|
کدخبر: 322176 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین هدر می رود / نیاز ۵۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه نفت و گاز

خاقانی گفت: باوجود آنکه کشور، درگیر ناترازی در صنعت برق است، ورود خودروهای برقی می تواند وضعیت برق را بدتر کمند.

اقتصاد روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین هدر می رود / نیاز ۵۰۰ میلیارد دلاری برای توسعه نفت و گاز

نفت و گاز و سرمایه گذاری در این حوزه، جذابیت بسیار زیادی را برای کشورهای سرمایه دار دارد. این کش.رها علاقه مند هستند تا در مناطقی که ریسک پایین تری دارد، پول های خود را سرمایه گذاری کرده تا بتوانند سود بالایی کسب کنند. از جمله کشورهایی که این اقدام را تاکنون در شرق مدیترانه انجام داده اند، امارات، عربستان و کویت نام دارند. باتوجه به آنکه نیاز به داشتن این انرژی در تمام دنیا احساس می شود، در دراز مدت قصد دارند تا سرمایه خود را در سایر مناطق خرج کنند.

روی دیگر بحث بازار انرژی به صنعت برق بر می گردد. در ایران باوجود آنکه ناترازی در حوزه برق احساس می شود اما بازهم شاهد آن هستیم که خبر از خودروهای برقی به گوش می رسد. کارشناسان بسیاری عقیده دارند که در شرایط وجود ناترازی، خودروهای برفی وضعیت را سخت تر می کند.

صنعت-برق

کمک وزارت صمت برای واردات خودرو برقی

محمود خاقانی، مدیر سابق وزارت نفت، در گفت و گو با گسترش نیوز، درباره وضعیت انرژی در کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید گفت که یک اعتراض نسبت به وضعیت مدیریت کشور در بحث بازار انرژی وجود دارد و مردم نسبت به اقتصاد کشور و مدیریتی که در بحث اقتصادی وجود دارد معترض هستند. مشاهده می شود که وزارت صمت کمک می کند و تبلیغات بسیاری را برای واردات خودروهای دست دوم و برقی و دوگانه سوز برقی -بنزینی  انجام می دهد که باید گفت ما در هر ۲ این انرژی ها، ناترازی داریم. خودروهای داخلی تاکنون نتوانسته اند در صنعت خودروسازی موفق باشند. باید گفت مقصر این موضوعات، وزارت صمت است.

خاقانی ادامه داد: همین وزارت صمت که نتوانسته است مشکل صنعت خودرو را برطرف کند و یا با مافیای صنعت اتوموبیل درگیر شود و بر آن غلبه کند، با یک روش دیگری، مافیای واردکنندگان خودروهای برقی را به وجود آورده است. کسانی که اتوموبیل برقی وارد می کنند، برای آنکه این واردات توجیح داشته باشد، مشاهده می شود که وزیر محترم صمت از این موضوع استقبال می کند و معاونت پالایش و توزیع فراورده های نفتی، اعلام می کند که روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین به دلیل مصرف بیش از حد خودروهای داخلی هدر می رود و باید خودروهای برقی وارد کشور شوند.

محمود-خاقانی

وی افزود: ریاست محترم جمهور در صحبت هایش که در روز ۲۲ بهمن مطرح شد، اعلام کرد که ما موفق شدیم ناترازی را در حوزه برق پاسخ دهیم و دیگر مشکل ناترازی برق وجود ندارد. صحبت های آقای رئیسی به این معنا است که اتوموبیل هایی که وارد می شوند و برق بسیاری را مصرف می کنند، مشکلی را برای برق کشور به وجود نخواهند آورد و شاهد قطع برق نخواهیم بود.

تولید برق از انرژی های جایگزین جوابگو نخواهد بود

این مدیر سابق وزارت نفت در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بسیاری از کارشناسان مهندسی انرژی و اقتصاد انرژی این بحثی که رئیس دولت سیزدهم مطرح کرده اند را باور ندارند و بنده هم این صحبت ها را نمی توانم قبول کنم. واقعیت هایی که ما کارشناسان اقتصاد انرژی لمس می کنیم با این بیانات سیاسی هیچ مطابقتی ندارد. مشاهده می شود که در اقتصاد جهان، تولید برق از انرژی های جایگزین نیز جوابگو نخواهد بود. مشاهده می شود که سهام تولید انرژی های جایگزین مانند خورشیدی در شرکت های بزرگ مانند زیمنس، سقوط کرده است. دلیل چنین  موضوعی است که قیمت نفت خام باوجود بحران های مختلف در خاورمیانه بالا نرفته است. حتی باوجود درگیری هایی که بین اسرائیل و فلسطین صورت گرفته است، مشاهده می کنیم که قیمت نفت، تغییر چندانی نداشته است. باید اشاره کرد که مدیریت بازار نفت در دنیا به طور توافقی بین شرق و غرب در کنترل است. واردکنندگان عمده مانند هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای شرقی با تولیدکننده های عمده در اوپک پلاس و غرب، توافقاتی را در پشت پرده انجام داده اند و اجازه نخواهند داد که قیمت نفت مانند سال ۵۷ که شوک بزرگی به بازار انرژی داده شد، درگیر تغییرات بزرگ شود.

برق_تجدیدپذیر

خاقانی خاطرنشان کرد: حال یک سوال از دولت سیزدهم و مجلس یازدهم که دورانش تمام شده مطرح می شود که جایگاه ایران در بازار بین المللی نفت و گاز طبیعی کجاست؟ ایران در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت؟ البته دولت سیزدهم مطرح کرده است ما اقتصاد را با مالیات هایی که پیش بینی کرده ایم و قرار است از مردم دریافت کرده ایم مدیریت می کنیم و درواقع اقتصاد را بر اساس تداوم تحریم ها مدیریت خواهیم کرد. مفهمو تداوم تحریم ها این است که ما در صنعت انرژی هسته ای، دنبال آن هستیم که غنی سازی خود را بالا برده و به سطحی برسانیم که کشورهای غربی نگران دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوند. آیا این نگرانی فقط محدود به کشورهای غربی خواهد شد و آن ها را مجبور می کند که با ما مذاکره کنند و به توافقی درچهارچوب برجام برسیم؟ این نکته را هم باید درنظر گرفت که اگر ما به سلاح هسته ای دست پیدا کنیم، ممکن است تا به جز غرب، شرق هم احساس نگرانی کند. دلیل ایجاد آژانس بین المللی اتمی این بود که این سازمان نظارت خود را بر روی کشورها داشته باشد. درحال حاضر، مشاهده می شود که امارات نیروگاه هسته ای دارد و برق هسته ای تولید می کند و درآمد حاصل از پول نفت را بر روی انرژی های خورشیدی سرمایه گذاری کرده است. لازم به ذکر است که عربستان نیز همین رویه امارات را پیش گرفته است.

در ایران خطر سرمایه گذاری وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: اما در کشور ما ماجرا به گونه ای دیگر پیش می رود. چندی پیش، وزیر نفت اعلام کرد که ما برای توسعه صنعت گاز، سالی ۸۰ میلیارد دلار نیاز داریم تا بتوانیم ناترازی را جبران کنیم. یا در صنعت نفت چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاریس داریم که البته کارشناسان بین الملل برای توسعه صنعت نفت و گاز روی هم، مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار را تخمین می زنند. این مبلغ قرار است از کجا وارد کشور شود و چه نهادهایی قرار است سرمایه گذاری کنند؟ آیا کسی که اقتصاد می داند، باتوجه به ریسک و خطراتی که این حوزه برای سرمایه گذاری دارد و ایران دائم درحال تهدید همسایگان است، سرمایه خود را در ایران قرار می دهد؟ بنابراین این سرمایه ها در کشورهایی وارد می شوند که در آن خطرات کمی وجود داشته باشد. بسیاری از شرکت های بزرگ چین و روس، سرمایه گذاری های خود را در ونزوئلا انجام می دهند.

چاه-نفت

وی افزود: بیماری کرونا، ساختار مدیریت جهانی را تحت تاثیر قرار داد. درطول بیماری کرونا و قرنطینه ها و محدودیت هایی که برای مسافرت در جهان ایجاد شد، یک حالت ملی گرایی ایجاد کرد. افراد به سمت و سویی رفتند که مواظب خود باشند و کسی به فکر سایر کشورها نبود. در بحث خرید واکسن،  واقعیت این بود که در بحث خرید واکسن، ایران پول واکسن ها را در دولت دوازدهم به صورت نفت خام دریافت کردند. حتی سازمان بهداشتی جهانی هم از محل حساب های مسدود شده ایران، پول خود را دریافت کرد.

این کارشناس انرژی گفت: تصور می شد که انرژی های فسیلی به دلیل آنکه کره زمین را گرم می کند و خشکسالی به همراه دارد، مصرفشان کاهش پیدا کند. آینده ما برای مصرف نفت خام این بود که مصرف ما هم کاهش پیدا کند. در آینده ای نزدیک، ممکن است شاهد آن باشیم که نفت خام داریم اما مشتری وجود ندارد. بنابراین، تسلط بر منابع گاز، برای شرق و غرب، اهمیت ویژه ای پیدا کرد. این درگیری هایی که در نوار غزه مشاهده می شود، بیشتر برای تسلط بر منابع غنی گاز شرق دریای مدیترانه و خلیج فارس است. آمریکا به هر قیمتی می خواهد بر خاورمیانه مسلط شود تا بتواند این منابع غنی را استفاده کند. امارات متحده، عربستان و کویت، میلیاردها دلار از سرمایه خود را در مشارکت با شرکت های مهم نفت و گاز آمریکایی مانند توتال، در شرق مدیترانه سرمایه گذاری کرده و گاز را به عنوان انرژی عبوری، مدنظر قرار داده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها