|
کدخبر: 321374 شبنم درخشان

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران

توسعه اقتصادی در بستر گردشگری سبز خواهد

همتی گفت: شعار گردشگری سبز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری امسال توسط سازمان جهانی جهانگردی نام‌گذاری شده است که این مفهوم به معنی خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی است.

اقتصاد توسعه اقتصادی در بستر گردشگری سبز خواهد

گردشگری سبز یا به‌عبارت‌دیگر "گردشگری_پایدار" یک رویکرد به گردشگری است که تلاش می‌کند تا تأثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و محیطی را در مقاصد گردشگری به حداکثر برساند. در واقع، هدف گردشگری سبز این است که در حین ارائه تجربه‌های گردشگری برای بازدیدکنندگان، به حفظ محیط زیست، حفظ و توسعه فرهنگ‌های محلی، ارزش‌های اجتماعی و اقتصادی منطقه می‌پردازد.

گردشگری سبز به مدیریت منابع طبیعی، کاهش آلودگی و تأثیرات محیطی منفی، استفاده مؤثر از انرژی، ترویج فرهنگ محلی و اجتماعی، حفظ تنوع زیستی و پشتیبانی از جوامع محلی توجه می‌کند. این نوع گردشگری به‌منظور حفظ منابع طبیعی، بهینه‌سازی اقتصاد محلی و ارتقای کیفیت زندگی جامعه‌های محلی، همکاری بین حوزه‌های مختلف و تعامل بین گردشگران و مردم محلی‌ است.

رضا-همتی

رضا همتی؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: با معرفی گردشگری سبز، توجه به مسائل محیط زیستی و اجتماعی در صنعت گردشگری افزایش می‌یابد و تلاش می‌شود تا تعادل بین توسعه گردشگری و حفظ منابع طبیعی و فرهنگ محلی برقرار شود. شعار گردشگری سبز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری امسال توسط سازمان جهانی جهانگردی نام‌گذاری شده است که این مفهوم به معنی  خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی می‌پردازد. سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری، به توسعه گردشگری با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط‌زیست می‌پردازد. این سرمایه‌گذاری، همراه با رشد گردشگری انبوه، به کاهش مضرات محیطی و افزایش رفاه و رضایت گردشگران و جامعه محلی منجر می‌شود .

معاون گردشگری در ارتباط با همکاری ارگان‌های وابسته بخصوص شهرداری اعلام رضایت کرد و گفت: خدا رو شکر تعامل خیلی خوبی میان ستاد گردشگری شهرداری و اراضی عباس‌آباد با معاونت گردشگری صورت گرفته و چند پروژه و تفاهم‌نامه هم در جهت توسعه گردشگری تهران صورت گرفته است. مانند شاتل تاکسی گردشگری که در هفته گذشته در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری رونمایی شد.

وی در خصوص نقش گردشگری سبز در مدیریت مصرف انرژی گفت: گردشگری سبز درواقع خدمات گردشگری پایدار، سازگاربامحیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد. گردشگری سبز به‌عنوان فعالیت‌های گردشگری دوستدار محیط‌زیست با محورها و معانی مختلف تعریف می‌شود. در یک اصطلاح کلی، گردشگری سبز به معنی یک گردشگر دوستدار محیط‌زیست است مفهوم گردشگری سبز به دلیل تأکید دولت‌ها برای بهبود عملکرد زیست‌محیطی با اتخاذ تکنیک‌های مدیریت زیست‌محیطی مؤثر و در جهت کاهش و مدیریت انرژی است.ازجمله  اقدامات و راهکارهای مناسب در این حوزه‌ی گردشگری، انتخاب انرژی‌های تجدید پذیر در تأسیسات که سازگاربامحیط‌زیست است،همچنین حمایت از جوامع محلی با اشتغال آفرینی و حفظ مناطق طبیعی و فرهنگی همگام با توسعه گردشگری را شامل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌های این اداره کل تسهیلات و مشوق‌هایی برای هتل‌ها و بومگردی ها می‌پردازد تا از این طرح استقبال کنند. بنابراین افراد واجد شرایط می‌توانند درخواست و طرح توجهی خود را جهت بررسی به این معاونت ارسال نمایند.

 همچنین همتی در خصوص دستاوردهای اقتصادی این طرح اظهار داشت: طرح مذکور به عنوان یک طرح پایه در استان معرفی شده و چه بسا خیلی از پروژه های در حال ساخت دارای ماهیت سبز بوده و موضوع بدلیل مزیت های زیست محیطی قطعا سود اقتصادی نیز دارد. گسترش آن نیازمند فرهنگ سازی و بومی شدن محصول خواهد بود که این موضوع در برنامه های اداره کل جهت برگزاری نشست ها و جلسات با مشاورین گردشگری سبز بوده که نتایج آن قطعا در عرصه اجرا و اعلام به بخش خصوصی انجام می گردد.

گردشگری-خو.راکی

شروع گردشگری خوراک پس از اردیبهشت ۱۴۰۳

گردشگری خوراک یا همان "گردشگری غذا" به فعالیت‌های گردشگری مرتبط با تجربه و آشنایی با فرهنگ و غذاهای محلی مناطق مختلف جهان اشاره دارد. این نوع گردشگری معمولاً تمرکز خود را بر تجربه‌ی غذاهای محلی، رستوران‌ها، بازارهای غذایی، تولیدکنندگان محلی و اقامتگاه‌های مرتبط با غذا می‌گذارد.گردشگری خوراک به طور گسترده از طریق سفر به مناطق مختلف جهان، تجربه طعم‌ها، روش‌های پخت و پز، مواد غذایی محلی و فرهنگ‌های مرتبط با غذا را فراهم می‌کند. این نوع گردشگری بر تنوع غذایی، اصالت محلی، میراث فرهنگی و ارتباط با جوامع محلی تأکید دارد.فعالیت‌های گردشگری خوراک می‌تواند شامل بازدید از رستوران‌های محلی، شرکت در تورهای غذایی، آشنایی با مواد غذایی محلی، حضور در رویدادها و جشنواره‌های مرتبط با غذا، شرکت در کلاس‌های آموزش پخت و پز محلی و خرید از بازارهای محلی و فروشگاه‌های مرتبط با غذا باشد.گردشگری خوراک فرصتی است برای مسافران به منظور تجربه و آشنایی با غذاهای محلی، توسعه ذائقه‌ی خود، حمایت از اقتصاد محلی و ارتقای فرهنگ و آگاهی درباره‌ی تفاوت‌های غذایی در سراسر جهان.

همتی در انتها در خصوص گردشگری خوراکی خاطرنشان کرد: حدود یک ماه پیش کمیته گردشگری خوراک استان تهران فعالیت خود را شروع کرده است که در  حال طراحی اولین نمایشگاه و جشنواره خوراک تهران در اردیبهشت‌ماه سال آینده خواهیم بود .البته در ایام نوروز در اکثر شهرستان‌ها در کنار نوروز گاه‌ها و جشنواره اقوام بخشی از فضا نیز به گردشگری خوراک اختصاص می‌یابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها