|
کدخبر: 321647

بیمه/موتورسیکلت/بیمه بدنه

آمار تکان دهنده از بیمه موتورسوران /۸۶ درصد بیمه شخص ثالث ندارد

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است که ۸۶ درصد از موتورسیکلت‌ها در کشور بیمه شخص ثالث ندارند و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

اقتصاد آمار تکان دهنده از بیمه موتورسوران /۸۶  درصد بیمه شخص ثالث ندارد

در یک نشست خبری در تبریز، علی استاد هاشمی صبح پنج شنبه با اشاره به نقش بی‌بدیل صنعت بیمه در اقتصاد کشور، توضیح داد: "جمع‌‌آوری ریسک از کل صنعت و اقتصاد و کمک به تامین مالی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد، کارکرد صنعت بیمه در سراسر جهان است." وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران پایین است، افزود: "ما ریسک را در صنعت و اقتصاد پوشش می‌دهیم و تمامی صنایع بزرگ ایران، از جمله ناوگان هوایی، کشتی‌ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع بزرگ کشور، تحت پوشش بیمه قرار دارند."

وی با اشاره به اینکه کم بیمگی در استان ضعف اقتصادی نیست و باید فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی بیشتر شود، ادامه داد: برای جبران ضعف شرکت‌های بیمه در حوزه سرمایه‌گذاری، باید اوراق مختلف بیمه‌‌‌ای ایجاد کنیم تا به راحتی تامین مالی شود. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: آیین‌‌‌نامه سرمایه‌گذاری ما تلاش می‌‌‌کند که سرمایه‌گذاری را برای شرکت‌ها تسهیل کند، از جمله این اقدامات می‌توان به سرمایه‌گذاری سپرده‌‌‌های بیمه عمر شرکت‌ها در صندوق‌های طلا اشاره کرد. وی همچنین به ارائه مجوز خدمات بیمه‌ای برای بانوان سرپرست خانواده اشاره کرد و گفت: بیمه ملت سال گذشته برای فعال کردن این بیمه اقدام کرده است.

وی در خصوص نقش تحریم‌‌‌ها در توسعه بین‌المللی شرکت‌های بیمه‌‌‌ای، گفت: می‌‌‌خواهیم شرکت بیمه مشترک با یک کشور ایجاد کنیم اما بحث تحریم‌‌‌ها به شدت روی آن سایه انداخته و نگران هستند. وی اضافه کرد: از سال گذشته مرکز نوآوری را در بیمه مرکزی ایجاد کردیم که امسال آن را در کنار پژوهشکده بیمه پایدار کنیم. رئیس بیمه مرکزی به لزوم حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: با‌هزار میلیارد تومان صندوق سرمایه ایجاد شده است و این صندوق تا پایان سال افتتاح خواهد شد تا در سال آتی شاهد رونق طرح‌های نوآورانه در صنعت بیمه باشیم. استاد‌هاشمی با بیان اینکه باید فعالیت‌‌‌های نوآورانه را شتاب بدهیم، ادامه داد: یکی از برنامه‌‌‌ها، مشارکت در اوراق فروش متری مسکن است که در حال مذاکره با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیمه‌‌‌ای هستند. الان در آیین‌‌‌نامه جدید، دست شرکت‌ها باز است. وی در خصوص اوراق بیمه اتکایی گفت: برخی از شرکت‌ها اوراق مختلف را مجوز می‌‌‌گیرند. مجوز اوراق بیمه‌های اتکایی صادر شده و تا یکی دو ماه آینده اجرایی می‌شود.

نرخ نامه جدید بیمه خودرو اعلام شد / بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳چگونه محاسبه میشود؟

استفاده از وسایل نقلیه موتوری، به ویژه موتورسیکلت ها، امروزه در میان شهروندان و افراد جامعه، بسیار پرکاربرد بوده و بخش زیادی از افراد جامعه با کمک همین وسایل، اقدام به کسب درآمد و امرار معاش می نمایند. استفاده از وسایل نقلیه موتوری به ویژه موتور ها، علاوه بر فواید بسیار، مضراتی نیز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به حوادثی که بر اثر تصادف موتورسیکلت ها با اشخاص ثالث پیش می آید اشاره کرد.

همین امر، ضرورت وجود داشتن بیمه، من جمله بیمه شخص ثالث را برای موتورسیکلت ها ایجاب می نماید و با توجه به اینکه امروزه دولت، قوانین جدیدی را نیز در خصوص این نوع از انواع بیمه وضع کرده، تمامی دارندگان موتورسیکلت، اعم از مالکین یا متصرفان، باید از قواعد آن (بیمه شخص ثالث موتور) مطلع باشند. 

لذا در مقاله حاضر، چیستی، شرایط و نحوه خرید، ارزانترین قیمت و میزان تخفیف بیمه شخص ثالث موتور سیکلت مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص چگونگی استعلام این بیمه با پلاک و کد ملی، توضیح داده شده است. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص این امر می توانند متن مقاله را دنبال کنند.

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چیست؟ باید قانون بیمه شخص ثالث را مد نظر قرار داد. این قانون، در ماده دو و تبصره یک خود، در این خصوص که مقصود از بیمه شخص ثالث موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه موتوری چیست، تعیین تکلیف نموده است. ماده مذکور و تبصره اش مقرر می دارند:

"کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون، اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می شود .... بیمه کنند. تبصره ۱ـ دارنده از نظر این قانون، اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل کند، تکلیف از دیگری ساقط می شود"

بنابراین، در پاسخ به این پرسش که بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چست، باید گفت، بیمه شخص ثالث موتور، بیمه ای اجباری است که خسارت بدنی و مالی ای که در اثر حوادث با موتور، به اشخاص ثالث وارد می شود را پوشش داده و دارنده موتور سیکلت، اعم از مالک یا متصرف، باید نسبت به انعقاد قرارداد آن با شرکت های بیمه ای، اقدام نماید؛ در غیر این صورت، مشمول جریمه خواهد گردید و باید خسارات حوادث با موتورسیکلت را شخصا بپردازد.

شرایط بیمه شخص ثالث بیمه موتور سیکلت

شرایط بیمه شخص ثالث بیمه موتور سیکلت، پرسش اغلب دارندگان این وسیله نقلیه می باشد فلذا، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، با در نظر گرفتن متن مواد قانون بیمه شخص ثالث و آخرین اخبار در خصوص این بیمه برای موتورسیکلت های صفر، توضیح داده خواهد شد که شرایط بیمه شخص ثالث بیمه موتور سیکلت 125 و سایر انواع آن چیست. این شرایط عبارتند از:

خرید و انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، برای دارندگان این وسیله نقلیه (مالک یا متصرف)کاملا اجباری است و همانگونه که در تیتر قبلی مقاله ذکر شد، عدم اقدام برای این امر، فرد را با عواقبی چون جریمه و پرداخت هزینه ناشی از حوادث با موتور نسبت به شخص ثالث، ملزم می سازد.

تاریخ و مدت این بیمه برای موتور سیکلت ها، 1 ساله بوده و بر اساس آخرین اخبار منتشر شده و به نقل از معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی؛ "در خصوص موتور سیکلت صفر نیز الزام صدور یکساله بیمه نامه در آستانه تصویب قرار گرفته و بنابراین امکان انعقاد قرارداد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت برای مدت هایی چون سه ماه و یک ماه، وجود ندارد.

پس از سررسید تاریخ اعتبار بیمه نامه، دارنده موتور سیکلت، اعم از مالک یا متصرف این وسیله نقلیه باید نسبت به تمدید بیمه نامه شخص ثالث، اقدام نمایند در غیر این صورت، مسئول عواقب ناشی از این امر خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها