|
کدخبر: 321395 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس حمل و نقل؛

نمره مردودی به کیفیت خودروهای داخلی / دلیل ۸۰ درصد مرگ و میرها در پایتخت مشخص شد

ذاکری گفت: حمل و نقل عمومی در کشور، توسعه مناسبی پیدا نکرده و سطح سرویس و ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایین است. این موارد سبب خواهد شد تا مردم به سمت استفاده از خودروی شخصی بروند.

اقتصاد نمره مردودی به کیفیت خودروهای داخلی / دلیل ۸۰ درصد مرگ و میرها در پایتخت مشخص شد

ایمنی حمل و نقل، یکی از موضوعات مهمی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت و این امر به طور مستقیم با جان مردم در ارتباط است. توجه به ساخت خودروهای داخلی و همچنین تقویت و ایمن سازی معابر، از موضوعاتی است که مسئولان امر باید توجه خاصی به آن داشته باشند. همانطور که مشاهده می شود و طبق آمارهای موجود، مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور ما آمار بسیار بالایی دارد و تمام این موارد را می توان در خودرو بی کیفیت و راه نا ایمن خلاصه کرد. ایمنی حمل و نقل و هزینه های آن دغدغه مهم مردم که در خصوص این موضوع گفتگویی با هرمز ذاکری، کارشناس ایمنی و حمل و نقل شهری، داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

حمل و نقل

مفهوم ایمنی نسبی است

هرمز ذاکری، کارشناس ایمنی و حمل و نقل شهری، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ایمنی کف و سقف خاصی ندارد که بخواهیم بگوییم ایمن هستیم یا خیر. درواقع مفهوم ایمنی نسبی است. باید گفت که مفهوم و نتیجه ایمنی در تعداد تصادفات و کشته ها خلاصه می شود. وقتی تعداد تصادفات و کشته ها نسبت به سال های قبل کم تر باشد، یعنی ایمن تر شده ایم.

ذاکری در ادامه اظهار کرد: ایمن سازی، هزینه های بسیاری را طلب می کند. مدیران شهری در بخش های شهر و در سایر حوزه ها، باید اقدامات لازم را انجام دهند و هزینه های ایمن سازی جاده ها و معابر را از دولت طلبد کنند. اختصاص بودجه ویژه به بخش ایمنی معابر موضوع ضروری است؛ چراکه جاده ها و معابر به طور مستقیم با جان ما سر و کار دارد و هرچه ایمن تر باشد، تصادفات کم تر و کشته های کم تری خواهیم داشت. باید به سمت و سویی حرکت کنیم که راه ها آ‌ن قدر ایمن باشند که آمار تصادفات محدود شود و مرگ ناشی از تصادفات آمار بسیار اندکی داشته باشد.

وی گفت: درحال حاضر اگر بخواهیم وضعیت ایمنی راه های کشور را بررسی و با شاخص های بین المللی مقایسه کنیم؛ از اعداد کشته ها و شاخص هایی مانند جمعیت و تعداد خودرو و ... می توان متوجه شد که وضعیت مناسبی نداریم و شاخص های موجود از میانگین جهانی کم تر است. در مقایسه با کشورهای کم درآمد هم وضعیت مطلوبی نداریم. از لحاظ میانگین جهانی که شاخص کشته و جمعیت بر روی عدد ۱۷ است، شاخص ایران بر روی عدد ۲۳ قرار گرفته است.

هرمز-ذاکری

تهران وضعیت مناسبی ندارد

این کارشناس ایمنی و حمل و نقل در بخش دیگر از صحبت هایش به خبرنگار گسترش نیوز گفت: عدد کشته هایی که در کشور و در اثر تصادفات ثبت می شود، رقم بالایی و حدود ۲ سال است که این آمار، شاهد رشد بوده و به عدد ۲۰ هزار کشته نزدیک شده است. پس باید گفت که وضعیت ایمنی از لحاظ شاخص و عدد مطلق کشته، از متوسط جهانی بالا تر است. این آمار در حوزه درون شهری و برون شهری تفاوتی ندارد. باید اشاره کرد که فضاهای درون شهری به دلیل وجود بافت های مسکونی، درصد تلفات پایین تری نسبت به معابر برون شهری دارند و به همین دلیل تمام دنیا تحلیل های متفاوتی را از نظر ایمنی ارائه می دهند.

ذاکری خاطرنشان کرد: تهران وضعیت مناسبی ندارد و عدد کشته ها در پایتخت، بیشتر از سایر کلانشهرها است. بیشترین میزان مرگ و میر در پایتخت را موتورسواران و عابران دارند که حدود  ۶۰ تا ۸۰ درصد میزان مرگ و میر متعلق به این افراد است. ما نباید ایمنی را تنها در جاده ها، معابر درون شهری، خودرو و عابران پیاده ببینیم و باید از تحلیل های جزیره ای فاصله بگیریم و ایمنی را باید یک سیستم درنظر بگیریم. ما باید در کشور سیستم رویکرد ایمن را پیاده سازی کنیم و برای آن اجزای مختلفی را درنظر بگیریم.

جاده-ایمن۲

وی افزود: این سیستم ۵ اجزای اصلی را معرفی می کند که اولین آن مدیریت ایمنی است. یعنی یک مدیریت واحد ایمنی  وجود داشته باشد که تمام اجزا را به هم وصل کنند وباید تمام اجزا به درستی فعالیت کنند. دوم اینکه باید راه ایمن وجود داشته باشد که باید راه های کشور مطابق با اصول استاندارد باشد و هر روز وضعیت بهتری پیدا کنند. سوم آنکه باید خودروها، ایمنی لازم را داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند. شرکت های بزرگ خودروسازی بر این باور هستند که خودرو باید بخشنده باشد و اگر تصادفی رخ داد، راننده و سرنشینان آسیب نبینند. چهارمین موضوع کاربر ایمن است. اعمال مقررات در زیرمجموعه کاربر ایمن است و باید مقررات استانداردی برای شخص راننده وجود داشته باشد و کاربر را برای نشستن پشت فرمان آماده کند. پنجم آنکه باید امداد و فوریت های پس از حادثه خوبی داشته باشیم. باید امدادرسانی با کیفیت خوبی انجام شود تا انسان از آسیب های بیشتر حفظ شود.

ایمنی نیازمند هزینه

این کارشناس ایمنی و حمل و نقل در ادامه گفت: همانطور که پیش تر گفتیم، ایمنی نیازمند هزینه هایی است که باید انجام شود تا جان مردم در امان باشد. به عنوان مثال، تولید خودروهای با کیفیت می تواند تا میزان بالایی از مرگ و میر بعد از بروز تصادف جلوگیری کند. تمام این موضوعات به آن شرط است که هزینه های بالایی برای ایمنی خودرو انجام شود تا مردم با خیال راحت از خودروهای داخل استفاده کنند. البته همه چیز تنها به خودرو بستگی ندارد و باید نگاهی جامع به وضعیت راه های کشور داشت که باید ایمن سازی و استفاده از علائم هشدار دهنده در دستورکار قرار گیرد.

ذاکری گفت: در حوزه های درون شهری، یک ضعف بسیار بزرگی وجود دارد که هنوز به آن پرداخته نشده است امیدواریم که در وزارت شهرسازی و سایر دستگاه ها به آن بپردازیم. شهرسازی ما انسان محور نیست و شهرسازی بر مبنای خودرو طراحی شده و می توان از ایجاد ظرفیت برای کاهش ترافیک این موضوع را متوجه شد. افتتاح اتوبان ها و حذف چهار راه ها و... ضد ایمنی است و ما به چیزهایی افتخار می کنیم که کاملا ضد ایمنی است. دنیا بر روی بحث ایمنی و اولویت تردد انسان کار می کند اما در ایران دقیقا برعکس این موارد عمل می شود. شهرسازی ما انسان محور به موضوع نگاه نمی کند و حذف معابر شهری و افتتاح بزرگراه ها، گواهی است بر این موضوع که ما ضد ایمنی هستیم.

ایمنی-حمل و نقل

وی افزود: درکنار تمام این موارد، باید اشاره کرد، حمل و نقل عمومی در کشور، توسعه مناسبی پیدا نکرده است. سطح سرویس و ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایین است و این موارد سبب خواهد شد تا کاربران به سمت استفاده از خودروی شخصی بروند و چنین موضوعی افزایش تردد را به همراه خواهد داشت. افزایش تردد یک رابطه مستقیم با افزایش تردد خواهد داشت و برای آنکه بخواهیم شاهد کاهش تصادفات باشیم باید به سمتی برویم که ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود.

این کارشناس ایمنی و حمل و نقل در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز که آیا خودروهای داخلی از ایمنی لازم برخوردار هستند یا خیر گفت: تصادفات و شدت حادثه ای که خودروها در تصادفات می بینند و طبق مطالعاتی که بر روی خودروهای سایر کشورها داریم، می توان متوجه شد که باوجود آنکه خودروهای داخلی استانداردهای لازم را کسب می کنند اما کیفیت لازم را ندارند. اگر نگاهی به تصادفات پیرامون خود داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که در یک تصادف، خودروهای برند خارجی کم ترین آسیب و برند داخلی بیشترین آسیب را دیده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها