|
کدخبر: 321043 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

صادرات گاز برای ارزآوری / ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد عامل اصلی هدر رفت انرژی است

مرادی گفت: مصرف گاز روند رو به افزایشی دارد و تولید در میزان ثابت باقی مانده است که این امر ناترازی را به همراه دارد. لازم به ذکر است که ما تعهداتی در زمینه صادرات گاز به همسایگان داریم. باید به آن ها کمک شود و بخشی از نیازهایشان را تامین کرده و به درآمد ارزی برسیم.

اقتصاد صادرات گاز برای ارزآوری / ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد عامل اصلی هدر رفت انرژی است

گاز یکی از انرژی های مهم و سوخت های حیاتی برای کشورها محسوب می شود. مصرف بی رویه گاز سبب خواهد شد تا مشکلاتی مانند ناترازی تولید و مصرف به وجود آید و در بسیاری از فصل ها با افت فشار همراه باشیم. بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، بر این باور هستند که بخاری های غیر استاندارد یکی از عوامل اصلی هدر رفت گاز هستند و حدود ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد در کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، زیاده‌روی در مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی به کسری تراز آن در ماه‌های سرد سال منجر خواهد شد، به گونه ای که مجبور خواهند شد تا گاز صنایع را قطع کنند و قطع گاز صنایع صدمه‌ای شدید به تولید ملی کشور وارد می‌کند و آثار آن برای اقتصادمان جبران ناپذیر است.

گاز-صنایع

تولید گاز اندازه ای ثابت دارد

حسن مرادی، کارشناس انرژی و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با بحث وضعیت گاز در کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: همانطور که درجریان هستید، حجم تولید گاز کشور، اندازه ای ثابت دارد. طرح های جدید در دست افتتاح نیست و آخرین طرح ها حدود ۳ ماه پیش افتتاح شدند. این طرح ها در راستای تقویت شبکه گازرسانی به خوبی عمل کردند.

مرادی ادامه داد: فاز ۱۱ پارس جنوبی که سال گذشته افتتاح شد توانست اتفاق خوبی را برای شبکه گازرسانی کشور رقم بزند اما درحال حاضر، هیچ برنامه جدیدی برای افزایش تولید وجود ندارد. بنابراین باید نتیجه گرفت که تولید گاز در کشور حجم ثابتی دارد و مصرف ما متغیر است. هرسال در برنامه های گسترش شبکه، ممکن است استان هایی مانند سیستان و بلوچستان را وارد شبکه کنیم. در ضمن ۴ میلیون مسکن که دولت محترم وعده داده است، نیازمند گاز هستند و در هر استان که قرار است ساخته شود، باید به شبکه گاز متصل باشند.

گاز_صادراتی

وی افزود: مصرف گاز روند رو به افزایشی دارد و تولید در میزان ثابت باقی مانده است که این امر ناترازی را به همراه دارد. لازم به ذکر است که ما تعهداتی در زمینه صادرات گاز به همسایگان داریم. باید به آن ها کمک شود و بخشی از نیازهایشان را تامین کرده و به درآمد ارزی برسیم. البته رقم های دقیق از میزان صادرات مشخص نیست اما به کشورهایی مانند عراق، گاز ایران صادر می شود و اگر بتوان این شبکه صادرات گاز را افزایش داد به نفع کشور خواهد بود. از این راه ارز خارجی به دست خواهیم آورد. انتقال نفت به وسیله لوله و نفتکش کار آسانی است اما نمی توان گاز را به وسیله نفتکش انتقال داد. تنها صورت انتقال این است که گاز تبدیل به ال ان جی شده و ال ان جی را صادر کنیم که همچنان این فناوری در کشور رونق نگرفته است. تنها امکانی که برای صادرات وجود دارد از طریق خط لوله و ارسال به کشورهای همسایه است.

بخاری های غیر استاندارد عامل اصلی هدر رفت انرژی

این کارشناس انرژی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مقابل این مسائل، مصرف بی رویه داخلی، یکی دیگر از مشکلاتی است که ناترازی گاز را شدید کرده است. حدود ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد در کشور وجود دارد که این بخاری ها، حجم بسیار بالایی از مصرف را به خود اختصاص داده اند. شوفاژ خانه های منازل، ادارات و همچنین وزارت خانه ها، حجم بسیار بالایی مصرف دارند و جدای مصرف، هدر رفت بسیار بالایی دارند و اکثر شوفاژ خانه ها عایق بندی نیستند. باید از این میزان هدر رفت جلوگی شود و اجازه ندهیم که گاز به صورت غیر بهینه مصرف شود. باید این ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد و همچنین شوفاژخانه ها، بهینه سازی شوند تا مصرف گاز به درستی صورت گیرد. باید به سمت استفاده از پکیج ها برویم که مدیریت انرژی آن بسیار راحت تر است. این عوامل سبب خواهد شد تا صرفه جویی مناسب صورت گیرد و بتوانیم بخشی از این ناترازی را با صرفه جویی جبران و برطرف کنیم.

واردات-گاز

مرادی در پایان گفت: امسال نیز، با کمک هوای مناسب زمستان، شرکت ملی گاز ایران مشکل چندانی نداشته است اما ممکن است در سال های آینده، چنین هوایی وجود نداشته باشد و سرما سبب مصرف بالای گاز شود و با سختی های بیشتری مواجه باشیم. اگر شرایط پایتخت که بیش از ۱۰ میلیون مصرف کننده دارد در زمستان های آینده سخت و دشوار شود، نمی توان این ۵۰۰ میلیون مترمکعب را مدیریت کرد و باید گاز بیشتری به شبکه منتقل شود. بنابراین باید کشور را برای آینده آماده کنیم و همواره گاز مازاد داشته باشیم تا در شرایط لزوم، نیازهای داخل را برطرف کرده و از طرفی بحث صادرات هم حفظ کنیم. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها