|
کدخبر: 323183

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

وضعیت منابع آبی / نیازمند توجه بیشتر هستیم

باتوجه به آنکه وارد چهارمین سال خشکسالی شده ایم، نیاز است تا به الگوی مصرف توجه ویژه ای کرد.

اقتصاد وضعیت منابع آبی / نیازمند توجه بیشتر هستیم

کشور ما مدت هاست که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و نیاز است که مردم کمی مصرف آب را جدی بگیرند. بارش های اخیر نتوانسته است وضعیت سدها را به شرایط مطلوب برساند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: ۲۲ مارس مطابق با سوم فروردین ماه به عنوان «روز جهانی آب» نامیده شده و همه ساله شعاری از سوی بخش آب سازمان ملل برای این روز تعیین می شود. امسال نیز روز جهانی آب به نام «آب برای صلح» نامگذاری شده است که نشانگر توجه ویژه به نقش حیاتی آب بر مسائل اجتماعی جوامع است.

 بهزاد پارسا به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی آب خاطرنشان کرد: در جهان کنونی از آب به عنوان عاملی برای همکاری یا تنش یاد می‌شود که بسته به رویکردها در قبال این موضوع می‌تواند گاهی سرنوشت ملت‌ها را به هم پیوند بزند یا راه آنها را به کلی از هم جدا سازد. خاصیت ذاتی آب و نقش آن در زندگی بشر تمایل به زندگی بخشیدن و ایجاد صلح و دوستی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه در مناطق خشک جهان از جمله ایران، آب منبع حیاتی به شمار می رود و در ردیف سایر منابع استراتژیک قرار می گیرد، گفت: دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای امنیت انسانی و توسعه پایدار ضروری است و این توسعه در گرو بهره مندی از منابع آبی و افزایش میزان مصرف آن در حوزه های گوناگون است و اگر آب به اندازه کافی وجود نداشته باشد، زمینه برای بروز تنش فراهم می شود. مدیریت ناکارآمد منابع آبی مشترک می‌تواند منجر به بی‌ثباتی سیاسی، افزایش آسیب‌پذیری بخش‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی و درنهایت تضعیف امنیت انسانی شود.

پارسا ادامه داد: با توجه به اهمیت حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران با استفاده از پروژه های مهم تامین آب و روش های نوین تاکنون توانسته است مانع از برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر شده و همچنین با همیاری نهادهای متولی، بهره برداران و سایر ذینفعان؛ زمینه مشارکت در مدیریت منابع آب را فراهم آورده که نشان از گسترش صلح و دوستی بر سر منابع آب در این استان است.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی آب، افزود: امیدوارم که با همیاری مسوولان و همه دستگاه های اجرایی و مشارکت همه هموطنان بتوانیم با مدیریت مصرف، سهم بزرگی در حفاظت از منابع آبی و بالطبع افزایش صلح و دوستی در میهن عزیزمان ایران داشته و برای پاسداشت این منابع ارزشمند گام های موثری برداریم.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی دفتر اطلاعات و داده های آب کشور از ابتدای سال تا ۲۶ اسفند، مجموع آبی که وارد سدها شده به رقم ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. این میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور درحالی است که سال گذشته و در همین بازه زمانی ۱۷ میلیارد و ۶۰۰میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده بود که این امر کاهش ۲۵ درصدی ورودی به سدها را رقم زده است.

چه میزان آب در سدها موجود است؟

بررسی آمارها نشان از آن دارد که آب موجود در سدهای کشور متاثر از کاهش ورودی و افزایش خروجی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ اسفند با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده است. بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ اسفند حجم آب موجود در سدها ۲۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۵ میلیارد و ۷۹۰ میلیون متر مکعب بوده ۱۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها