|
کدخبر: 321626

بازی برد-برد حمایت از تولید

تولید بار اول از آنجایی که عاملی موثر در کاهش ارزبری صنایع کشور است، باید موردتوجه سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان قرار بگیرد. در این زمینه شرکت‌های‌دانش‌بنیان ما ظرفیت‌های بالایی دارند و می‌توانند محصولات باکیفیت برای صادرات تولید کنند که ارزآوری برای کشور داشته باشد و این برای کشور دوسرسود است.

اقتصاد بازی برد-برد حمایت از تولید

احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز درباره حمایت از تولیدات دانش‌بنیان ‌و بار اول در کشور ،گفت: ما در کمیسیون آموزش مجلس در تدوین و تصویب طرح حمایت از تولیدات دانش‌بنیان هدف‌مان این بود که موانع را از سر راه تولید بار اول و دانش‌بنیان‌ها برداریم و در راستای اهداف کلی نظام و تاکیدات رهبری مبنی بر توجه به علم گام برداریم.

وی اظهار کرد: باتوجه کردن به دانش‌بنیان‌ها کار نظام را در حوزه‌های اقتصادی، علمی، آموزشی و پژوهشی چندین قدم ‌جلو ‌‌می‌بریم. یکی از موارد مهم در دانش‌بنیان‌ها حمایت از ‌تولید بار اول است. در قانون تولید دانش‌بنیان سعی کردیم به‌صورت مبسوط به تولیدات بار اول بپردازیم و مجوزهای لازم برای اینکه این نوع تولیدات تشویق ‌و ترویج شوند را صادر کنیم. صنایع کشور نیز از محل تولید بار اول بسیار سود خواهند کرد؛ اولا شاهد کاهش ارزبری از محل بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنایع خواهیم بود؛ از طرف دیگر با تمرکز بر تولید بار اول، علاوه بر بومی‌سازی تجهیزات، امکان توسعه زنجیره ارزش را خواهند داشت و محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تولید خواهند کرد و همچنین بازارهای جدیدی نیز در جهان پیدا خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وقتی برای بار اول محصولی را تولید می‌کنید که این محصول قبلا از خارج وارد می‌شده و ‌ارزبری داشت در درجه اول ارزبری را متوقف می‌کنید و در درجه بعد ارزآوری می‌کنید؛ یعنی با صادرات محصول ارز وارد کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ما این توان را دارند که محصولات باکیفیت برای صادرات تولید کنند که ارزآوری  برای کشور داشته باشند و این برای کشور دوسرسود است.

نادری خاطرنشان کرد: ما حمایت‌های مالیاتی و تسهیلاتی خوبی برای تولیدات بار اول در قانون پیش‌بینی کردیم و اگر دولت قانون را به‌خوبی اجرایی کند، جهش بزرگی در حوزه دانش‌بنیان در کشور اتفاق می‌افتد.

 

نویسنده: مرضیه توکل

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها