|
کدخبر: 321859

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی / دهک بندی یارانه

یارانه بگیران بخوانند / کالا های مشمول یارانه تشویقی مشخص شد

گفتنی است؛ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه کالابرگ» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) فعلا تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

اقتصاد یارانه بگیران بخوانند / کالا های مشمول یارانه تشویقی مشخص شد

مواد غذایی که یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد شامل برنج، گوشت گوساله گرم و منجمد، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست دبه ۲/۵ کیلویی، مرغ گرم و منجمد، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر است.

براساس طرح جدید یارانه کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۶۱ میلیون نفر مشمولین دریافت یارانه هفت دهک پایین می‌توانند در صورت تهیه یکی از یازده قلم کالای اساسی از فروشگاه‌های متصل به شبکه کالابرگی به‌جای ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی، از ۲۲۰ هزار تومان یارانه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ برخوردار شوند.

یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی در شرایطی به طور کامل قابل استفاده است که افراد از تخفیف هر ۱۱ قلم مشمول (ماکارونی، پنیر، مرغ، گوشت، روغن، شکر، شیر و. .) استفاده کنند. یعنی دیگر مثل گذشته نیست که فقط از کل یارانه مثلا یک میلیون تومانی دریافتی توسط یک خانوار دو نفره، همه‌ی یارانه حبوبات خرید شده و از یارانه تشویقی هم بهره ببرند. بلکه ۲۲۰ هزار تومان طرح فجرانه مربوط به تخفیف و مابه التفاوت قیمتی کلیه یازده قلم کالای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی است. یعنی اگر فردی هر یازده قلم کالا را بخرد، ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی‌اش به واسطه مابه‌التفاوت قیمتی پرداخت می‌شود.

گفتنی است؛ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه کالابرگ» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) فعلا تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  درباره وضعیت کالابرگ الکترونیکی اظهاراتی داشت. وی به تحسین خود از پذیرش عالی مردم و مؤدیان نسبت به طرح کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و بیان کرد که در حال حاضر مرحله اول این طرح به پایان نزدیکی رسیده است. طبق گزارشات اخیر، بیش از ۱۵ میلیون خانوار تاکنون از این طرح استقبال کرده و کالابرگ خود را تهیه کرده‌اند.

شاید کسانی که موفق به دریافت کالابرگ نشده‌اند، در دهک های هدف قرار ندارند

وی افزود: اگر بخواهیم ضریب ۳.۳ به بُعد خانوارها بدهیم، می‌شود حدود ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزا نفر که تا الان از ۶۰ میلیون نفر از کالابرگ استفاده کردند. پیش بینی ما این است که مابقی مودیان هم به فضل الهی استقبال خواهند کرد و این طرح هم همانطور که گفتم سه ماهه است و ان شا الله در ماه های آینده هم ادامه خواهد داشت.

مرتضوی در مورد اعتراض برخی مبنی بر اینکه موفق به دریافت کالابرگ نشده‌اند یادآور شد: ماه اول اختصاص کالابرگ تا تا ۱۷ اسفند است. هر کسی کالابرگ نگرفته به هر کدام از ۲۱۰ فروشگاه سراسر کشور مراجعه کند می‌تواند کالابرگ خود را خریداری کند شاید برخی مراجعه کرده‌اند که در دهک های هدف قرار ندارند. یعنی دهک‌شان بالاتر از ۷ است و آنها مشمول نشدند. هر کسی مشمول باشد میتواند کالابرگ را دریافت کند. حدود ۲۰ میلیون خانوار و جمعیتی قریب به ۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت کالابرگ هستند.

عبارت "کالابرگ معیشتی" به شیوه‌ای اطلاق می‌شود که جهت تبلیغ و ترویج محصولات یا خدمات مرتبط با معیشت و زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کالابرگ‌ها معمولاً درباره محصولات و خدماتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوعات معیشتی، اقتصادی و زندگی روزمره ارتباط دارند، تهیه و توزیع می‌شوند.

کالابرگ معیشتی می‌تواند شامل اطلاعاتی درباره محصولات مرتبط با خانه و خانواده مانند لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، لوازم آشپزخانه، مبلمان و دکوراسیون داخلی، لباس و پوشاک، مواد غذایی و آشامیدنی، ابزارهای باغبانی و آلاچیق، وسایل نقلیه و سفر، خدمات مالی و بانکی، بیمه، تأمین اجتماعی و سلامتی و غیره باشد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها