|
کدخبر: 323725 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس فناوری اطلاعات؛

نان بُری به سبک هوش مصنوعی / این مشاغل آماده شوک باشند

آرش سروری بیان کرد: هوش مصنوعی تغییرات گسترده ای را در بخش های مختلف از جمله تولید ایجاد خواهد کرد و این امر اجتناب ناپذیر است. با این اوصاف و احتمال حذف بخشی از نیروی کار، هوش مصنوعی نقش مهره جایگزین را ایفا می کند و به این ترتیب به شغل برخی افراد ضربه وارد خواهد شد.

اقتصاد نان بُری به سبک هوش مصنوعی / این مشاغل آماده شوک باشند

تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل در دهه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. هوش مصنوعی، توانایی ماشین‌ها و سیستم‌ها را در تحلیل داده‌ها، یادگیری، اتخاذ تصمیمات و انجام وظایف هوشمندانه بهبود می‌بخشد. این تکنولوژی در حال تغییر و تحول صنایع و مشاغل مختلف است و تأثیرات گسترده‌ای را بر بازار کار دارد.

هوش مصنوعی توانایی اتوماسیون فرآیندهای تکراری و مکرر را دارد. این اتوماسیون می‌تواند منجر به کاهش نیاز به نیروی انسانی در برخی مشاغل شود. به عنوان مثال، در خطوط تولید، ربات‌ها و روش‌های هوشمند می‌توانند وظایف تکراری را انجام داده و به بهبود کارایی و کاهش خطاها منجر شوند.

این فناوری قادر است به تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده برای استخراج الگوها و روندها کمک کند. این توانایی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و برنامه‌ریزی کمک کند و بهبود عملکرد کسب و کار را ممکن سازد.

هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد مشاغل جدیدی را امکان‌پذیر کند. با ظهور فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند رباتیک، پردازش زبان طبیعی و تشخیص تصویر، نیاز به توانایی‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را برای افراد با توانمندی‌های موردنیاز ایجاد کند.

در این راستا گفت و گویی با آرش سروری برنامه ساز حوزه فناوری اطلاعات انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

آرش-سروری

هوش مصنوعی؛ انقلابی تازه در تکنولوژی

آرش سروری درباره تاثیر احتمالی هوش مصنوعی بر کسب و کارها در آینده نزدیک به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هوش مصنوعی از اوایل سال ۲۰۲۳ و با سرمایه گذاری مایکروسافت تحت عنوان open AI رسما کار خود را آغاز کرد. شرکت مایکروسافت بودجه ۱۱ میلیارد دلاری را در دو مرحله برای این منظور درنظر گرفت.

او یادآور شد: محصول جذاب خود یعنی Chat GPT را به بازار ارائه داد که این ربات سر و صدای زیادی در جهان به پا کرد. پس از موفقیت این ربات هوش مصنوعی، شرکت های زیادی برای به دست آوردن آن ترغیب شدند.

این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید کرد: ایلان ماسک نیز این تکنولوژی مدرن را یک تهدید قلمداد کرد و هوش مصنوعی X.ai را برای تقابل به ثبت رساند. در ادامه شرکت های بزرگ دیگری نظیر گوگل نیز اقدام به تولید ربات های هوش مصنوعی کردند. open AI اخیرا موتور هوش مصنوعی تقلید صدا را معرفی کرده که مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفته است. به تازگی امکانی برای کاربران درنظر گرفته شده است که طبق آن برای استفاده از Chat GPT نیازی به ساخت حساب کاربری نیست.

امنیت_شغلی

برخی مشاغل از دور خارج می شوند

سروری درباره به خطر افتادن مشاغل پس از موفقیت های هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی تغییرات گسترده ای را در بخش های مختلف از جمله تولید ایجاد خواهد کرد و این امر اجتناب ناپذیر است. با این اوصاف و احتمال حذف بخشی از نیروی کار، هوش مصنوعی نقش مهره جایگزین را ایفا می کند و به این ترتیب به شغل برخی افراد ضربه وارد خواهد شد.

تسهیل‌گر رویدادهای استارتاپی در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاق در بخش فروش برخی مجموعه ها رخ داد و با خروج کامل نیروی کار، هوش مصنوعی جایگزین شد. درهرصورت با ظهور هوش مصنوعی، برخی حرفه ها در خطر قرار می گیرند و این موضوع خواه ناخواه به وقوع خواهد پیوست.

سروری تصریح کرد: من بر این باور هستم که باید جنبه مثبت این موضوع را نیز درنظر گرفت؛ به این معنا که هوش مصنوعی ابزارهایی را در اختیار ما قرار می دهد تا در حرفه خود و برای به روزرسانی و همچنین در جهت افزایش بهره وری در کار از آن ها بهره بگیریم.  برخی اشخاص عدم آگاهی و تسلط در استفاده از هوش مصنوعی را مترادف با بی سوادی دانستند.

هوش-مصنوعی

باید نیمه پُر لیوان را ببینیم  

او در رابطه با درآمدزایی مشاغل از هوش مصنوعی مطرح کرد: در اکثر حوزه ها امکان وقوع این اتفاق و کسب درآمدهای هنگفت وجود دارد. به عنوان مثال، در حوزه هنری و بهره گیری از صدای برخی خوانندگان فقید در آهنگ ها، این موضوع نمود داشته است. در حوزه تصویر هم اتفاقات جالبی رخ داده و موتورهای قدرتمند در زمینه تصویرسازی فوق العاده عمل کردند و نگاه ها را به سمت خود معطوف ساختند. تفسیر صورت های مالی، پیش بینی آینده و سرمایه گذاری در موارد متنوع از جمله کاربردهای جذاب هوش مصنوعی به شمار می روند.

سروری در پاسخ به این پرسش که چه دانشی در رابطه با هوش مصنوعی نیاز است تا از بازار حذف نشویم، گفت: تا سال ۲۰۲۵ و در صورت عدم پیشرفت و یادگیری در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی، ناگزیر برچسب بی سوادی و بی دانشی به آن فرد زده می شود؛ بنابراین باید دانش خود را در این حوزه بالا ببریم و چاره ای جز این امر وجود ندارد.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان اضافه کرد: درهرحال ابزارهای هوش مصنوعی کمک شایانی به ما می کند. با جستجویی ساده در موتورهای جستجوگر می توان به مجموعه ای از این ابزار با محتواهای مختلف و مفید دست پیدا کرد. به عنوان نمونه، علاقه مندان به برنامه نویسی می توانند از این فرصت طلایی استفاده کنند و جایگاه فعلی و سطح دانش خود را ارتقا ببخشند. در بحث تدوین و تصویرسازی، ساخت ویدئو و صدا، نگارش متن، تولید محتوا، تبدیل گفتار به نوشتار و موارد دیگر از جمله کاربردهای درخشان هوش مصنوعی به حساب می آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها