|
کدخبر: 322547

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

مذاکرات انتقال گاز / بدهی عراق به ایران چقدر است؟

بحث انتقال گاز یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه انرژی است که می تواند برای کشور درآمدهای بسیاری داشته باشد.

اقتصاد مذاکرات انتقال گاز / بدهی عراق به ایران چقدر است؟

گاز یکی از سرمایه هایی است که کشور ما باید در راستای تولید و صادرات آن تلاش های بسیاری انجام دهد. اگر بتوانیم ظرفیت تولید گاز خود را افزایش دهیم، این امکان وجود دارد که بتوانیم، صادرات خود را افزایش دهیم.

وزیر برق عراق اعلام کرد بغداد مشغول مذاکره با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق خطوط انتقال گاز ایران است.

به گزارش ایسنا، زیاد علی فاضل افزود: هیئتی از عراق، به ترکمنستان سفر کرده و قرارداد واردات ۲۰ میلیون متر مکعب گاز را امضا کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق  (WAA)، وزیر برق عراق اعلام کرد تنها چالش پیش روی ما، فقدان خطوط متصل کننده است. با این حال، ما در حال حاضر در حال مذاکره با طرف ایرانی هستیم تا گاز ترکمنستان را از طریق خطوط لوله ایران، به عراق برسانیم. از سوی دیگر این ۲۰ میلیون مترمکعب، به دلیل عرضه کمتر گاز از سوی ایران، جایگزین شده است.

این مقام عراقی تائید کرد ایران در حال حاضر، سرگرم بررسی این موضوع است و اگر موافقت کند، امکان استفاده عراقی‌ها از گاز ترکمنستان در تابستان آینده وجود دارد.

وزیر برق عراق در خصوص بدهی گاز بغداد به ایران گفت: وزارت برق، تمام تعهدات گازی را به طرف ایرانی پرداخت  کرده و به حساب ویژه‌ای بانک بازرگانی عراق واریز کرد، اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، روند پرداخت تکمیل نشد. اکنون بر اساس توافق دو طرف، گاز ایران با نفت سیاه عراق مبادله می‌شود.

وزیر برق عراق گفت: بر اساس قرارداد با ایران که سال‌هاست اجرا می‌شود، ۵۱ میلیون مترمکعب گاز در روز تامین می‌شود و در صورت کاهش واردات گاز از ایران، ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان، می‌تواند استفاده شود.

طلب گازی ایران از عراق تبدیل به چالش تازه دولت شده است. وزیر نفت عراق رسما اعلام کرده که به دلیل تحریم‌های آمریکا کشورش قادر به پرداخت طلب گاز ایران نیست؛ طلبی که گفته می‌شود رقمش به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که وزیر نفت عراق آن را ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

در شرایطی که ایران با ناترازی گاز مواجه است و صنایع کشور در فصول پیک مصرف با قطعی گاز روبه‌رو می‌شوند، ایران سالانه به طور متوسط ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر کرده است. براساس توافق انجام‌شده بین مقامات دو کشور در ابتدای امسال مقرر شد که میزان صادرات گاز به ۴۰ میلیون مترمکعب هم افزایش یابد.

براساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات گاز طبیعی ایران فقط در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به ارزش ۲۰۴/۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق اعلام وزارت نفت، ایران در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، هر تن گاز طبیعی را ۳۳۷ دلار صادر کرده که ۱۱ درصد رشد داشته است. همچنین طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، میزان صادرات گاز طبیعی ایران به عراق در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲۱ درصد افزایش داشته است.

ایران هم‌اکنون سه قرارداد صادرات گاز به کشورهای ترکیه، عراق و پاکستان دارد که میزان آنها ۱۰، ۲۰ و ۸ میلیارد متر‌مکعب در سال است. البته قرارداد صادرات گاز به پاکستان از سال ۲۰۱۴ تاکنون اجرایی نشده و ایران تنها به دو مقصد عراق (با نصف ظرفیت) و ترکیه گاز صادر می‌کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها