|
کدخبر: 316362 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی؛

اتحادیه کسب و کارهای مجازی در کما / دود تعلل دولت به چشم مردم می رود

الفت نسب گفت: در حال حاضر، اتحادیه کسب و کارهای مجازی ۵ تا ۶ هزار عضو دارد و موضوع نظارتی از سوی این نهاد باید با جدیت پیگیری شود. امکان کلاه‌برداری و تخلف‌های دیگر در این حوزه وجود دارد که این قبیل مسائل، اهمیت رسیدگی و نظارت توسط نهاد نظارتی را دوچندان می‌کند. متأسفانه اتحادیه در کما به سر می‌برد و مسئولین هم ظاهراً علاقه و اراده‌ای برای کمک به این نهاد ندارند.

اقتصاد اتحادیه کسب و کارهای مجازی در کما / دود تعلل دولت به چشم مردم می رود

کسب و کارهای مجازی به شرکت‌ها یا فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که عملیات و تعاملات خود را به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌دهند. این نوع از کسب و کارها شامل مواردی نظیر فروشگاه‌های آنلاین، خدمات آنلاین، پلتفرم‌های واسطه‌ای، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات، رسانه‌ها و محتوای دیجیتال، آموزش از راه دور می شوند.

این کسب و کارها مزایای متعددی نظیر دسترسی گسترده و بدون مرزهای جغرافیایی به مشتریان، هزینه های کمتر از کسب و کارهای سنتی و امکان پیاده‌سازی انعطاف‌پذیر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را دارند.

مسئولیت نظارت و ساماندهی کسب و کارهای مجازی بر عهده نهادها و سازمان‌های متفاوتی در هر کشوری است. در ایران، نهادهایی مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان‌های نظارتی مختلف مانند کارگروه ملی فضای مجازی و اتحادیه کسب و کارهای مجازی وظیفه نظارت بر فعالیت‌های مجازی و اعمال نظم و قانون در این فضا را بر عهده دارند.

اینترنت-فضای-مجازی

این سازمان‌ها ممکن است وظایفی مانند صدور مجوز، تعیین استانداردهای فنی و اخلاقی، برخورد با محتوای غیرقانونی و مدیریت حقوق مصرف‌کنندگان را انجام دهند. به طور کلی، هدف از نظارت و ساماندهی این است که اینترنت محیطی امن برای کاربران و کسب و کارها باشد و در عین حال از رشد اقتصاد دیجیتال حمایت کند.

همچنین باید توجه داشت که مقولۀ نظارت و ساماندهی می‌تواند شامل استفاده از ابزارهای فنی مانند فیلترینگ و کنترل ترافیک و نیز ابزارهای قضایی و قانون‌گذاری باشد. سیاست‌ها و راهکارهای اجرایی در این زمینه معمولاً با توجه به قوانین ملی، فرهنگی و اجتماعی هر کشور شکل می‌گیرند.

اتحادیه کسب و کارهای مجازی طی ماه های گذشته حواشی و اتفاقات مختلف را تجربه کرده و حتی خبرهایی مبنی بر وجود اختلاف نظرهای شدید در درون اتحادیه شنیده شده است. برای بررسی آخرین وضعیت اتحادیه، گفت و گویی با رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

الفت_نسب

سنگ بزرگ وزارت صمت

الفت نسب درباره خبرهای اخیر پیرامون وجود اختلافات گسترده در اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: اختلاف خاصی در اتحادیه وجود ندارد و اخبار اخیر در این خصوص به صورت مبالغه آمیزی منتشر شده است. وزارت صمت به مدت ۲ سال از برگزاری انتخابات اتحادیه جلوگیری کرده و دلیل این تصمیم هم برای ما مشخص و روشن نیست.

او ادامه داد: متأسفانه این صنف مهم کماکان در انتظار است تا بعد از گذشت ۲ سال، زمان دقیق برگزاری انتخابات تعیین شود. البته نهادهای نظارتی در این زمینه اطلاعاتی دارند و اقداماتی را نیز ترتیب دادند ولی هنوز نتیجه دلخواه حاصل نشده است.

۱۰ ماه بلاتکلیفی!

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در ارتباط با تعامل اتحادیه کسب و کارهای مجازی با دولت و مجلس بیان کرد: در حدود ۱۰ ماه است که جلسات هیئت مدیره تشکیل نشده و من به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره از آخرین وضعیت همکاری های اتحادیه با دولت و مجلس اطلاع چندانی ندارم.

الفت نسب در خصوص ضررهای احتمالی مردم و کسب و کارها ناشی از وضعیت کنونی اتحادیه عنوان کرد: بی تردید مصرف کننده‌ها از اتفاقات اخیر زیان می بینند و دود این بلاتکلیفی به چشم مردم خواهد رفت. در حال حاضر کسب و کارها چالش های فراوانی دارند و این شرایط می تواند اثر منفی روی فعالیت آن‌ها بگذارد.

اتحادیه-کسب-و-کار-مجازی

دولت نسبت به مطالبه گری اتحادیه حساس شد

وی ضمن تاکید بر اهمیت اتحادیه کسب و کارهای مجازی به گسترش نیوز گفت: در دوران فعالیت اتحادیه، این نهاد موفق به ارائه درخواست‌ها و مطالبات خود به دولت، مجلس و دیگر نهادهای مرتبط پیرامون مسائل گوناگون شد اما در وضعیت نابسامان فعلی، کسب و کارها نهاد مطمئنی را برای حل و فصل مشکلات خود پیدا نمی کنند. موضع خنثی دولت و وزارت صمت به این مشکلات باعث تعجب است و این بی اعتنایی با شعارهای گذشته هیچ گونه همخوانی ندارد.

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان نوع نگاه خود را نسبت به این موضوع تغییر داده و انتخابات را هرچه سریع‌تر برگزار کنند. به باور من، دولت نسبت به بحث مطالبه گری اتحادیه طی سال های اخیر دچار حساسیت شد و این موضوع در تغییر رویه وزارتخانه بی‌تأثیر نبود.

اتحادیه در کما به سر می‌برد 

الفت نسب افزود: نقایص و کمبودهای اتحادیه را نمی‌توان منکر شد اما باید واقعیت های موجود را نیز پذیرفت. اتحادیه کسب و کارهای مجازی، دور اول از فعالیت های خود را سپری می کند و دولت حتی با وجود ضعف های احتمالی، نباید حمایت خود را کاهش می‌داد تا شرایط به این سمت و سوی نامطلوب سوق پیدا کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر، اتحادیه دارای ۵ تا ۶ هزار عضو است و موضوع نظارتی از سوی این نهاد باید با جدیت پیگیری شود. همان‌طور که استحضار دارید، امکان کلاه‌برداری و تخلف های دیگر در این حوزه وجود دارد که این قبیل مسائل، اهمیت رسیدگی و نظارت توسط یک نهاد نظارتی را دوچندان می‌کند. متأسفانه اتحادیه در کما به سر می‌برد و مسئولان هم ظاهراً علاقه و اراده‌ای برای کمک به این نهاد ندارند.

کسب-و-کار-اینترنتی

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پایان اضافه کرد: اتحادیه در حوزه ساماندهی کسب و کارها در بخش های مختلف به فعالیت می پردازد. ما پس از بررسی های لازم و در صورت صلاحدید، اقدام به صدور مجوز می‌کنیم و سپس توسط کمیسیون‌ها به فعالیت های نظارتی می‌پردازیم. اتحادیه در بحث نظارت بر فعالیت‌های کسب و کارهای مجازی می تواند بازوی حمایتی خوبی برای حاکمیت باشد. در موضوعات رقابتی، اتحادیه قوانین خاصی برای ورود ندارد و شورای رقابت متصدی این امر محسوب می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها