|
کدخبر: 323228

استارتاپ/ کسب و کار/ کارآفرین

چالش بزرگ درباره افزایش حقوق کارکنان/ کارفرمایان در مرز ورشکستگی

یک کارآفرین استارتاپی می‌گوید که مهمترین چالشی که استارتاپ‌ها در ایران با آن روبرو هستند، چالش زنده ماندن است. او اظهار می‌کند که برای توسعه کسب و کار خود نمی‌توانند به طور کامل تلاش کنند زیرا وجود یک سقف نامرئی وجود دارد که اجازه فراتر از آن را نمی‌دهد.

اقتصاد چالش بزرگ درباره افزایش حقوق کارکنان/ کارفرمایان در مرز ورشکستگی

رقابت شدید، سرمایه ناکافی، فقدان زیرساخت‌های لازم، عدم وجود حمایت مالیک معقول، نقض حقوق مالکیت فکری و بازار انحصاری برخی از چالش‌هایی هستند که استارتاپ‌ها از دید کسب و کارها و سرمایه‌گذاران با آنها روبرو می‌شوند.

مانوئل اوهانجانیانس- موسس و مدیر ایسمینار، مشاور و منتور کسب‌وکار استارتاپ‌ها در رابطه با مهمترین چالش‌های استارتاپ‌ها برای سال ۱۴۰۳ می‌گوید: مهمترین چالش استارتاپ‌ها در ایران چالش زنده ماندن است؛ ما برای توسعه نمی‌توانیم تلاش کنیم و سقف نامرئی وجود دارد که اجازه فراتر از آن نیست.

او ادامه می‌دهد: شرایط مختلفی وجود دارد؛ هر سال شاهد اتفاقات غیرمنتظره‌ای در کلان کشور هستیم که سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ را تحت شعاع قرار می‌دهد، برای مثال در سال ۹۸ با مشکل مواجه شدیم، در سال ۹۹ تقریبا با ثبات بود، ۱۴۰۰ کمی با ثبات بود و ۱۴۰۱ مجدد با مشکل مواجه شد؛ ۱۴۰۲ نیز ثبات وجود داشت و البته به همراه مسائلی همچون گرانی، سایه جنگ و اسرائیل و فلسطین و تهدیدات منطقه‌ای و در سال ۱۴۰۳، به شخصه نگران اتفاقات و چالش‌های اقتصادی هستم.

افزایش حقوق کارکنان برای استارتاپ‌ها یک چالش است

اوهانجانیانس افزود: من به عنوان یک کارآفرین هر روز با ترس قدم برمی‌دارم و منتظر یک اتفاق کلان در کشور هستم و اینکه مدام چالش زنده ماندن استارتاپ خود داشته باشید شرایط ادامه دادن را برایتان سخت می‌کند.

این کارآفرین همچنین گفت: افزایش حقوق کارکنان و مهاجرت آن‌ها نیز هر ساله یک چالش است که با آن مواجه هستیم؛ اتفاق بدی که می‌افتد، حداقل حقوق که افزایش می‌یابد به همان میزان شرایط سخت‌تر می‌شود خصوصا برای استارتاپ‌هایی که بزرگ‌تر هستند و نیروی ستادی بیشتری دارند.

وی در ادامه افزود: همچنین شایعاتی مبتنی بر بحث مالیات و سخت‌گیری‌های بیشتر در حوزه امورمالیاتی می‌تواند چالش دیگر استارتاپ‌ها در ۱۴۰۳ باشد؛ مهمترین بخش نیز برخی از نمایندگان مجلس موافق اینترنت ملی هستند و ما با چالش اینترنت و دسترسی عموم به آن نداشته باشیم.

 اخیرا موضوع بازداشت‌ مدیرعامل دیجی‌کالا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. موضوعی که البته تازه نبوده و جامعه استارتاپی بارها و بارها آن را در عمر کوتاه فعالیت خود تجربه کرده است.

این کارآفرین همچنین در رابطه با نقش رگولاتور در توسعه استارتاپ‌ها می‌گوید: در تمام کشورها نقش رگولاتور تسهیل کننده رشد و توسعه و فراهم‌کننده زیرساخت‌ها است و رگولاتور نباید به صورت مستقیم در یک استارتاپ ورود کند؛ همچنین تسهیل‌گری اقتصادی و آماده سازی شرایط برای توسعه مسیر استارتاپ‌ها برای مثال از طریق گرند و تسهیلات کم بازده و عندالاستطاعه و بلاعوض و ارتباطات بهتر با سازمان‌های دولتی و سرمایه‌گذاران خارجی است؛ یعنی رگولاتور تا حد زیادی باید اکوسیستم را حمایت کند اما در ایران انتظار این است که رگولاتور در مسیر استارتاپ‌ها سنگ‌اندازی و اینترنت را ملی نکنند!

نگاهی به استارتاپ‌ های مطرح جهان

استارتاپ ‌های مطرح جهان همواره مورد توجه علاقه‌مندان بسیاری، جهت مطالعه و بررسی بوده‌اند؛ در این گزارش نگاهی کوتاه به برخی از استارتاپ‌ های مطرح جهان خواهیم داشت.

در سراسر گیتی نمونه‌های موفق و بی شماری از استارتاپ‌ های مطرح جهان وجود دارد. با راه‌اندازی و رشد بسیاری از استارتاپ‌ های جدید در سراسر جهان، ما نمی‌توانیم همه آن‌ها را پوشش دهیم. علاوه بر این، شرکت‌های استارتاپ زیر به‌طور رسمی رتبه‌بندی نشده‌اند و بدون ترتیب خاصی فهرست شده‌اند، اما در ادامه به چند استارتاپ مطرح جهان در شرق و غرب از آسیا تا آمریکا طبق دسته‌بندی سایت startupsavant.com اشاره خواهیم داشت:

استارتاپ های مطرح جهان در حوزه‌های گوناگون

1. SoundHound

• مکان: سیلیکون

• تأمین مالی: سهام پس از عرضه اولیه، 351 میلیون دلار

• سرمایه‌گذاران عبارتند از: سرمایه براکت

SoundHound از فناوری‌های نوآورانه هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا به توسعه‌دهندگان و صاحبان کسب‌وکار اجازه دهد تا با استفاده از هوش مصنوعی با قابلیت صوتی، کنترل تصویر برند خود را از هر کجا حفظ کنند. این استارتاپ چندین محصول از جمله Houndify، یک پلتفرم هوش مصنوعی با سریعترین تشخیص گفتار در جهان و یک اپلیکیشن جستجوی صوتی و دستیار، Hound، ارائه می‌کند که از فناوری‌های «Speech-to-Meaning» و «Deep Meaning Understanding» با علامت تجاری آن‌ها استفاده می‌کند.

2. People. ai

• مکان: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

• بودجه: سری D، 200 میلیون دلار

• سرمایه‌گذاران عبارتند از: Andreessen Horowitz (a16z)، Lightspeed Ventures، Y Combinator

People. ai از قدرت فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد یک پلت فرم درآمد سازمانی استفاده می‌کند که به تیم‌های فروش، بازاریابی و خدمات مشتری کمک می‌کند تا از طریق تجزیه و تحلیل فرصت‌های درآمد، بهترین تجربه مشتری را ارائه دهند. People. ai با مستندسازی تماس‌ها، فعالیت‌ها و تعامل با مشتری، بینش‌هایی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که عملی و مؤثر هستند.

3. فلایفین

• مکان: سن خوزه، کالیفرنیا

• بودجه: Pre-Series A and Seed، 8 میلیون دلار

• سرمایه‌گذاران عبارتند از: Accel و Alpha Wave Global

Flyfin یک سرویس تهیه و تشکیل پرونده مالیاتی مبتنی بر هوش مصنوعی است. فین تک تخصص CPA‌های واقعی و هوش مصنوعی را برای ارائه یک راه حل مالیاتی سریع و خودکار برای افراد خوداشتغال ترکیب می‌کند. 

4. پیکان

 مکان: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

 بودجه: بذر، 500000 دلار

 سرمایه‌گذاران عبارتند از: صندوق ARCADIAN، Cosmos Global Holdings

Arrow یک پلت فرم B2B SaaS مبتنی بر هوش مصنوعی است که ایجاد و مدیریت محتوای رسانه‌های اجتماعی را برای مشاغل به طور خودکار انجام می‌دهد. Arrow با ویژگی‌هایی مانند پست‌های آماده برای استفاده، کانال‌های محتوای سفارشی، و مدیران موفقیت کاربران اختصاصی، به حرفه‌ای‌های پرمشغله کمک می‌کند تا محتوای جذاب را پست کنند، دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهند و اعتبار ایجاد کنند.

5. Linguix

 مکان: می‌امی، فلوریدا

 بودجه: Pre-seed، 1 میلیون دلار

 سرمایه‌گذاران عبارتند از: Flyer One Ventures

شرکت بعدی در لیست استارتاپ‌ های مطرح جهان، Linguix است. این استارت‌آپ edtech برداشت جدیدی از دستیار نوشتن دارد که برای غیر انگلیسی زبانان ساخته شده است. از طریق پلتفرم Linguix، کاربران نه تنها می‌توانند اشتباهات نوشتاری خود را در زمان واقعی تصحیح کنند، بلکه می‌توانند مهارت‌های نوشتاری خود را نیز یاد بگیرند و در حین حرکت بهبود دهند.

6. اورجت

 مکان: بوستون، ماساچوست

 بودجه: 77.4 میلیون دلار

 سرمایه‌گذاران عبارتند از: سرمایه کراسلینک

Overjet از فناوری هوش مصنوعی تأیید شده توسط FDA برای کمک به ارائه‌دهندگان دندانپزشکی برای افزایش مراقبت بالینی و کارایی اداری استفاده می‌کند. پلتفرم بیمار محور آن‌ها از یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر و پردازش زبان طبیعی برای افزایش دقت تشخیص، دقت درمان و اتوماسیون تمرین استفاده می‌کند.

7. چشمک زن

 مکان: برلین، آلمان

 بودجه: سری C، 34.8 میلیون دلار

 سرمایه‌گذاران عبارتند از: Insight Partners، Greycroft

SparkNotes یک خاطره دور و با قدرت برنامه Blinkist است. این برنامه حاوی اطلاعات کلیدی از بیش از 2500 کتاب غیرداستانی به خواندن یا آهنگ‌های صوتی 15 دقیقه‌ای است که همه آن‌ها از دستگاه تلفن همراه شما قابل دسترسی هستند.

8. بابل

 مکان: برلین، آلمان

 بودجه: سری C، 33.3 میلیون دلار

 سرمایه‌گذاران عبارتند از: IBB Ventures، NGP Capital

Babbel یک برنامه یادگیری زبان پیشرو در بازار است که میلیون‌ها مشترک در سراسر جهان دارد. Babbel اولین برنامه یادگیری زبان در جهان، دوره‌های آموزشی آسان و درس‌هایی را ارائه می‌دهد تا یادگیری یک زبان جدید را آسان‌تر از همیشه کند.

9. دنیای واقعی

 مکان: نیویورک، نیویورک

 بودجه: Seed، 7.7 میلیون دلار

 سرمایه‌گذاران عبارتند از: Techstars، Bezos Expeditions

اپلیکیشن Realworld یک نوآوری تغییر‌دهنده بازی برای نسل بعدی بزرگسالان است. Realworld با برنامه آسان برای استفاده خود، منابع و ابزار‌هایی را برای بزرگسالان جوان فراهم می‌کند تا تقریباً از هر جهت در بزرگسالی حرکت کنند. از کمک در پرونده مالیاتی گرفته تا همه چیز‌هایی که کاربران باید در مورد گرفتن اولین حیوان خانگی خود بدانند. Realworld پایه و اساس سازمان و موفقیت را برای افراد تازه کار ایجاد می‌کند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها