|
کدخبر: 322335

چهارشنبه سوری/مواد محترقه/بمب دست ساز

مجازات سخت سازندگان مواد محترقه /خرید وسایل چهارشنبه سوری دست ساز جرم است

با توجه به آسیب‌های متعدد و عوارض جبران‌ناپذیر این مواد، خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است. متخلفان مطابق قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات جریمه خواهند شد. خانواده‌ها باید دقت داشته باشند تا کودکان آنها به دنبال خرید و ساخت مواد محترقه خطرناک نباشند.

اقتصاد مجازات سخت سازندگان مواد محترقه /خرید وسایل چهارشنبه سوری دست ساز جرم است

آمارهای تهیه شده از مراکز انتظامی سراسر کشور نشان می‌دهد که در روزهای پایانی هر سال، مواد محترقه و منفجره مختلفی مانند ترقه‌ها، سیگارت‌ها، فشفشه‌ها و بمب‌های دست‌ساز به وسیله افراد سودجو و فرصت‌طلب تولید یا از خارج کشور وارد می‌شود. این مواد سپس جهت فروش در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد. با توجه به تأثیرات مخرب این موارد، از جمله آسیب‌های جسمی، خسارتی، روحی و حتی آلودگی‌های صوتی، فروش و ساخت مواد محترقه غیرمجاز تلقی می‌شود و با تمام افراد دخیل در این موضوع برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

برخورد با فروش و آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی

داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، اظهار کرد: برابر قوانین و مقررات خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع و برای مرتکبان آن جرم‌انگاری شده است، در همین راستا نیز پلیس با مرتکبان چنین جرایمی قاطعانه برخورد می‌کند.

وی با اشاره به نزدیک شده به چهارشنبه سوری افزود: افراد سودجو و فرصت‌طلب برایشان مهم نیست که گروه هدف کودکان و نوجوانان هستند یا افراد دیگر، آنان با فروش مواد محترقه و حتی آموزش ساخت این مواد جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: بارها شاهد وقوع اتفاقات و حوادث ناگواری بوده‌ایم که در پی انفجار مواد محترقه رخ داده است، از همین رو خانواده‌ها باید دقت داشته باشند تا کودکان آنها با استفاده از این سایت‌ها به دنبال خرید و ساخت مواد محترقه خطرناک نباشند.

معظمی گودرزی گفت: همچنین ممکن است افراد سودجو از این فرصت نیز برای کلاهبرداری استفاده و با درج آگهی‌های مختلف اقدام به فروش مواد محترقه از طریق فضای مجازی کنند، در بسیاری از این موارد متهمان اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مجرمان از هر بستری برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود استفاده می‌کنند، اضافه کرد: تاکنون تعداد زیادی از افرادی که در خصوص خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی فعالیت داشتند دستگیر و طبق قانون با آنها برخورد شده است، اما در این بین مجرمان اینترنتی فرصت‌طلب نیز بیکار نشسته‌اند و با تبلیغات دروغین تحت عناوین مختلفی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: برخی از این افراد در پوشش فروش مواد محترقه و آتش‌بازی با طراحی درگاه پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی کاربران را سرقت و اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنها و عده‌ای نیز بعد از دریافت وجه کاربران را بلاک می‌کنند و دیگر پاسخگوی آنها نیستند.

کشف بیش از ۶۳ هزار عدد مواد محترقه غیرمجاز در اصفهان

سردار محمدرضا هاشمی‌فر، جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوص اقدامات فرماندهی انتظامی استان اصفهان برای پیشگیری از وقوع حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: پلیس از یک ماه قبل برنامه‌های کنترلی و نظارتی خود برای جلوگیری از ساخت، تهیه، توزیع و فروش مواد محترقه تشدید کرده و برخوردهای خوبی با افرادی که با فعالیت در این حوزه، زمینه ایجاد حادثه و آسیب برای شهروندان به خصوص کودکان و نوجوانان را فراهم می‌آورند انجام داده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای به دست آمده در ۱۶ روزی که از اسفندماه گذشت، ۶۳ هزار و ۷۴۶ عدد انواع ترقه دست‌ساز و مواد محترقه و منفجره و ۴۵ کیلوگرم مواد پیش‌ساز برای ساخت مواد محترقه در کل استان کشف و ۲۵ نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان عنوان کرد: بیشتر مواد محترقه کشف شده مربوط به شهرستان‌های اصفهان، برخوار، خمینی شهر، فریدن، فریدونشهر، لنجان، کاشان و گلپایگان بودند.

سردار هاشمی فر تصریح کرد: با اقدامات خوبی که از سوی پلیس و سایر دستگاه‌ها و متولیان امر صورت گرفته تا به امروز با کمترین حادثه مرتبط با چهارشنبه آخر سال مواجه بودیم و امیدواریم همین روند را در روزهای آتی و در روز چهارشنبه آخر سال همچنان شاهد باشیم.

وی گفت: هرچه به روز چهارشنبه آخر سال نزدیک می‌شویم فعالیت سودجویان و فروشندگان مواد محترقه و اشتیاق نوجوانان و جوانان برای تهیه این مواد بیشتر می‌شود و می‌طلبد که خانواده نظارت بیشتری بر رفتار فرزندان خود داشته و با مدیریت بهتر هیجانات آنها از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه پلیس به هیچ وجه با شادی و نشاط مردم در شب چهارشنبه آخر سال با رعایت قوانین و مقررات و شئونات مخالف نیست، اظهار داشت: اگر مراسم چهارشنبه آخر سال به صورت سنتی و همراه با جشن‌ها و دورهمی‌های خانوادگی تحت نظارت خانواده‌ها برپا شود، حوادث ناگواری که طی سال‌های قبل با آن مواجه بودیم را دیگر شاهد نخواهیم بود.

سردار هاشمی فر خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با مرجع قضائی در خصوص برخورد با هنجارشکنان و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی در شب چهارشنبه آخر سال صورت گرفته و افرادی که با استفاده از مواد محترقه باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان، خسارت به اموال عمومی و خصوصی، ایجاد صدمات جانی شوند دستگیر و تحویل مرجع قضائی خواهند شد.

وی ضمن قدردانی از همکاری مردم با پلیس گفت: شهروندان گزارش‌های عینی خود از محل‌های ساخت مواد محترقه و فعالیت افراد در زمینه تهیه و توزیع و فروش را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا هر چه زودتر از وقوع حوادث جبران‌ناپذیر در شب چهارشنبه آخر سال جلوگیری شود.

منبع: ایمنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها