|
کدخبر: 323919

بسته حمایتی/دانشجویان پزشکی/دستیار تخصص

زنگ خطر خودکشی دستیاران تخصص شنیده شد/امکان افزایش حقوق دستیاران بیش از ۴۵ درصد

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اعلام کرد که بسته‌های حمایت از دستیاران پزشکی در حوزه‌های روانی، مادی، معیشتی و رفاهی تهیه شده است و اظهار کرد: درس مهارت‌های آموزشی ده‌گانه زندگی برای دستیاران تدوین شده است.

اقتصاد زنگ خطر خودکشی دستیاران تخصص شنیده شد/امکان افزایش حقوق دستیاران بیش از ۴۵ درصد

دکتر احد بنار گفت : در کمیته بررسی رفتارهای آسیب‌رسان در حوزه دستیاری، با تأکید بر ضرورت اقدامات ویژه برای پیشگیری از موارد خودکشی، بسته‌های حمایتی در حوزه‌های روانی، مادی، معیشتی و رفاهی مورد توجه قرار گرفته است. اداره کل دانشجویی نیز در این کمیته پیشنهادات و اقدامات خود را مطرح کرده است.

تهیه دستورالعمل سامانه غربالگری سلامت ویژه دستیاران

وی افزود: از جمله اقدامات مهم اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت در این زمینه، تهیه دستورالعمل سامانه غربالگری سلامت ویژه دستیاران بود. پیش از این غربالگری برای دانشجویان به کار گرفته می‌شد. در شرایط جدید، این سامانه به همراه دستورالعمل آن برای دستیاران توسعه داده شده و استفاده از سامانه و اجرای آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. در این مدت حدود هزار نفر از دستیاران غربالگری سلامت شده اند.

پیگیری وضعیت سلامت روان دستیارانی که احتمال خطر و مشکل دارند

بنار خاطرنشان کرد: اقدام بعدی مهم در حوزه دستیاران علوم پزشکی، پیگیری وضعیت سلامت روان دستیارانی که احتمال خطر و مشکل دارند، است. پس از پایان غربالگری سلامت دستیاران، طی فرآیندی که وجود دارد دستیارانی که در معرض خطر هستند بررسی می‌شوند تا مشکل خاصی برای آنها بوجود نیاید. اولویت ما در اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت ارائه خدمات به هنگام به دستیاران شناسایی شده اختصاص دارد.

وی افزود: به این معنی که اگر دستیاری در معرض خطر است و شناسایی شد و دچار آسیب روانی است، در خدمات سلامت روان به صورت ویژه دیده می‌شود و اولویت ارائه خدمات به این گروه است.

دوره دانش افزایی و آشنایی با مسائل و مشکلات شایع و رایج و مصون سازی افراد از مشکلات در حوزه دستیاری

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: در همین زمینه دوره دانش افزایی و آشنایی با مسائل و مشکلات شایع و رایج و مصون سازی افراد از این مشکلات در حوزه دستیاری را طراحی کردیم. در دوره اول ۴۰ دستیار به همراه خانواده‌های آنها به مجتمع خزرآباد ساری دعوت شدند و از این دوره استفاده کردند. این دوره آموزشی با طرح مسائل و نگاه منتورینگ اجرا شد. این برنامه به طور مکرر با اولویت دستیاران دارای مساله و مشکل اجرا می‌شود.

درس مهارت‌های آموزشی ده گانه زندگی برای دستیاران در نظرگرفته شده است

وی با اشاره به اقدامات دیگر در این حوزه به همکاری با معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: درس مهارت‌های آموزشی ده گانه زندگی برای دستیاران در نظرگرفته شده است که به شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی برای تصویب ارائه شده است.

بنار گفت: مدل این درس به این شکل است که دستیاران علوم پزشکی یک سری کارگاه‌های آموزشی اجباری را موظف هستند که در دوره دستیاری طی کنند. محتوای این درس با همکاری چند دانشگاه علوم پزشکی تهیه شده و اگر مصوب شود و از سال ۱۴۰۳ دستیاران این کلاس را می‌گذرانند. این درس به صورت کارگاهی و با محوریت مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی برگزار خواهند شد.

انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه فشارهای معیشتی و رفاهی، مشکلات روانی دستیاران

وی از انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه دستیاران با همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی (نصر) خبر داد و گفت: مجموعه‌ای از کارهای پژوهشی با موضوعات اساسی از جمله فشارهای معیشتی و رفاهی، مشکلات روانی و تأثیر آن در آینده کاری آنها، آینده کشور و مهاجرت دارد، در حال انجام است. در نهایت نتایج این پژوهش‌ها به مراجع بالادستی ارائه می‌شود.

امکان افزایش حقوق دستیاران بیش از ۴۵ درصد

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: درباره حقوق و مزایای دستیاران باید این نوید را بدهیم که افزایش ۴۵ درصدی حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود. ضمن اینکه یک هزار و ۵۰۰ میلیادرد تومان را سازمان برنامه و بودجه قول داده است که به موضوع دستیاران اختصاص می‌یابد. اگر سازمان برنامه به قول خود عمل کند در نهایت سه تا چهار میلیون تومان علاوه بر ۴۵ درصد، به حقوق دستیاران علوم پزشکی اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت در زمینه برنامه‌های رفاهی و معیشتی و اسکان دستیاران علوم پزشکی خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۴۰۳ برنامه‌هایی برای دستیاران در نظر گرفته ایم. البته موضوع رفاهی و اسکان دستیاران برعهده معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

بنار تاکید کرد: ما پیگیری مجدانه ای داشتیم که معاونت‌های آموزشی و درمانی دانشگاه‌ها پاویون‌های دستیاران را بهبود ببخشند و هر جا ظرفیت وجود داشت و دستیاران علاقمند به استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی علوم پزشکی هستند این امکان را برای آنها فراهم کنند.

امکان استفاده دستیاران از «هات لاین» یا خط داغ برای مشاوره

وی یادآور شد: موضوع «هات لاین» یا خط داغ، خطوط مشاوره‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی است که از چندی پیش فعال شده است و به صورت شبانه روزی افراد را راهنمایی می‌کنند. دانشجویان و دستیاران می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز به این خطوط که اعلام شده تماس بگیرند و از خدمات مشاوره بهره مند شوند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها