|
کدخبر: 322631 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

عملکرد شهرداری ها در ایران و سایر کشورها / آلمان بهترین عملکرد را دارد

شهرداری ها وظایف بزرگی در شهر دارند که باید بسته به نیاز جامعه، اقدامات مناسب را انجام دهند.

اقتصاد عملکرد شهرداری ها در ایران و سایر کشورها / آلمان بهترین عملکرد را دارد

شهرداری ها در شهرهای مختلف و متناسب با نیاز شهر، وظایفی را دارند که باید در راستای آرامش و رفاه شهروندان انجام دهند. بررسی و نیاز سنجی هایی که در این راستا صورت می گیرد بر عهده شهردار بوده و این شخص باید بتواند نیازهای روز جامعه را پیدا کرده و در راستای احقاق این نیازها، تلاش کنند. این طور که به نظر می رسد، شهردار وظیفه بسیار مهمی در شهر دارد و باید گفت که سلامت افراد جامعه نیز، در راستای اقدامات شهردار و شهرداری است.

مقایسه شهرداری در ایران و آلمان

شهرداری-آلمان

اگر بخواهیم عملکرد شهرداری ها در تهران را با سایر شهر های کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که شهردار در شهرهای کشورهایی مانند آلمان و فرانسه وظایف بسیار مهمی دارند و اقدامات موثری برای مردم انجام می دهند. اینکه چرا ما تهران را با ۲ شهر کشورهای پیشرفته مقایسه کردیم به این علت است که همواره باید خودمان را با شهرهایی مقایسه کنیم که از ما بالاتر هستند و مقایسه با شهرهایی که هیچ پیشرفتی نداشته اند جالب نیست و باعث درجا زدن خواهد شد.

گزارشات به دست آمده از عملکرد شهردار در شهرهای کشور آلمان نشان می دهد که حکومت مرکزی می تواند در تمامی زمینه ها با پدید آوردن تغییرات قانونی، آزادی تصمیم گیری اداره های محلی را محدود کند. لازم به ذکر است که در آلمان ۲۵درصد درآمد شهرداری ها از طرف مرکز تامین می شود. یکی از خدماتی که شهرداری ها در شهرهای آلمان می دهند، اداره موزه ها، تئاترها و کنسرت هاست. باید گفت که این مجموعه ها زیر نظر شهرداری قرار دارند و بخشی از درآمد را دریافت می کنند.

شهرداری-آلمان۲

کمک های اجتماعی، یکی دیگر از خدماتی است که شهرداری در شهر های آلمان به افراد نیازمندی که کمک از سازمان های تامین اجتماعی دریافت نمی کنند، انجام می دهد.کمک به گذران زندگی روزانه ازجمله خدماتی است که در راستای همین کمک های اجتماعی قرار می گیرد. کمک به افراد سن بالا، نابینا و دارای معلولیت نیز از اقداماتی است که شهردار در شهرهای آلمان انجام می دهد. همچنین باید اشاره کرد که انجام خدمات بیمارستانی از جمله وظایفی است که از سوی حکومت ایالتی بر عهده شهرداری هاگذشته شده است. در این صورت مسائلی نظیر تصمیم گیری در چگونه و در کجا ساختن بیمارستان شهرداری، توسط شهرداری و حکومت ایالتی حل می شود. بعد از آن که بیمارستان ساخته شد، اداره آن به عهده شهرداری می باشد. پرسنل این نوع بیمارستانها، حتی پزشکان آنها از کارکنان شهرداری محسوب می شوند.

تامین مسکن، یکی دیگر از اقداماتی است که توسط شهردار انجام می شود. درواقع در شهرهای آلمان، تلاش بر این است که شهرداری از طریق انتقال وام و کمک از منابع مالی ایالت به شرکتها و واحدهایی که در امر ساخت مسکن اجتماعی فعالیت می کنند امکان فراهم شدن خانه را برای افراد نیازمند فراهم کنند. این کمک ها گاهی هم به صورت پرداخت اجاره مسکن است.

شهرداری در پاریس

شهرداری-پاریس

وظایف شهردار در پاریس را می توان تقریبا مانند وظایف شهردار در شهرهای آلمان دانست. در پاریس شهردار مسئولیت اجرای تصمیم های شورای محلی و کنترل نهایی آنها، کنترل و نظارت بر انجام خدمات عمومی، نمایندگی شهرداری در مسائل قانونی در ارتباط با حکومت مرکزی، نظارت و سرپرستی امور پرسنلی شهرداری ها، تفویض و واگذار نمودن بودجه سالیانه برای تصویب شوراها را دارد.

شهرداری-پاریس۲

ترویج فعالیت های ورزشی یکی دیگر از موضوعاتی است که شهردار پاریس درنظر گرفته است. از آنجا که مردم در پاریس به سلامت خود بسیار اهمیت می دهند، شهردار پاریس مجموعه های ورزشی بسیاری را برای فعالیت مردم احداث کرده است. ترویج فعالیتهای ورزشی، برنامه ریزی برای اوقات فراغت و سرگرمیهای جوانان، اداره کتاب خانه ها، اداره فرهنگ سراها و موضوعاتی از این قبیل، اقدامات موثری است که شهردار پاریس برای شهروندان خود انجام داده است.

شهرداری در تهران

ساختمان-شهرداری

در تهران اما باید گفت اوضاع به گونه ای دیگر است. نمی توان گفت که شهردار تهران اقدامات خوب و سازنده ای را انجام نداده است اما اقدامات عقب مانده و موضوعاتی که به آن توجه نشده است هم در شهر بسیار است. یکی از موضوعات مهمی که به دفعات در شهر تهران شاهد آن هستیم، جولان موش هاست. شهرداری تهران هنوز نتوانسته است اقدامی را انجام دهد تا سایه این موش هایی که سلامت انسان را به خطر می اندازد اقدامی انجام دهد. البته یکی از اقدامات مهم در راستای کاهش موش های پایتخت، جمع آوری به موقع زباله ها و نظافت معابر شهری است. بسیاری از زمان ها، شاهد هستیم که در ساعت های پایانی شب، سطل های زباله همچنان پر هستند و حتی درکنار این مخازن، انباشت زباله مشاهده می شود.

تهران-شهرداری

موضوع مهم که شهردار تهران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد، بحث حمل و نقل شهری است. یکی از وسایل حمل و نقل شهری که مسافران بسیاری دارد، مترو است. مترو تهران باتوجه به آنکه درآمد بالایی دارد اما امکانات اندکی دارد. برای مثال، می توان به خرابی تهویه و کولر واگن ها در فصل تابستان و خرابی تعدادی از پله های برقی اشاره کرد. کمبود واگن هم که یکی از مشکلات بزرگ این شهر زیرزمینی است و گفته می شود که قرار است تعدادی واگن به این ناوگان اضافه شود که در این صورت می توان این اقدام را موثر دانست. مسائل دیگری نیز در شهر وجود دارد که تعدادی از آن برطرف شده و تعدادی دیگر نیز باید برطرف شود. خوب است که با الگو برداری از شهرهای پیشرفته بتوانیم ماهم مانند آن ها حال خوب و رفاه را در شهر احساس کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها