ درصد خودرو های دست دوم برای فروش دارای عیوب فنی است. در این مرحله توصیه می شود که حتما اگر از قطعات لوازم مصرفی خودرو و در حالت کلی از لحاظ فنی اطلاعات و سررشته ای ندارید حتما خودرو را به یک کارشناس و یا مکانیک کار مطمئن نشان دهید. در این مرحله قسمت هایی که از نسبت سایر جاهای دیگر خودرو مهم تر می باشند و حتما باید چک شوند، عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری خودرو ، موتور خودرو و قسمت‌های برقی خودرو مانند چراغ‌ها، راهنما، بوق، آب پاش و… را بررسی کنید. وجود نشانه‌هایی مثل روغن‌کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور می‌تواند نشان‌دهنده دستکاری و تعمیر موتور باشد.

موتور-خودرو-کارکرده

در نهایت باید به دود اگزوز خودرو نیز توجه کنید و بگذارید حداقل خودرو ۵ دقیقه روشن باشد.اگر دودی که از خودرو خارج شد سیاه بود یعنی در قسمت کاربراتور مشکلاتی وجود دارد و به درستی کار نمی کند، اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و نیازمند تعمیر است.

نسبت به کارکرد خودرو حساس باشید!

این مرحله هم مانند سایر مراحلی که گفته شده نیز حساسیت خاص خود را دارد .تقریبا ۲۰ درصد خودرو های کار کرده کیلومتر کارکردشان دستکاری شده است. اگر میزان پیمایش خودرو در سال را به طور معمول در نظر بگیرم خودرویی که ۵ سال کارکرد داشته تقریبا باید بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد. خودرو های با کارکرد بالاتر در جهت مصارف غیر شخص به کارگرفته شده است که این موضوع باعث می شود استهلاک خودرو بیشتر شده و و در نتیجه خرج بیشتری را برای شما به همراه دارد.

دستکاری-کیلومتر-شمار

با توجه به مواردی همچون میزان خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده و… تا حدودی می‌توان مقدار کارکرد خودرو را حدس زد، اما چنین مواردی به‌هیچ‌وجه قابل اتکا نیستند و نمی‌توانند اطلاعات دقیقی از میزان کارکرد واقعی خودرو را به ما بدهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها