|
کدخبر: 321419 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

رونمایی از شاهکار ایلان ماسک / جیب این افراد پر پول می شود

دستاورد جدید شرکت بزرگ ایلان ماسک موجب تعجب جهانیان شده است. تراشه مغزی کمپانی نورالینک علاوه بر درمان بیماری ها، از گذر تقابل با ربات هوش مصنوعی، قادر است تا درآمد برخی از سازمان ها را افزایش دهد.

اقتصاد رونمایی از شاهکار ایلان ماسک / جیب این افراد پر پول می شود

طبق ادعای ایلان ماسک، اولین دریافت کننده تراشه مغزی به پیشرفت های بی سابقه‌ای رسیده است و در این مرحله باید شاهد اتفاقات شگرفی باشیم. این تراشه هوشمند قادر است تا با یاری فکر، ماوس را به حرکت درآورده و به هدف غایی دست پیدا کند.

ماسک در این خصوص توضیح داد: «روند پیشرفت این طرح بسیار خوب بوده و به نظر می‌رسد بیمار به طور کامل و بدون هیچ عوارض جانبی که ما از آن آگاه باشیم، بهبود پیدا است. فرد می‌تواند تنها با فکر کردن ماوس را روی نمایشگر حرکت دهد.»

بر مبنای ادعای ماسک، تمام تمرکز (Neuralink) بر این مسئله معطوف خواهد بود که بیمار را مجاب کند تا حداقل روی ماوس کلیک کرده و این کار را به درستی و با آرامش مخصوصی انجام دهد.

نورالینک پس از دریافت تاییدیه های ابتدایی در شهریورماه سال جاری، ماه قبل برای اولین مرتبه تراشه را در مغز یک فرد ایمپلنت کرد.

در این تحقیقات یک ربات به کار گرفته شد تا با استفاده از جراحی، رابط مغز-تراشه را در بخشی از مغز که حرکت را کنترل می‌کند، قرار دهد. هدف اصلی از این نوع اقدامات فراهم سازی امکان کنترل کیبورد رایانه با استفاده از افکار برای افراد است.

شرکت-نورالینک

اهداف انسان دوستانه نورالینک

اهداف نورالینک به همین جا محدود نمی شود و غافلگیری های جذاب تری نیز در راه است. از طریق نصب این تراشه، درمان معضلاتی نظیر چاقی مفرط، اوتیسم، افسردگی، شیزوفرنی و مشکلات روانی دیگر برطرف می شود که این موضوع می تواند انقلاب عظیمی دردنیا تکنولوژی باشد.

تراشه «تله‌پاتی» یک دستگاه استنت‌مانند کوچک محسوب می شود که وارد رگ‌های خونی مغز شده و از این طریق عمل می کند. این دستگاه قادر به خوانش افکار فرد نیست، ولی سیگنال‌های ارسال شده توسط نورون‌ها و سلول‌های عصبی در مغز را بررسی و در نهایت مورد پردازش قرار می دهد.

کمک به بهبودی بیماران فلج، نابینایان وافرادی که با مشکلات متعدد روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند، تنها بخشی از خدمات شرکت نورالنیک به حساب می آیند.

تراشه-مغزی

ایلان ماسک به مردم جهان وعده داده است که ایمپلنت خود را به عموم ارائه داده تا همگان بتوانند ارتباط بهتر و کارآمدتری با کامپیوترها برقرار کنند و خطرات هوش مصنوعی برای بشریت را تقلیل دهد. تحلیلگران بر این عقیده هستند که ماسک قصد دارد با کمک این تراشه ها به جنگ رو در رو با هوش مصنوعی برود.

درهرصورت این ارمغان آقای نابغه می تواند تاثیرات مثبتی بر راندمان کاری افراد شاغل هم داشته باشد. تردیدی وجود ندارد که استفاده از این تراشه برای سازمان های بزرگ و سرمایه داران جذابیت های قابل ملاحظه ای دارد. شرکت های بزرگ برای افزایش بهره وری و رشد درآمد خود از این فناوری استقبال می کنند و از این طریق می توانند رقبای خود را به چالش بکشانند.

شرکت-نورالینک-1

آشنایی بیشتر با شرکت نورالینک

شرکت نورالینک در سال ۲۰۱۶ و توسط ایلان ماسک تاسیس شد و از همان مقطع زمانی تا به امروز تاکنون اهداف گوناگونی را در حوزه فناوری دنبال می کند. نورالینک یکی از کمپانی های آینده‌نگرانه به شمار می رود که برنامه بلندمدت آن گسترش و تولید فناوری‌های ارتباطی عصبی و ایمپلنت‌های مغزی واسط مغز و دستگاه‌های مختلف مانند تراشه مغزی است. فارغ این مسائل، نورالینک دستگاهی شبیه به چرخ خیاطی تولید کرده که قادر است رشته‌های بسیار نازکی به قطر ۴ تا ۶ میکرومتر را در مغز ایمپلنت کند.

نورالینک با دانشمندان و عصب‌شناسان صاحب نامی در حال همکاری است و مورد تایید دانشگاه های معتبر جهان قرار دارد. این شرکت با سرمایه ۱۵۸ میلیون دلاری در سانفرانسیسکو بنیان نهاده شد و از همان روزهای نخستین، اهداف بشر دوستانه ای را در برنامه های خود لحاظ کرد. نورالینک با شرکت پژوهشی OpenAI که در زمینه توسعه هوش مصنوعی بی‌خطر برای خدمت‌رسانی به بشر فعالیت می‌کند، همکاری های متعددی دارد که البته ماسک خیلی تمایل به تشریح این مشارکت ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها