|
کدخبر: 324073

قیمت دلار/قیمت سکه/بازار ارز

مقصر گرانی در بازار ارز مشخص شد /انگشت اتهام به سمت کیست؟

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد که سیاست‌های بانک مرکزی، به ویژه پس از تولید آقای فرزین، منجر به افزایش ناپایدار قیمت سکه و ارز شده است.

اقتصاد مقصر گرانی در بازار ارز مشخص شد /انگشت اتهام به سمت کیست؟

محسن علیزاده، با انتقاد از افزایش ناپایدار قیمت سکه و ارز، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، سیاست ترجیحی برای حذف ارز مورد استفاده قرار گرفت و تلاش شد با تخصیص کارت های الکترونیکی، بخشی از نقدینگی موجود در بازار را جمع‌آوری و منجر به کاهش تورم شود. اما متأسفانه، سیاست‌های بانک مرکزی، به ویژه پس از آمدن آقای فرزین، این مسیر را به سمت نادرستی هدایت کرده‌اند. با فراموشی تمام احکام قانونی که مجلس به درستی سیاست‌گذاری کرده بود، ما هم‌اکنون شاهد افزایش نرخ بهره و ادامه سیاست‌های نادرست پولی و بانکی و افزایش قیمت ارز هستیم.

نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی همچنین حراج سکه طی سال گذشته توسط بانک مرکزی را باید یکی دیگر از عوامل گرانی این روزهای نرخ سکه دانست، افزود: سیاست‌های غلط بانک مرکزی منجر به رکود جدی در بخش تولید نیز شده است و به دلیل همین سیاست‌های غلط بانک مرکزی سال گذشته نتوانستیم به شعار سال تحقق ببخشیم.      

وی با تاکید بر اینکه ادامه سیاست‌های غلط بانک مرکزی افزایش بیشتر تورم، رکود و گرانی کالاها را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: دولت باید سیاست‌گذار خود را در بانک مرکزی تغییر دهد یا آنکه سیاست‌های درستی را اعمال کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به پیشنهادات خود برای تغییر شرایط و بهتر شدن وضعیت بازار سکه و ارز اشاره کرد و گفت: ما باید در ابتدا از خودرای بودن و تصمیم‌گیری یک جانبه در بازار پول و ارز خودداری کنیم چراکه تصمیم‌گیر کنونی در این زمینه صرفا بانک مرکزی است و حتی سیاست‌گذاری‌های وزارت اقتصاد را نیز نمی‌پذیرد دیگر چه برسد به سیاست‌گذاری‌هایی مجلس شورای اسلامی در این حوزه، بنابراین تغییر شرایط منوط به پذیرش اشتباه ازسوی بانک مرکزی و تغییر مسیر است.

تیم اقتصادی دولت اقدام فوری برای کاهش تورم و قیمت ارز داشته باشد

فرهاد بشیری در نشست علنی روز (دوشنبه، ۲۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: اشغالگران قدس باید بدانند جنایت حمله به کنسولگری ایران در سوریه برای شما سلاخان بشریت عواقب سختی خواهد داشت، این پیام را از خانه ملت ایران سرافراز دریافت کند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مردم شریف کشور خصوصا مردم پاکدشت، شریف آباد و فرودآباد و روستاهای تابعه در خصوص شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری تشکر می کنم، از مردم شهرستان پاکدشت که برای چهارمین بار به بنده اعتماد کردند تشکر می کنم. ان شاءالله بتوانم از این مسئولیتی که برعهده اینجانب گذاشته اند به خوبی در خانه ملت صیانت کنم.

وی افزود: به تیم اقتصادی دولت و کمیسیون های اقتصادی مجلس تذکر می دهم تا مسئله تورم، کاهش قیمت ارز و سکه و تقویت ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم و معیشت مردم را جدی بگیرند و اقدامات موثر و فوری داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: به هیات دولت و رئیس جمهور در راستای تسریع در اتمام مصوبات سفر استانی تذکر می دهم.

هیچ کس در دولت مسئولیت بازار  ارز را بر عهده نمی گیرد

نماینده مردم تهران در مجلس خواستار مسئولیت‌پذیری دولت برای کنترل بازار ارز شد و گفت: هیچ کس در دولت مسئولیت بازار ارز را بر عهده نمی گیرد و وضعیت نظام برنامه ریزی کشور مسئول ساماندهی دخل و خرج است نیز مشخص نیست.

سیدعلی یزدیخواه در جلسه علنی صبح روز(دوشنبه، ۲۰  فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت شهادت سرلشگر شهید زاهدی و همرزمان وی و گرامیداشت سالروز شهادت سید اهل قلم، شهید آوینی گفت: امیدوارم قدردان مردمی که مجددا اینجانب را به عنوان نماینده خود در شهر تهران انتخاب کردند، تشکر کنم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از مشکلات مردم به موضوع نوسانات بازار ارز، سهام در بورس و کالاهای اساسی اشاره و عنوان کرد: آقای فرزین رئیس بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفت که بنده مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم.

وی در ادامه تأکید کرد: آقای رئیس جمهور و آقای مخبر؛ مسئول بازار ارز چه کسی است و چه کسی باید این بازار را کنترل کند. اگر مازاد بازار ارز آزاد بر معیشت و سفره مردم سایه می افکند، در دولت چه کسی مسئول آن است؟ آیا وزیر اقتصاد، معاون اول و یا شخص رئیس جمهور مسئول است؟ مطالبه مردم را چگونه پاسخ دهیم؟ گلایه های آنها در راستای سقوط ارزش سهام و تغییرات پیوسته در بازار ارز و کالا را چه کسی پاسخ می دهد؟

یزدیخواه با اشاره به وضعیت نظام برنامه ریزی کشور که مسئول ساماندهی دخل و خرج کشور است، عنوان کرد: دستگاه های اجرایی باید پیگیر اجرای قوانین باشند. معمولا کارمندان دولت از دولت، در ماه ها یا سنوات گذشته مطالباتی دارند آنها به ویژه فرهنگیان به وظایف ذاتی و یا مأموریت های ویژه رفته اند اما هنوز مطالباتشان پرداخت نشده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: بیستم فروردین ماه بوده و معلمانی که در خرداد ماه سال گذشته به درخواست آموزش و پرورش به حوزه های تصحیح اوراق رفته و کار انجام داده اند هنوز حق الزحمه خود را دریافت نکرده اند و این موضوع برای ماه شهریور نیز تکرار شده است.

وی افزود: آموزگاران شرکتی، حجمی، قراردادی از مهرماه تا اسفند کار کرده اند اما هنوز بیمه و حقوق آنها پرداخت نشده که مشخص نیست چه کسی پاسخگو است. با نامه نگاری های صورت گرفته قول داده بودند این مطالبات را پیش از عید به ویژه برای قشر آموزگاران پرداخت کنند که همه درآمد آنها از این حوزه است اما این اتفاق نیفتاده است.

یزدیخواه همچنین با بیان اینکه طبق حکم قانون برنامه هفتم توسعه باید حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با شاغلین متناسب سازی شود، گفت: در حال سپری شدن روزهای پایانی فروردین ماه هستیم اما هنوز آیین نامه این قانون ابلاغ نشده است. افزایش حقوقی که می خواهیم بدهیم هم با کاهش قدرت پول ملی آب شده و کوچک تر می شود؛ از این رو درخواست دارم مسئولان اگر قانون لازم الاجرا است، به اجرای آن اهتمام داشته باشند و در بحث متناسب سازی، پیش بینی بودجه های مورد نیاز را که به عمل آمده و به تصویب مجلس رسیده را به مرحله اجرا درآورند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در پایان در خصوص ساماندهی بازار گوشت و مواد پروتئینی، خاطرنشان کرد: طبق اخبار واصله و گزارش کارشناسان، اگر دام زنده از خارج وارد شده، در داخل ذبح و عرضه مستقیم شود، گوشت قرمز قیمت پایین تری خواهد داشت تا در داخل تولید شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها