|
کدخبر: 288506 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

حباب ۵ میلیونی در فروش سکه / قیمت طلا به این شرط ارزان می شود!

محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: تا زمانی که بازار ارز نوسانی ادامه داشته باشد و این تغییرات افزایشی هم باشد، طبیعتا انتظاری غیر از این نمی‌توان از وضعیت قیمت طلا و سکه در بازار داشت.

اقتصاد حباب ۵ میلیونی در فروش سکه / قیمت طلا به این شرط ارزان می شود!

روزهای گذشته و شاید بهتر است بگوییم در هفته‌های اخیر قیمت طلا و انواع سکه دچار نوسانات شدیدی شد و طوریکه قیمت تمام سکه حتی ۳۳ میلیون تومان را هم رد کرد. التهابات در بازار طلا و سکه طبق گفته فعالان این بازار تحت تاثیر از نوسانات قیمت دلار است، در صورتیکه مدیران اقتصادی وعده کنترل بازارها را با تغییر سیاست‌های پی در پی داده بودند. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه و همچنین پیش بینی درباره روند آتی بازار طلا پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

محمدولی

دلیل نوسانات شدید در قیمت طلا و سکه در بازار

آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در روزهای گذشته نوسانات و التهاب در بازار طلا و سکه وارد شد که داد و ستد را هم دچار اختلال کرد. دلیل اصلی این اتفاق در بحث اقتصادی به بازار ارز و انس جهانی بر می‌گردد. انس جهانی طلا نیز دچار نوسان شد البته این تغییرات به وسعت بازار ارز نبود. تغییرات انس جهانی ارتباط مستقیم در بحث قیمت طلا و سکه دارد.

وی افزود: دلیل دیگر این نوسانات موجود در بازار طلا و سکه، معاملات کاذبی است که در معاملات سکه ایجاد می‌شود. جذب مقطعی پول‌های سرگردان مخصوصا در وزن‌های پایین طلا و سکه، منجر به تغییرات و نوسان در بازار می‌شود اما در نهایت می‌توان گفت مهم‌ترین تاثیر را قیمت دلار بر بازار داشته است. امیدواریم مسئولان اقتصادی وضعیت را کنترل کرده و بازار ارز را به آرامش برگردانند. تا زمانی که بازار ارز نوسانی ادامه داشته باشد و این تغییرات هم افزایشی باشد، طبیعتا انتظاری غیر از این نمی‌توان از وضعیت قیمت طلا و سکه در بازار داشت.

وضعیت حباب سکه در بازار

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: حباب سکه با توجه به قیمت روز انواع سکه حدودا بین ۴ تا ۵ میلیون تومان برآورد شده است. حباب به وجود آمده در قیمت انواع سکه، هزینه زائدی است، چون سکه یک وزن مشخصی دارد، از جنس طلا است و باید قیمت آن با طلا یکی باشد. حباب موجود در قیمت انواع سکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. مورد اول بحث عرضه و تقاضا است و دوم بحث هزینه‌ای که بانک مرکزی بابت ضرب سکه می‌پردازد. البته نمی‌توان گفت هزینه ضرب سکه برای بانک مرکزی خیلی زیاد است. حباب سکه قادر به کاهش پیدا کردن است اگر میزان عرضه و تقاضا در انواع سکه متعادل‌تر شود.

عملکرد بانک مرکزی بر کنترل قیمت طلا و سکه

محمد ولی اظهار داشت: بانک مرکزی با تغییرات مدیریتی و سیاست‌هایی که انجام داد، تاثی مثبتی بر بازار نداشتنه است و در مورد قیمت‌ها تاثیرگذاری آنچنانی در بازار ندیدیم. عرضه ربع سکه در بورس هم با وعده کاهش قیمت‌ها بود و در ابتدا هم اثرگذاری را مشاهده کردیم اما این روند را نتوانست حفظ کند. وعده‌های بورسی درباره عرضه ربع سکه در بورس عملی نشد و حتی در برخی روزها قیمت ربع سکه در بورس از قیمت آن در بازار بالاتر به فروش رسید. به عنوان مثال در یک روز قیمت ربع سکه بورسی به ۱۸ میلیون تومان هم رسید در صورتی که در بازار آزاد ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید.

توصیه به متقاضیان خرید طلا و سکه در بازار

این کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بحث صنعت طلا همیشه توصیه می‌شود اگر سرمایه‌ای در اختیار دارید، طلا بخرید اما خرید طلای ذوب شده هیچ وقت توصیه نمی‌شود. خرید مصنوعات طلا با هدف سرمایه‌گذاری را باید با دید بلند مدت در نظر بگیرید. تجربه نشان داده است که در بازه زمانی بلند مدت کسی از خرید طلا ضرر نکرده است اما اگر خریداری قصد خرید و فروش طلا را در کوتاه مدت داشته باشد، تصمیم پر ریسکی است که احتمال ضرر در آن زیاد است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها