|
کدخبر: 321252

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی / دهک بندی یارانه

تخلف در طرح یارانه کالا برگ / راه شکایت از فروشگاه ها مشخص شد

عدم همکاری برخی از فروشگاه‌های زنجبیره‌ایِ طرف قرارداد برای ارائه‌ی خدمات و اعلام‌ عدم اتصال به شبکه، یکی از انتقاداتِ مطرح در طول اجرای طرح بوده است.

اقتصاد تخلف در طرح یارانه کالا برگ / راه شکایت از فروشگاه ها مشخص شد

وزارت کار شماره تلفن "۶۳۶۹" را برای ارائه شکایت و انتقاد درباره مکان‌هایی(فروشگاه‌ها) که طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا می‌کنند، مشخص کرده است.

همچنین افراد می‌توانند با مراجعه حضوری به ادارات کل کار مناطق، استان‌ها و… طرح شکایت کنند. عدم همکاری برخی از فروشگاه‌های زنجبیره‌ایِ طرف قرارداد برای ارائه‌ی خدمات و اعلام‌ عدم اتصال به شبکه، یکی از انتقاداتِ مطرح در طول اجرای طرح بوده است. وزارت کار در این رابطه اعلام کرده است که از ماه اردیبهشت تقریبا تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد با وزارت تعاون شعب خود را ملزم به اتصال به شبکه وزارت تعاون برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خواهند کرد.

بهره‌مندی از کالابرگ به شرط خرید از فروشگاه

اگر فروشگاهی اعلام کرد که شرطِ بهره‌مندی از کالابرگ الکترونیکی، خرید چند کالای دیگر است، تخلف کرده است و مردم می‌توانند از طریق مراجعه به ادارات کار وزارت تعاون در شهرها و یا سامانه تلفنی به‌روز شده و شماره‌ی ۶۳۶۹ تماس گرفته و اسم، کد و محل دقیق فروشگاه را اعلام کنند تا با متخلفین برخورد و سامانه اتصال فروشگاه بسته شود.

گران‌فروش در فروشگاه‌های طرف قرارداد

اگر فروشگاهی گران‌فروشی کرد یا در محاسبه ضرب و تقسیم یارانه تخلفی انجام داد چه باید کرد؟ در این رابطه، هم سازمان تعزیرات مداخله می‌کند و هم مردم می‌توانند از طریق راه‌های اعلام شده طرح شکایت کنند. به گفته‌ی وزارت کار در طول مدتِ اجرای طرح، با بیش از ده هزار فروشگاه متخلف برخورد شده است.

با صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌ها چه کنیم؟

وزارت کار اعلام کرده است که دلیلی برای تشکیلِ صف‌های مردم برای تهیه مرغ و گوشت منجمد در فروشگاه‌های طرف قرارداد وجود ندارد. کالای یارانه‌ای گوشت و مرغ بین منجمد و گرم چرخشی است و ممکن است جایی گوشت گرم داشته باشد، یا فروشگاهی گوشت منجمد در دسترس داشته باشد. فروشگاه‌ها باید مابه‌التفاوت قیمتی یارانه‌ای و آزاد را کسر کرده تا فردِ خریدِ ارزان‌تری داشته باشد. شهروندان می‌توانند فروشگاه‌هایی که بی‌جهت صف ایجاد کرده‌اند را معرفی کنند.

چه زمانی با سامانه‌ی ۶۳۶۹ تماس بگیریم؟

در ساعات غیر شلوغ روز مثل بعد از ظهر و شب یا ابتدای صبح بهترین زمان برای تماس با سامانه است. ظهر و عصر که ساعات شلوغ است، شهروندان باید چند دقیقه پشت صف انتظار برای پاسخ به سامانه تلفنی بمانند.

علی عسکری رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره جزئیات یارانه فجرانه گفته است: در حال حاضر مردم یارانه‌ها را در تاریخ‌های بیستم و پنجم و سی ام هر ماه دریافت می‌کنند. حال اینکه وزارت کار اعلام کرده است که اعتبار دیگری علاوه بر یارانه واریز می‌کند که با این اعتبار فقط امکان خرید وجود دارد و غیر از یارانه نقدی که دریافت می‌کنند اعتباری هم برای خرید دریافت می‌کنند.

با توضیحاتی که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی ارائه کرده، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک در ماه اسفند بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ این ماه شارژ خواهد شد؛ بنابراین مشمولان در ماه اسفند نیز مانند بهمن دو یارانه دریافت می‌کنند، نخست یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه اعتبار آن به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و از طریق آن می‌توان ۱۱ قلم کالای اساسی را خریداری کرد و دوم، یارانه نقدی است که بر اساس زمان‌بندی‌های مشخص واریز خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، یارانه نقدی از این پس در دو تاریخ بیست و پنجم و سی‌ام هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. البته با توجه به اینکه ماه آتی، ماه منتهی به عید نوروز است و خانواده‌ها برای خریدهای نوروزی به یارانه خود نیاز دارند باید دید آیا دولت تصمیمی برای جلو انداختن زمان واریز یارانه‌ها در ماه اسفند دارد یا خیر. البته نباید فراموش کرد اسفندماه امسال ۲۹ روزه است و اگر دولت حتی برنامه‌ای برای واریز زود هنگام یارانه نقدی نداشته باشد، یارانه دهک‌های چهار به بالا در این ماه استثنائاً در روز بیست و نهم واریز خواهد شد.

با توضیحاتی که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی ارائه کرده، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیک در ماه اسفند بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ این ماه شارژ خواهد شد؛ بنابراین مشمولان در ماه اسفند نیز مانند بهمن دو یارانه دریافت می‌کنند

منبع: ایلنا
  • خسروجردی ارسالی در

    هزینه رامیدادین به مردم مستقیم جلوی تخلف کرفته میشد

  • کرمان ارسالی در

    سلام شماره ک گذاشتید اصلا گرفته نمیشود تماس برقرار نمیشود سوال اینجاس چرا فروشگاه ها قبمت به روز کالابرگ رو حساب میکنن لطفا ی سایت یا شماره دیگری بزارید برا پاسخ ب سوالات ممنون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها