|
کدخبر: 289297 سارا سمیع شمس

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

پیش بینی بورس ۱۴۰۲ / تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار/ فرصت یا تهدید؟

مریدالسادات؛ گفت: به واسطه توافق بین ایران و عربستان صنایع در کوتاه مدت و بلند مدت اثر مثبت و منفی هیجانی را تجربه خواهند کرد. به صورت کلی رویکرد مثبتی برای بورس پیش بینی می‌شود.

اقتصاد پیش بینی بورس ۱۴۰۲ / تاثیر توافق ایران و عربستان بر بازار/ فرصت یا تهدید؟

توافق غافلگیرکننده میان ایران و عربستان سعودی، توجه جهان را به خود جلب کرده است. توافقی که بعد از ۴ روز گفتگوهای مخفی ایران و عربستان در پکن به سرانجام رسید. از تاثیرات اقتصادی این اتفاق سیاسی بر بازارهای مالی ایران نمی‌توان گذشت و ریزش ادامه دار قیمت دلار در چند روز اخیر گواه این تاثیر است.

وضعیت بورس نیز بر همین منوال است و مانند ادوار گذشته تحت تاثیر اتفاقات سیاسی، بازار با نوسانات به آن واکنش نشان می‌دهد. بازار بورس، شدیدا خبر محور است و با وجود مشاهده روزهایی صعودی، هنوز از روزهای اوج خود دور است. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با حسین مرید السادات کارشناس بازارهای مالی درباره زوایای مختلف این موضوع به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

حسین-مریدالسادات

نگاه مثبت به توافق بین ایران و عربستان

حسین مرید السادات تحلیلگر بازارهای مالی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: به توافق بین ایران و عربستان نگاه مثبتی می‌توان داشت. هر بهانه‌ای که بحث گشایش اقتصادی را در پیش داشته باشد و منجر به بهبود روابط بین‌اللمل شود، قطعا به اقتصاد کشور کمک می‌کند. درباره صنایع، در کوتاه مدت و بلند مدت اثر مثبت و منفی هیجانی خواهد داشت اما درکل انتظار رویکرد مثبتی از این اتفاق بر بورس پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در معاملات بورس امروز ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، شاهد استقبال نمادهای ریالی در بازار بودیم. در مقابل اما نمادهای وابسته به دلار فروشنده داشتند و این اتفاق در کوتاه مدت طبیعی بود. بازار علی رغم اینکه خبر توافق بین ایران و عربستان نیز تاثیر داشته است با این حال معاملات کاملا منطقی پیش رفته است.

وضعیت خرید و فروش بورسی در روزهای پایانی سال

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بورس معمولا در پایان سال متعادل پیش می‌رود و خیلی از سهامداران با رسیدن به روزهای پایانی سال، اقدام به فروش می‌کنند تا نیازهای شب عید را برطرف نمایند. روز گذشته نیز شاهد این بودیم، نمادهایی که رشد خوبی را پشت سر گذاشتند، بیشتر به فروش می‌رسیدند. دست به دست شدن سهام‌هایی که پتانسیل رشد را کماکان در بازار دارند، اتفاقی طبیعی در بورس است. در مجموع روال بازار را منطقی و متعادل می‌بینیم.

مرید السادات در ادامه گفت: وضعیت بازار این هفته را کم نوسان پیش‌بینی کرده بودیم و تقاضا در صنایعی نظیر ریالی‌ها خوب خواهد بود و در مقابل صنایع وابسته به دلار با افزایش عرضه مواجه خواهند شد. بورس را برای سال ۱۴۰۲ می‌توان خوش یمن ارزیابی کرد. اتفاق‌هایی نظیر فروش خودرو در بورس کالا می‌تواند به بازار کمک کند و همچنین اصلاح قیمت دلار، پول‌های سرگردان را وارد بورس خواهد کرد. با توجه به اینکه ثبات مدیریتی نیز به بازار برگشته، نکته مثبتی برای بازار خواهد بود و امیدوار هستیم این اتفاق در سال ۱۴۰۲ ادامه دار باشد. برگشت مجدد به جایگاه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد که در سال ۱۳۹۹ بورس به آن رسیدیم، در سال آینده دور از دسترس نیست.

ریزش دلار برای بورس تهدیدآمیز است؟

وی درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر صنایع بورسی اظهار داشت: کاهش نمادهای بورسی وابسته به دلار در اثر ریزش قیمت ارز، یک واکنش کوتاه مدت و هیجانی است. در مجموع گشایش‌های اقتصادی به صادرات همان شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد. در پی این اتفاق، نحوه صادرات آسان‌تر می‌شود. شرکتی که اجناس آن بر پایه دلار است و فروش صادراتی دارد، اجناس خود را راحت‌تر به فروش می‌رساند و برگشت فروش‌شان بسیار راحت‌تر از قبل انجام خواهد شد. همچنین هزینه‌های اضافه بر سازمان برای به دست آوردن دلار از طریق نهادهای مالی بسیار کمتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: فراموش نکنیم که در روزهای پایانی سال هستیم و فروش‌های هیجانی در زمینه دلاری‌ها و یا ریالی‌ها کوتاه مدت خواهد بود. در پایان به سهامداران بازار سرمایه توصیه می‌کنیم از خرید و فروش‌های هیجانی اجتناب کنند و استراتژی خاص خود را در بازار حفظ کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها