|
کدخبر: 322523

بازار عید/ قیمت ترقه/ چهارشنبه سوری

هزینه چهارشنبه سوری سر به فلک کشید / ۲ و نیم میلیون برای یک بسته کهشکشان!

امسال بر اساس گزارشات، بازار اقلام آتش‌بازی چهارشنبه در ایران به طور عمده در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دارد. این اقلام آتش‌بازی، به طور قاچاقی از چین وارد ایران می‌شوند. گزارشات نشان می‌دهند که بیشتر مواد محترقه برای آتش‌بازی‌ها از چین وارد می‌شوند و عمدتاً به صورت قاچاق به ایران عرضه می‌شوند.

اقتصاد هزینه چهارشنبه سوری سر به فلک کشید / ۲ و نیم میلیون برای یک بسته کهشکشان!

اتحادیه خرازی فروشان تهران اعلام کرده است که بازار چهارشنبه سوری با اقلام قاچاق چینی اشباع شده است. در این خبر اشاره شده است که قیمت این اقلام متفاوت است و بسته به منطقه، می‌تواند متغیر باشد. در تهران و کرج، قیمت‌ها تقریباً یکسان است، اما در سایر شهرها قیمت‌ ها بر اساس حجم تقاضا متغیر بوده و به طور کلی ارزان‌ تر هستند.

طبق بررسی در بازار تهران انواع «آبشار» از ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان عرضه به فروش می‌رود. در بازار «کهکشان» بسته به تعدادش از ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هم عرضه می‌شود، البته برخی فروشگاه‌ها «کهکشان»  ۲۵ شوت بزرگ را با تخفیف ۲ میلیون و ۲۰۰ عرضه می‌کنند.

از بین بیش از  ۱۰۰ قلم کالای آتیش بازی، در بازار ترقه «سیگارت» که بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان به فروش می‌رود؛ شاید ارزانترین ابزار باشد.  چون بسته‌های «گپسولی» هم  ۲۳۵ هزار تومان و  «ترقه کپسولی» ۳۲۰ هزار تومان است. در بازار تهران «دینامیتی» ۲۵۵ هزار تومان به فروش می‌رود. دستفروش‌ها «منور» ۱۵ سوت هم ۴۴ هزار تومان می‌ف روشند. مثل هر سال برخی از اقلام آتیش بازی در شب چهارشنبه سوری  گران‌تر و برخی ارزانتر  این ارقام است.  

البته امسال  گرانی این اقلام باعث شده بازار وسایل آتش بازی چهارشنبه سوری داغ نباشد. این موضوع را عبدالله اسفندیار، رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان تهران تایید می‌ کند. به گفته او گذشته از   افزایش قیمت مواد محترقه به دلیل افزایش نرخ ارز ،  برنامه مشترک اصناف، نیروی انتظامی و شهرداری برای جلوگیرسی از  بساط گستران در محدوده چهارراه سیروس و پانزدهم خرداد هم باعث کاهش عرضه و کم رونقی این بازار شده است.

امسال هم همچون سال‌های گذشته وضعیت عرضه این اقلام توسط تمام واحدهای صنفی ممنوع است. اسنفدیاری دراین باره گفت: هیچ صنف و اتحادیه‌ای مجاز به فروش مواد محترقه برای مراسم چهارشنبه سوری نیست. همه اتحادیه‌ها به اعضای خود هشدار دادند که از فروش این کالا ها خودداری کنند. البته معمولا هم واحدهای صنفی مواد محترقه عرضه نمی‌کنند.

او افزود: بنابراین نمی‌ توان در چارچوب قواعد صنفی با فروشندگان این کالا ها برخورد کرد. بنابراین کسانی که مسئول حفظ امنیت شهروندان هستند از جمله پلیس اماکن یا نیروهای انتظامی باید با فروشندگان این کالاها که عموما دستفروش هستند برخورد کنند.

مواد-محترقه

۸ فوتی و ۳۳۸ مصدوم در حوادث چهارشنبه‌سوری

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره تعداد فوتی ها و مصدومین در حوادث چهارشنبه سوری اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: از اول تا ۲۰ اسفند سال جاری ۳۳۸ نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال آسیب دیده‌ اند که از این تعداد ۸ نفر فوت کرده‌ اند.

مصدومان-ترقه

 ۲۸ نفر از مصدومان دچار قطع عضو، ۱۵۹ نفر دچار سوختگی و ۱۱۳ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شده‌ اند.

 در حال حاضر ۷۵ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در بخش‌های عادی و ۱۱ نفر در آی‌سی‌یو بستری هستند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها