|
کدخبر: 321792

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

ساخت مسکن برای دانشگاهیان / زمین رایگان قطعی شد؟

امروزه، مسکن به یکی از اهم آرزوها و نگرانی‌های اصلی جامعه تبدیل شده است و اساتید و کارکنان دانشگاهی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. طرح مسکن دانشجویی، امیدی جدید را در قلب این گروه زنده کرده است.

اقتصاد ساخت مسکن برای دانشگاهیان / زمین رایگان قطعی شد؟

یاوران علمی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان نقش مهمی در پیشبرد پیشرفت علمی و فناوری کشور ایفا می‌کنند و موفقیت‌های این حوزه به تلاش و زحمات آنان بستگی دارد. با این حال، بسیاری از این گروه هنوز هم با دغدغه‌های زیادی روبرو هستند و مشکل مسکن به عنوان یکی از مهمترین نگرانی‌های آنها مطرح است.

به همین منظور تأمین مسکن اساتید و هیأت علمی که می‌تواند آرام‌بخش دغدغه فکری دانشگاهیان باشد در اولویت مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

پنجم شهریورماه سال جاری بود که معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم برای حل این مشکل، بحث تأمین مسکن برای اعضای هیات علمی و یاوران علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را مطرح کرد و در خصوص جزئیات طرح تأمین مسکن دانشگاهیان گفت: براساس طرح نهضت ملی مسکن و توافقی که وزرای راه و شهرسازی و علوم امضا کرده‌اند، اراضی دانشگاه‌ها و متقاضیان مشخص شده و باتوجه به اینکه فرم ج متقاضیان مسکن باید سبز باشد از وزارت راه و شهرسازی درخواست شده که این بند در خصوص دانشگاهیان در نظر گرفته نشود.

تدابیر برای ساخت مسکن دانشگاهیان

براین اساس مقرر شد کسانی که فاقد مسکن هستند، زمین رایگان دریافت کنند و افراد دارای مسکن نیز ۲۰ درصد قیمت کارشناسی را نقدی و ۸۰ درصد را در اقساط ۱۰ ساله پرداخت کنند.

آبان ماه سال جاری هم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز ساخت واحدهای مسکونی دانشگاهیان از بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی و مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

و اما این رویکرد در زمان مقرر محقق شد و عملیات اجرایی ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان در سراسر کشور ۲۸ بهمن ماه طی مراسمی با دستور رئیس جمهور و با حضور وزرای راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به آغاز ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن اقشار دانشگاهی گفت: بخش اعظم اراضی تأمین شده در این طرح، زمین های مازاد خود دانشگاه هاست این کار با توافق وزارتین علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد انجام و نظرات رؤسای دانشگاه ها نیز اخذ شده است؛ مسکن همواره یکی از دغدغه های استادان دانشگاه ها بوده و این طرح، شروع اجرای ساخت مساکن دانشگاهیان است و امیدواریم بتوانیم تعداد این واحدها را افزایش دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: یک سال از دولت سیزدهم درگیر بازگشایی دانشگاه ها بعد از کرونا بود که تاکنون بیش از ۳۵۰ واحد خوابگاهی متأهلی احداث، تکمیل و بهره برداری شده و ۳هزار و ۲۰۰ واحد در دست ساخت است که تا یک سال آینده آماده می شود ۲هزار و ۶۰۰ واحد هم کارهای مقدماتی آنها انجام شده است.

۶ هزار و ۱۶۱ واحد سهم استان فارس

بدین‌ترتیب این اقدام در استان فارس نیز در دستورکار متولیان امر قرار گرفت و حتی در همان مراسم مشترک با برخی از دانشگاه‌های سراسر کشور که با حضور و سخنرانی برخط رئیس جمهور برگزار شد، رئیس و جمعی از اعضای هیات رئیسه و دانشگاهیان دانشگاه سلمان فارسی کازرون، به همراه جمعی از مسئولان شهرستان کازرون، آیین کلنگ‌زنی احداث مسکن دانشگاهیان دانشگاه سلمان فارسی کازرون را در پردیس این دانشگاه برگزار کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس هم اعلام کرد: بر اساس تفاهمنامه فی مابین وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور عملیات اجرایی ۵۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شامل مسکن نخبگان اعضای هیات علمی کارکنان و خوابگاه متاهلین دانشگاه‌ها در سطح کشور به دستور ریاست محترم جمهور آغاز شد و سهم استان فارس ۶ هزار و ۱۶۱ واحد است که طبق تفاهم‌نامه‌های جداگانه با دانشگاه‌های فسا ،کازرون و دانشگاه آزاد استهبان، بوانات، فسا و جهرم با هدف رفع نیازهای مسکن نخبگان و دانشگاهیان در اراضی مازاد مورد توافق قرار گرفته و اجرا می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی در ارسنجان

اخیرا هم عملیات اجرایی ساخت واحدهای اختصاصی هیئت علمی دانشگاه ها و نخبگان در ارسنجان که در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد آغاز شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ارسنجان از آغاز عملیات اجرایی ساخت واحدهای اختصاصی هیات علمی دانشگاه‌ها و نخبگان این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح در قالب طرح نهضت ملی مسکن شهرستان ارسنجان با همکاری امور اجرایی ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن فارس آغاز شد.

عزت الله محمودی برخی از شاخص‌های نهضت ملی مسکن در این شهرستان را برشمرد و اضافه کرد: بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ متقاضی نهضت ملی مسکن در شهرستان ارسنجان نام‌نویسی کرده‌اند و کار پایش این متقاضیان انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن ارسنجان ادامه داد: ۳۷۰ متقاضی در این طرح با بانک‌ها عقد قرار داد کرده‌اند و کار اعطای تسهیلات انها در حال انجام است.

وی احداث مسکن ویژه استادان دانشگاه و نخبگان علمی را رویکرد مهم بنیاد مسکن دانست و گفت: بنیاد مسکن در این راه با جدیت احداث مسکن اساتید را دنبال می‌کند.

فرماندار شهرستان ارسنجان نیز با قدردانی از خدمات بنیاد مسکن،اساتید و نخبگان دانشگاهی را از جمله اقشاری دانست که در اولویت تأمین مسکن هستند و گفت: این قشر شریف از جمله اقشار تأثیرگذار در توسعه دوچندان جامعه هستند.

اگرچه طرح ساخت مسکن برای دانشگاهیان فرصت خوبی ایجاد کرده تا با بهره‌وری از فضاهای موجود در قالب نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم، برای تأمین مسکن این قشر اقدام کرد اما نیاز است تا با تداوم حرکت در مسیر راهبردها و تحقق اهداف در نظر گرفته شده از سوی دولت،شاهد توسعۀ هرچه مناسب‌تر سطح کمی و کیفی خدمات به عموم مردم جامعه به ویژه دانشگاهیان بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها