|
کدخبر: 322319

قیمت برنج/ قیمت آجیل/ بازار برنج

دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی فاش شد / پیش بینی بازار ۱۴۰۳

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروشان استان اصفهان بیان کرد که وجود احتمالی برای تعلق گرفتن ارز وارداتی به کانال نیمایی با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، می‌تواند باعث افزایش قیمت برنج در سال آینده شود.

اقتصاد دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی فاش شد /  پیش بینی بازار ۱۴۰۳

مسعود بحق با بیان اینکه قیمت برنج وارداتی سال گذشته ثابت مانده، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته برنج وارداتی با توجه به تورم بازار جزو معدود کالاهایی بود که قیمت آن ثابت ماند. قیمت برنج داخلی هم تا حدود یک ماه پیش ثابت بود اما دولت به منظور حمایت از کشاورزان و مصرف کالای ایرانی اقدام به خرید برنج از کشاورزان کرد و همین موضوع باعث شد تا قیمت برنج داخلی افزایش یابد و خود این موضوع به ضرر مردم تمام شد.

وی افزود: علاوه بر خرید داخلی توسط دولت از بهمن ماه گذشته ثبت سفارش برای واردات برنج هم ممنوع شد و امسال کلاً ۵ ماه واردات برنج باز بود و  همین موضوع منجر به افزایش قیمت برنج داخلی شد.

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل فروشان استان اصفهان با اشاره به تاثیر استفاده از طرح‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک در بازار خاطرنشان کرد: طرح کالابرگ الکترونیک و حمایت از هفت دهک اول جامعه برای مردم بسیار خوب بود و توانست بخشی از مشکلات آنها را کم کند.

افزایش قیمت برنج از سال آینده

وی از احتمال افزایش قیمت برنج در سال آینده به دلیل تغییر نرخ ارز خبر داده و گفت: این احتمال وجود دارد که ارز تعلق گرفته به واردات از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به کانال نیمایی وارد شود و به همین خاطر برنج نیز از سال آینده افزایش قیمت خواهد داشت. البته با توجه به فاز رکودی اقتصاد، بعید است که بیش از قیمت فرمول کار بالا برود، زمانی که حجم نقدینگی در جامعه زیاد بود، اگر قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش می‌یافت، قیمت اجناس حدود ۴۰ درصد بالا می‌رفت اما الان اگر قیمت ارز ۳۰ درصد افزایش یابد همان میزان قیمت‌ها هم بالا می‌رود.

بحق درباره اقدامات انجام شده برای کنترل بازار یادآور شد:  تجار و واردکنندگان برنج به وظیفه‌شان عمل می‌کنند و محصول را به قیمت عادلانه می‌فروشند اما سازوکار بازار و اقتصاد نگاه خودش را دارد و به طور مثال اگر دولت شروع به خرید برنج شمال کند، کسی نمی‌تواند مانع افزایش قیمت آن شود.

وی در پاسخ به این سوال که در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز طرح خاصی برای توزیع برنج و کنترل بازار انجام می‌شود یا خیر، گفت: اصناف و اتحادیه‌ها تنها مسئولیت نظارتی دارند و دولت و وزارت صنعت و معدن در سطح کلان بازار را کنترل می‌کنند.

کمبود برنج نداریم

رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل‌‌فروشان استان اصفهان یادآور شد: برنج به اندازه کافی در بازار موجود است و تنها قیمت برنج داخلی افزایش یافته و در سال جدید نیز احتمال دارد که قیمت برنج وارداتی هم بالا برود.  قیمت برنج وارداتی از مبادی ورود تا مصرف‌کننده رصد می‌شود اما متاسفانه قیمت برنج داخلی کنترل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: قیمت برنج وارداتی نسبت به کیفیت آن از  کیلویی ۴۰ الی ۵۸ هزار تومان نوسان دارد و همچنین کف قیمت برنج داخلی از کیلویی ۵۵ هزار تومان شروع شده و قیمت‌ها تا کیلویی ۱۳۰ هزار تومان هم متغیر است.

بازار آجیل راکد است

بحق در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بازار آجیل در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز پرداخته و گفت: بازار آجیل حالت ساکنی به خودش گرفته و راکد است چون اولویت اصلی مردم تهیه کالاهای اساسی است و آجیل در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نرخ پسته در طول یکسال گذشته ثابت بود، افزود: قیمت پسته با نرخ دلار رابطه مستقیمی دارد به همین دلیل با افزایش نرخ ارز تا حدودی قیمت پسته هم بالا رفت اما می‌توان گفت که در مجموع قیمت پسته در طول یک سال گذشته ثابت بوده اما قیمت برخی از اقلام وارداتی مثل تخمه به خاطر تغییر عرض بالا رفت.

رئیس اتحادیه خواربار و آجیل فروشان استان اصفهان درباره میانگین قیمت آجیل در بازار یادآور شد: قیمت آجیل به مولفه‌های زیادی بستگی دارد به طور مثال در آجیلی که با قیمت ۳۵۰ هزار تومان توزیع می‌شود، قطعاً پسته حذف شده  و در آجیلی که از پسته و بادام مرغوب استفاده می‌شود قطعاً قیمت بالاتر هم خواهد بود بنابراین قیمت آجیل به کیفیت و درصد مخلوط آن بستگی دارد و قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه برای کنترل قیمت‌ها چه ساز و کاری را اتخاذ کرده، گفت: اتحادیه با همکاری تعزیرات نماینده‌ای را معرفی می‌کند که بازار را رصد کرده و بر قیمت‌ها نظارت دارد؛ البته کنترل بازار یک موضوع دولتی و کلان است و این سادگی‌ها هم انجام نمی‌شود.

بحق خاطرنشان کرد: تا زمانی که حجم نقدینگی زیاد باشد بانک مرکزی بی‌رویه پول چاپ می‌کند، بازار نوسانات قیمت‌ها کنترل نمی‌شود.

منبع: تسنیم
  • محمد ارسالی در

    دلیل افزایش از بی سوادی رئیس و روسای و م سئولین بی لیاقتیه که گیر ما مردم مظلوم ا فتادن .که با یک حرف ترامپ که هنوز نیومده قیمت دلار و سکه سر به فلک کشیده بماند چیزای دیگه ....

  • ناشناس ارسالی در

    همین الان برنج کیلویی ۱۰ هزار تومان بخاط ر کالابرگ افزایش قیمت داشته .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها