|
کدخبر: 322456 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران:

هشدار جدی به مردم در بازار شب عید / از این افراد آجیل نخرید!

خدامی گفت: از نظر تامین آجیل و خشکبار شب عید هیچ گونه کمبودی در بازار مشاهده نمی شود. پسته تا ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

اقتصاد هشدار جدی به مردم در بازار شب عید / از این افراد آجیل نخرید!

چیزی به سال نو شمسی نمانده است و در بازار تب و تاب خریدهای عیدانه فراوان به چشم می خورد. اغلب خانواده ها در چند هفته مانده تا نوروز اقدام به خرید اقلام پذیرایی برای ایام عید می کنند و یکی از اقلام مهم نیز خرید آجیل است. در سال های اخیر نسبتا قیمت آجیل بالا بوده و به همین دلیل فشار هزینه ها را برای خانواده ها بیشتر کرده است؛ اما با تمام این اوصاف در خبرها عرضه آجیل به قیمت سال گذشته اعلام شده است و حتی کاهش قیمت را هم در برخی موارد اعلام کرده اند.

در نمایشگاه بهاره، قیمت آجیل چهار مغز در بازه ۶۰۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان است. آجیل سلامت نیز با قیمت ۲۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این آجیل حاوی اقلامی مانند شاهدانه، نخود چی و مغز تخمه است.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران به بررسی عوامل موثر بر قیمت آجیل پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

غلامرضا _ خدامی

وضعیت بازار درمورد خرید آجیل شب عید

غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از نظر تامین آجیل و خشکبار شب عید هیچ گونه کمبودی در بازار مشاهده نمی شود. قیمت آجیل هم نسبت به سال گذشته ثابت مانده است و هیچ تغییری نکرده است. حتی قیمت برخی از کالاها با کاهش قیمت هم روبرو بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال در مورد تخمه شور با کاهش ۳۰ درصدی قیمت روبرو بودیم. همچنین در مورد پسته در انواع مختلف آن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت را شاهد هستیم. پسته انواع مختلفی دارد و تقریبا حدود ۷ نوع پسته مختلف داریم که باز هر نوع آن ۱۰ زیر شاخه دارد و با توجه به ویژگی ها و کیفیت آن قیمت مختلفی را به خود اختصاص می دهد؛ اما در مجموع کاهش قیمت نسبت به سال گذشته کاملا مشهود است. پسته اکبری ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است و پسته های دیگر تا ۲۵ درصد ریزش قیمت را ثبت کرده است.

عرضه آجیل به قیمت سال گذشته صحت دارد؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران خاطرنشان کرد: قیمت آجیل ثابت نیست و بستگی به آنالیزی دارد که آن را مخلوط می کنند. به هر حال احتمال دارد به دلیل کاهش قیمت پسته که بسیار تاثیرگذار در مخلوط آجیل است بر قیمت آن اثرگذار باشد. خشکبار قیمت مصوب ندارد اما بر نحوه قیمت گذاری بر آن و فروش آن نظارت کامل می شود. مثلا اگر در یک نوع آجیل پسته اکبری بزنیم یک قیمتی دارد و اگر پسته احمد آقایی را بزنیم قیمت دیگری پیدا می کند. حتی در مورد اینکه در آجیلی نوع پسته دستچین و ممتاز باشد، باز در قیمت آن اثر گذار است.

توصیه به مردم درباره خرید شب عید

خدامی تاکید کرد: مردم حتما از مغازه هایی که پروانه کسب اتحادیه آجیل و خشکبار را دارند خرید خود را انجام دهند. سال گذشته متاسفانه توسط فروشگاه ها و سایت های مجازی که قابل رصد شدن هم نیستند، با تنش و چالش در بازار روبرو بودیم. این کسب و کارها قیمت ها را اغلب پایین تر از بازار اعلام می کنند و به واسطه اینکه مردم هم بیشتر در فضای مجازی هستند با دیدن این قیمت ها ترغیب به خرید می شوند و در ادامه نظم بازار به هم می خورد. بنابراین توصیه می کنیم از مغازه هایی که پروانه کسب دارند خریدهای خود را انجام دهند. توصیه همیشگی ما به کسبه هم، همیاری و همراهی است تا در زمینه خرید کمک حال مردم باشند.

وی ادامه داد: فعالیت دیگر صنوف در زمینه خشکبار غیرقانونی است و باید با آن ها برخورد جدی شود. بحث برخورد با متخلفان وظیفه ارگان های نظارتی است. ما در میادین هم متاسفانه همین قضایا را داریم و فعالان در میادین میوه و تره بار، عرضه خشکبار را هم دارند و کنترلی از لحاظ کیفیتی بر محصولات عرضه شده توسط این افراد نمی شود. در مورد فعالیت دست فروش ها هم همین نظر را داریم، این افراد نباید در زمینه فروش مواد خوراکی فعالیت داشته باشند چون در مورد فروش این اقلام  موضوع بهداشتی نیز مطرح است و در دست فروشی رعایت آن به دلیل فروش باز محصولات، وجود ندارد.

فروش خوراکی توسط دست فروشان ممنوع است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خشکبار و آجیل تهران در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بازدیدی که اخیرا داشتیم، آجیل های عرضه شده توسط دست فروشان اکثرا با مشکل روبرو بوده است و از نظر کیفیتی مورد تایید نبوده است. آجیل های عرضه شده توسط دست فروشان عموما دارای پسته آب خندان است و این نوع پسته ارزان تر از انواع دیگر پسته است و کیفیت مطلوب را ندارد. پسته آب خندان از نظر جثه در آجیل درشت به نظر می رسد اما از نظر کیفیت مورد تایید نیست. توصیه پایانی ما این است که از واحدهای مجوز دار خرید کنند و به هیچ وجه از صنوف همگن خرید خود را انجام ندهند تا با مشکلی در زمینه کیفیت محصولات خریداری شده روبرو نشوند. اکثر شکایت هایی که توسط اتحادیه ثبت می شود مربوط به کسانی است که از صنف های همگن خشکبار و آجیل خود را تهیه کرده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها