|
کدخبر: 324378

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی / دهک بندی یارانه

یارانه بگیران گوش به زنگ باشند / دهک بندی خانوارها تغییر می کند؟

محمدی گفت: طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهک‌بندی‌شان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی اعتراض و وضعیت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی هستیم و در صورت تایید اعتراض، در شهریور ماه اعمال می‌شود.

اقتصاد یارانه بگیران گوش به زنگ باشند / دهک بندی خانوارها تغییر می کند؟

علیرضا محمدی اظهار کرد:طبق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید داده‌های ثبتی که از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌شود را به‌روزرسانی کرده و برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، دو بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه یارانه‌بگیران فعلی براساس آخرین به‌روزرسانی دهک‌ها یارانه خود را دریافت می‌کنند، افزود: افرادی که نسبت به دهک‌بندی‌ها اعتراض و در سامانه ثبت اعتراض کرده‌اند، به تدریج توسط مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان بررسی می‌شوند و زمان اعمال تغییرات در شهریورماه است. به عبارتی دهک خانوارها تا دوره بعدی به‌روزرسانی‌ها غیر قابل تغییر بوده و مجدداً با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهک‌بندی‌شان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی اعتراض و وضعیت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی هستیم و در صورت تایید اعتراض، در شهریور ماه اعمال می‌شود.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به صدک‌بندی خانوارها اشاره و خاطرنشان کرد: در سامانه حمایت وزارت رفاه، شناسنامه اقتصادی خانوار در هر کدام از شاخص‌ها به صورت صدک‌بندی درآمده است، به طوریکه باتوجه به مدل خودرو یا میزان تراکنش‌های بانکی و درآمدها، صدک وضعیت اقتصادی خانوار مشخص شده و در نهایت این صدک‌ها میانگینی از صدک کل خانوار را نشان می‌دهد.

وی به شهروندان گفت در صورت اعتراض نسبت به دهک‌بندی‌ها، از طریق سایت حمایت یا با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹ با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه که از ۸ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم است، اعتراض خود را ثبت کنند.

چندی پیش، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، زمان واریز یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه را ۲۵ هر ماه و و سایر خانوارهای مشمول را سی ام اعلام کرده بود. براساس اعلام این سازمان، واریز یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ طبق روال گذشته پرداخت می‌شود.

همچنین طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد. این طرح در سه مرحله و به مدت سه ماه اجرا می‌شود. طبق این طرح، قیمت تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی برابر با قیمت سال ۱۴۰۱ و معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه می‌شود. مابقی هزینه‌ها از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

در طرح فجرانه در راستای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

از آنجایی که این طرح از ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرده و مرحله اول آن تا ۱۸ اسفندماه ادامه داشت، مرحله دوم این طرح نیز از ۲۰ اسفند شروع شد و تا ۱۸ فرودین ماه ادامه دارد اما مرحله سوم طرح از ۲۰ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه داشته و خانوارهای مشمول می‌توانند از ۲۰ فروردین ماه نسبت به خرید و استفاده از اعتبار تشویقی اقدام کنند.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن‌ماه) تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه، در مجموع بیش از ۳۹ میلیون تراکنش موفق خرید انجام شده که طی آن بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی توزیع شده است.

در کنار نقاط مثبت این طرح جا دارد تا نگاهی به اشکالات آن نیز بیاندازیم ، در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. اجرای طرح فجرانه کالابرگ، نیز با هدف تامین بخشی از کمبودهای سفره‌های خانوارهای فرودست از جمله «مواد مغذی و پروتئینی» شکل گرفت اما در واقعیت مبلغ ناچیز و شروط گذاشته شده نتوانست کمکی در معیشت این خانواده ها داشته باشد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها