|
کدخبر: 322615 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

سرمایه گذاری جذاب برای مردم / حق بیمه را با این راهکار به طلا تبدیل کنید

گرشاسبی گفت: مردم از آیین‌نامه‌ای اتصال سرمایه‌گذاری‌های بیمه‌های عمر و زندگی به صندوق‌های طلا در صنعت بیمه استقبال خواهند کرد. مردم برای استقبال از این طرح دو به‌ شک هستند. اکثر مردم تمایل دارند که سرمایه و پول خود را در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که از بازدهی سود آن اطمینان خاطر داشته باشند، مثلاً درزمینه ساختمان‌سازی که فعالیت رشدی آن مشهود است.

اقتصاد سرمایه گذاری جذاب برای مردم / حق بیمه را با این راهکار به طلا تبدیل کنید

در هفته گذشته  رئیس‌کل بیمه مرکزی اعلام کرد که آیین‌نامه‌ای برای اتصال سرمایه‌گذاری‌های بیمه‌های عمر و زندگی به صندوق‌های طلا ابلاغ شده است. علی استاد هاشمی اعلام کرده بود که هنوز اطلاعات دقیقی درباره اینکه چه تعدادی از شرکت‌ها به این طرح پیوسته‌اند وجود ندارد چراکه چند ماه گذشته این طرح تصویب‌ شده است.

رئیس بیمه مرکزی  بیان کرده بود که هدف از این طرح تعیین یک فضای کلی و استراتژیک برای صنعت بیمه است که بتواند به‌سوی گسترش صنعت بیمه حرکت کند. گفته‌ شده است که حق بیمه‌های دریافتی باید سرمایه‌گذاری شود و برای این منظور باید ابزارهای خاصی را طراحی شود. این تدابیر  تأثیر قابل‌توجهی در کنترل تورم نقدینگی خواهد داشت. در صنعت بیمه، آیین‌نامه سرمایه‌گذاری وجود دارد و در آن سعی شده است تدابیری انجام شود؛ به‌عنوان‌مثال، به‌جای اینکه شرکت‌ها را وادار به سرمایه‌گذاری در ساختمان‌ها کنند، امکان سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مشابه فراهم‌شده است. آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مؤسسات بیمه توسط رئیس شورای عالی بیمه در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ابلاغ‌شده است.

تبدیل حق بیمه به طلا

مجید گرشاسبی سرپرست معاونت فنی بیمه‌های زندگی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت:  این طرح در نظر دارد با اندوخته‌ای که بابت حق بیمه از بیمه‌ شده دریافت می‌شود، آن‌ها به  طلا تبدیل کرد. با توجه به نوسانات قیمتی که طلا دارد‌ قوانین بازدهی سود با یک عدد ثابت است که به‌طور مثال در دو سال اول ۱۶ درصد، دو سال دوم ۱۳ درصد و دو سال سوم ۱۰ درصد که به آن سود مشارکت در منافع میگوییم به بیمه شونده پرداخت می‌شود. برای افزایش این اندوخته روش‌های متفاوتی وجود دارد مثل‌اینکه باید این اندوخته را در ساخت‌وساز صرف کننده یا دربورس بکار می‌برند. گر این سود اندوخته در طلا مصرف شود یعنی با آن سود طلا خریده شود با توجه به نوسانات موجود در بازار طلا می‌توانیم ادعا کنیم که این اقدام گام مثبتی است.

بیمه-عمر

وی افزود: مردم از این اقدام در صنعت بیمه استقبال خواهند کرد.  مردم برای استقبال از این طرح  دو به‌ شک هستند. اکثر مردم تمایل دارند که سرمایه و پول خود را در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که از بازدهی سود آن اطمینان خاطر داشته باشند، مثلاً درزمینه ساختمان‌سازی که فعالیت رشدی آن مشهود است. کما اینکه بیمه‌گزاران این میزان سود را به‌درستی  نشان نمی‌دهند و تا این سود تبدیل به طلا شود زمانی سپری خواهد شد. از طرفی هم تبدیل نقدینگی به طلا برای مردم پذیرفته‌شده‌تر است.  وقتی  پولشان تبدیل به طلا شود و به ارزشی جهانی می رسد و حداقل ضرر نخواهند کرد. بنابراین  می‌توانند سود قابل قبولی را داشته باشند. اینکه سود مشارکت در سرمایه گزاری  طلا باشد موضوع  بدی نیست ولی به فروشنده آن  بستگی دارد.

گرشاسبی گفت: میزان سود این طرح و تأثیری که در بازدهی شرکت‌های بیمه می‌تواند داشته باشد مشخص نیست. این‌یک سیاست نامشخص است که نمی‌توان آن‌ها پیش‌بینی کرد و اگر کسانی بخواهند این موضوع را پیش‌بینی کنند به نظر کار فنی و کارشناسی انجام نمی‌دهد.

وی افزود:  هنوز اقدامات کاملی در جهت ارائه این طرح نشده است. این پیشنهاد توسط دکتر هاشمی داده شد که هنوز به‌صورت واقعی خروجی از آن به وجود نیامده است که به سطح کارشناسی و فنی برسد. به نظر می‌رسد که این مسئله  مستلزم بحث کارشناسی و حرفه‌ای است و به‌هرحال باید تأثیر آن‌ها ببینم. هم در بازاریابان که در سطح و کف جامعه هستند و می‌توانند ازنظر واقعی مردم آگاه شوند.این طرح قطعاً نیازمند این است که بیمه‌گزاران وارد شوند و با مدیران فروش آن‌ها که در حال فروش بیمه هستند جلسه برگزار شود تا نظرات را بعد از ارزیابی به گوش مسئولین برسانند. پس ارزیابی این طرح ازنظر مثبت یا منفی بودن تبعات آن  هنوز مشخص نیست و قطعاً نمی‌شود نظری داشت.

بیمه-عمر-

معاون بیمه عمرو زندگی به خبرنگار گسترش نیوز  گفت: هنوز  بخشنامه و ابلاغیه‌ی در این خصوص دریافت نکرده‌ام. باید در ابتدا هم توسط کارشناسان این شرکت و بازاریابان بررسی شود که  هنوز چیزی به دست ما  نرسیده است. به این دلیل که قیمت خود طلا مثبت است، این طرح را مثبت ارزیابی می شود. علی‌رغم نوساناتی که قیمت طلا دارد همچنان سودآور خواهد بود. چراکه طلا قیمتی دارد که بهر حال روبه رشد است و عقب‌گرد ندارد. من اگر ادعا می‌کنم ارزیابی‌ام مثبت است، یعنی ۵۵ درصد این طرح موفق خواهد بود. افرادی که در بحث فروش هستند باید واکنش خود  را به ما نشان بدهند تا مشخص شود این برآورد  مثبت است یا خیر همچنین باید دید با چه نوعی تبلیغاتی قرار است این طلا فروخته شود ضمن اینکه  مردم هم می‌دانند که تورم عدد مثبتی ندارد.

گرشاسبی در انتها گفت: به نظر نمی‌رسد این طرح در سال آینده اجرایی شود ابتدا باید بحث‌های کارشناسی انجام  شود و ما در بحث سرمایه‌گذاری طلا پیشنهاد‌هایی داشتیم که متأسفانه به نتیجه نرسید بنابراین تجربه بعید میدانم که به این زودی به نتیجه برسد.

صندوق-طلا

سخن پایانی

 صندوق‌های طلا (Gold Funds) نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی هستند که در بورس قابل معامله هستند. این صندوق‌ها سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را در انواع گواهی سپرده‌های سکه طلا و شمش طلا (حداقل ۷۰٪) و اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا (حداکثر ۲۰٪) سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها به‌صورت متناسب با سرمایه‌گذاری‌های خود، سهمیه سکه طلا و شمش طلا در سبد سرمایه‌گذاری خود را تنظیم می‌کنند.

هدف اصلی از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، بهره‌برداری از قیمت طلا و حرکت‌های بازار طلا است. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت غیرمستقیم در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه نیاز به خرید و نگهداری فیزیکی طلا داشته باشند.اما اینکه به چه میزان می‌توان در صنعت بیمه عملکرد مثبتی داشته باشد بستگی به شرایط بازار و رشد شرکت‌های بیمه‌ای دارد. اما اگر چنین اقدامی جامعه عمل بپوشد می‌توان انتظار داشت که بیمه عمری که تقریباً خیلی مورد استقبال جامعه نبوده رونق بهتری داشته باشد و خریداران این بیمه‌نامه بامعنی واقعی سرمایه گذاری کنند تا تورم‌های آتی و موجود کمتر به آن‌ها آسیب وارد کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها