|
کدخبر: 322652 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

سود مشارکت بیمه عمر چیست؟ /تاثیر صندوق های طلا در اقتصاد بیمه کشور

نیک پور گفت: بنظر من بهتر است در این طرح به‌عنوان سود برای شخص موردنظر یک قطعه طلا خریداری کنیم. مثلاً سودی که درازای خرید بیمه‌نامه دریافت می‌کند بلافاصله به یک یانیم گرم طلا تبدیل شود.

اقتصاد سود مشارکت بیمه عمر چیست؟ /تاثیر صندوق های طلا در اقتصاد بیمه کشور

سرمایه‌گذاران بیمه عمر، علاوه بر ارائه پوشش درمانی متنوع، قادر خواهند بود در پایان دوره بیمه، سود بسیار بالایی را به‌صورت یکجا دریافت کنند. به این معنی که در طول دوره بیمه، سرمایه‌گذاری شده توسط بیمه‌گزار به‌صورت تضمینی رشد خواهد کرد و در پایان دوره، سرمایه و سود آن به بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد.

علاوه بر سود تضمینی، بیمه عمر می‌تواند انواع دیگری از سودها و منافع را نیز در اختیار بیمه‌گذار قرار دهد. این شامل سود مشارکت که یکی از دلایل اصلی تمایل افراد به خرید بیمه عمر است، می‌شود. سود مشارکت به معنای دریافت سودی است که بیمه‌گزار بر اساس سهمیه سرمایه‌گذاری خود در صندوق بیمه عمر بهره‌مند می‌شود. این سود می‌تواند به‌صورت سالانه یا در پایان دوره بیمه پرداخت شود.

میلاد-نیکپور

میلاد نیک پندار کارشناس بیمه در خصوص اتصال بیمه‌های عمر وزندگی به صندوق‌های طلا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بیمه‌های عمر وزندگی قسمتی از  سرمایه گذاری های بلندمدت در مقوله اقتصادی تلقی می‌شوند. در حال حاضر نیز بیمه‌های عمر وزندگی در بخش املاک، سپرده‌گذاری بانکی و در بورس سرمایه گزاری می‌شود. ناظر این موضوع به‌طورکلی بیمه مرکزی است که فعالیت‌های سرمایه گذاری در خصوص شرکت‌های بیمه‌ای پیشنهاد می‌دهد تا بتوانند از سود آن بهره‌مند شوند. در خصوص بازارهای مالی مبحثی بنام لوریج یا اهرم ضریبی وجود دارد در این موضوع برای بهبود یک سری از عملکردهای سرمایه گذاری پول را به یک سری از اهرم‌ها متصل می‌کنیم تا منجر به بهبود عملکرد نهایی آن شود. مثل در بورس که بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در این خصوص بخشی یا تمام پول خود را در بازار بورس گذاشته و از اهرم رشد بازار بورس استفاده می‌کنند  هم خودشان رشد می‌کنند و هم بیمه‌گزار منتفع میشود . یکی از آن منابع و اهرم‌هایی که می‌توان استفاده کرد بازار طلا است.

قیمت طلا وابسته به قیمت دلار

وی بیان کرد:  اما اینکه آیا این روش  خوب است یا نه؟  باید ادعا کرد: صد در صد خوب خواهد بود. استفاده از هر نوع اهرمی می‌تواند در رشد بازار مربوطه مؤثر باشد. به‌نوعی که حتی انتخاب  نوع سرمایه‌ها به دست مشتری باشد، خیلی مؤثرتر  خواهد بود. اما آیا این عملکرد در نظام اقتصادی تأثیری ایجاد می‌کند؟ ازنظر بنده خیر تأثیری ایجاد نمی‌کند. چون بازار مولد باید بازار بورس باشد که نیست. طلا به بورس متصل است و بورس به دلار و طلا هم به دلار اتصال دارد و قیمت گذرای می‌شود. اما دراین‌بین فقط یک قیمت جهانی طلا باقی می‌ماند که اقتصاد ما هم از آن بی‌تأثیر نیست.

سود-مشارکتی

این کارشناس بیمه در ادامه بیان کرد: در خصوص بازار طلا از دو شاخص پیروی می‌کنیم : یکی قیمت طلای جهانی و دیگری قیمت ارز در کشور خودمان است . ضمن اینکه در طرح‌های طلا که هم‌اکنون توسط یک شرکت بیمه‌ای در حال ارائه است، سود تضمینی پایینی دارد یعنی ممکن است ازنظر اسمی برای مخاطبین جذابیتی ایجاد کنند ولی ازنظر سود اقتصادی خیر، بررسی به‌صورت کارشناسی می‌توان پی برد که سود تضمینی در سایر موارد تا به اکنون عملکرد بهتری داشته‌اند. بنابراین به‌صورت حرفه‌ای نمی‌توان این طرح را مطلوب دانست.  شفافیت مالی لازم داشته باشیم و هم نرخ درست را بتوانیم پیش‌بینی کنیم.

نیک پندار در ادامه گفت: در سراسر جهان یونیتی برای سرمایه گذاری شخصی طراحی می‌شود وبنظر من  بهتر است در این طرح  به‌عنوان سود برای شخص موردنظر یک قطعه طلا خریداری کنیم. مثلاً سودی که درازای خرید بیمه‌نامه دریافت می‌کند بلافاصله به یک یانیم گرم طلا تبدیل شود، دران صورت خیلی جذاب خواهد شد. از معایب این پیشنهاد هم این است که اگر هم‌چنین اتفاقی بی افتد ممکن است اثرات سویی بر بازار قیمت طلا داشته باشد که باید کارشناسان بازارهای مالی در این خصوص نظر دهند. اما یکی از  تأثیرات منفی این طرح بر روی بیمه ، ممکن است که بیمه‌شدگان برای بازخرید این بیمه‌نامه اقدام کنند. لکن ما در بازار بیمه‌ای بازخرید بیمه را به‌عنوان خسارت می‌شناسیم یعنی پولی را درآورده‌ایم را به عبارتی پس می‌دهیم.

وی در خصوص تأثیرات عملی شدن این طرح روی شرکت‌های بیمه‌گزار اظهار داشت: ممکن است که این طرح سود کوتاه‌مدتی روی درآمد این شرکت‌ها داشته باشد و سپس می‌تواند تأثیر منفی  نیز در بلندمدت داشته باشد .

سخن پایانی:

درنهایت درصورتی‌که سرمایه‌گذاری مالی در خصوص سپرده‌های بیمه عمر نیاز به طراحی برنامه‌های جذابی دارد که بتواند در مخاطب حس اطمینان از جهت داشتن سود درست ایجاد کند. برنامه بلندمدت در این زمینه نیاز به ایجاد نیاز در مخاطب ندارد و ازنظر ما داشتن سود متعارف هرچند کم می‌تواند در مخاطب منجر به حس مشارکت شود.

بیمه عمر، علاوه بر ارائه پوشش برای بیماری‌ها و حوادث وقوع پذیر، نقش مهمی در کمک به چرخه اقتصادی کشور نیز دارد. با توجه به اینکه بیمه عمر بر اساس یک مدل سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، این رشته بیمه امکان جمع‌آوری نقدینگی از جامعه را فراهم می‌کند که به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد تا در پروسه‌های اقتصادی کشور وارد شوند و سرمایه‌گذاری سودآوری داشته باشند.

بیمه-عمرر

تامین نقدینگی از طریق بیمه عمر باعث می‌شود که شرکت‌های بیمه بتوانند سرمایه‌گذاری‌های اصولی در اقتصاد کشور انجام دهند. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند به‌صورت مستقیم در بخش‌های مختلف اقتصادی، اعم از صنایع تولیدی، ساخت‌وساز، بازرگانی و ... صورت گیرد. با این کار، سرمایه‌گذاری‌ها به بالا بردن تولید، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور کمک خواهند کرد.

علاوه بر این، سودی که از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه عمر به دست می‌آید، به نحو مناسبی بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود. این به معنی این است که سود‌های حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به جامعه برمی‌گردد و در اقتصاد کشور توزیع می‌شود. این توزیع سود باعث افزایش قدرت خرید و رفاه اقتصادی جامعه خواهد شد.

بنابراین، بیمه عمر با فراهم کردن نقدینگی و سرمایه‌گذاری اصولی، به بهبود چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند. همچنین، سود‌های حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها به جامعه برمی گردد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها