|
کدخبر: 320383

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس فناوری اطلاعات؛

وعده بزرگ اینترنتی به مردم / این قول عجیب را باور کنیم؟

کیوان نقره کار بیان کرد: اینترنت همانند یک رسانه با یک نگاه حاکمیتی مواجه است و این مطلب در تمام دنیا وجود دارد و تنها مختص کشور ما نیست. وجه تمایز کشور ما با سایر کشورها در پیوند با این موضوع، به نوع نگاه ها در اتخاذ تصمیمات مربوط می شود.

اقتصاد وعده بزرگ اینترنتی به مردم / این قول عجیب را باور کنیم؟

دولت‌ها در رفع موانع و چالش‌های موجود فضای مجازی نقش مهمی ایفا می‌کنند. به دلیل رشد سریع فناوری ارتباطات و شبکه اینترنت، فضای مجازی به یک بخش بسیار حیاتی از زندگی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است. در این گزارش به بررسی نقش دولت‌ها برای تضمین امنیت، حریم خصوصی و آزادی در فضای مجازی می پردازیم. دولت‌ها می‌توانند قوانین و مقررات مناسبی را در زمینه استفاده از فضای مجازی ایجاد کنند. این قوانین شامل حفاظت از حریم خصوصی، مبارزه با جرایم رایانه‌ای، محدودیت‌هایی برای دسترسی غیرمجاز و محافظت از حقوق ملکی و مالی باشد.

دولت همچنین این قدرت را دارد تا سیاست‌ها و تدابیری را برای افزایش امنیت در فضای مجازی اتخاذ کند. این امر شامل تقویت سیستم‌های رمزنگاری، مبارزه با هکرها و نفوذگران، توسعه تکنولوژی‌های امنیتی و همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی در این زمینه است. دولت‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری در توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با فضای مجازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب را ترویج کنند. این موضوع شامل ارائه اینترنت پرسرعت، توسعه شبکه‌های ارتباطی پایدار، توانمندسازی استارتاپ‌ها و تشویق نوآوری در این زمینه است.

آموزش و آگاهی عمومی و همکاری های بین‌المللی نیز دیگر اقدامات مهمی است که دولت ها از آن ها برای کمک به کاربران فضای مجازی بهره می گیرند. به طور کلی، دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر مناسب می‌توانند در رفع موانع و چالش‌های موجود در فضای مجازی نقش مؤثری ایفا کنند. این نقش‌ها باید با توجه به نیازها و مصالح عمومی جامعه و با رعایت حقوق شهروندان و آزادی‌های اساسی اجرا شوند.

وزیر ارتباطات اخیر از رفع تمرکز ترافیک اینترنت از پایتخت سخن به میان آورده و مدعی شده است که این روش به بهبود سرعت اینترنت کشور کمک شایانی می کند. در این راستا گفت و گویی با کیوان نقره کار، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

کیوان-نقره-کار

ضرورت توجه به مباحث زیرساختی

کیوان نقره کار درباره ادعای اخیر وزیر ارتباطات مبنی بر بهبود سرعت اینترنت پس از حذف تمرکز ترافیک از استان تهران گفت: ابتدا باید منظور اصلی آقای زارع پور در خصوص برداشتن تمرکز ترافیک اینترنت از تهران و انتقال آن به نقاط دیگر کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در وهله نخست باید دید که این اقدام، اهداف و رویکردهای فنی را دنبال می کند یا برنامه های دیگری مدنظر وزارتخانه است.

او ادامه داد: توجه به مباحث مربوط به زیرساخت های سخت افزاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این رویه نباید به شکلی باشد که منجر به افزایش سرعت اینترنت در یک قسمت از کشور و کاهش سرعت در بخش دیگری شود. بایستی منتظر ماند و دید که از گذر این طرح وزارت ارتباطات، امکان توسعه شبکه اینترنت بر اساس جمعیت یا خدمات بیشتر وجود دارد یا از اساس چنین امکانی مقدور نخواهد بود.

مردم مُسکن نمی خواهند!

نقره کار افزود: وزارت ارتباطات نباید این طرح ها را برای حل یک مشکل به صورت موقت به کار بگیرد و با چنین نگاهی به دنبال حل چالش های موجود باشد. این طور به نظر نمی رسد که پشت این اتفاقات، رویکرد فنی و زیرساختی برای توسعه شبکه و کمک به تمامی کاربران فضای مجازی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: او در ارتباط با نقش حاکمیت در اعطای مجوزهای لازم برای بهبود سرعت اینترنت بیان کرد: اینترنت همانند یک رسانه با یک نگاه حاکمیتی مواجه است و این مطلب در تمام دنیا وجود دارد و تنها مختص کشور ما نیست. وجه تمایز کشور ما با سایر کشورها در پیوند با این موضوع، به نوع نگاه ها در اتخاذ تصمیمات مربوط می شود.

زارع-پور

وزارت ارتباطات نمره قبولی می گیرد؟

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: فراهم سازی یک فضای مناسب برای فعالیت کاربران ایرانی، ضروری ترین اتفاق در این زمینه محسوب می شود که متاسفانه این مسئله تا به امروز مشاهده نشده است. برخورداری از چنین وضعیت مطلوبی می تواند تفاوت ها را در خصوص کیفیت اینترنت کشورهای مختلف جهان رقم بزند.

نقره کار در مورد عملکرد کلی وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۲ به گسترش نیوز گفت: از چندین زاویه می توان به این موضوع پرداخت و آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. ابتدا باید از منظر کاربران و ارضای نیازهای اساسی آنان در این حوزه، به تحلیل موضوع پرداخت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: به علت عدم تعادل میان دو مقوله کیفیت و هزینه، عملکرد وزارت ارتباطات در این بخش و حتی در جهت برآورده کردن نیازهای تفریحی و گذران وقت کاربران، ضعیف و غیر قابل دفاع بوده است. در خصوص مسائل مربوط به کسب و کارها نیز ضعف های آشکار مدیریتی وجود داشت و نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت. محدودیت هایی نظیر فیلترینگ، تاثیر منفی روی فعالیت کسب و کارها داشته و وضعیت معیشتی آن ها را تحت الشعاع خود قرار داده است.

قیمت-اینترنت

مقایسه ایران با کشورهای همسایه

این کارشناس در ادامه مطرح کرد: از منظر یک فعال این حوزه، باید بگویم که ما در حال از دست دادن موقعیت های ارزشمند فراوانی به واسطه عدم بهره گیری صحیح از فضای مجازی هستیم. پس از تحلیل این موارد مهم، می توان در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات در این حوزه در طول سال جاری، یک قضاوت عادلانه داشت و نمره‌ای نیز به شخص وزیر و دستیاران او اختصاص داد؛ بنابراین عمل نمره دهی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به خوانندگان این گزارش واگذار می کنم.

نقره کار ضمن مقایسه ایران با کشورهای همسایه به گسترش نیوز گفت: من قصد مقایسه ایران با کشورهای مولف و پیشرو در تکنولوژی نظیر آمریکا را ندارم و صرفا قیاس با کشورهای همسایه می تواند حق مطلب را در این خصوص ادا کند. این کشورها فضای مطلوبی را برای کاربران خود از تمامی جهات فراهم کردند و موانع مختلف را در راستای جلب رضایت مردم خود از میان برداشته‌اند.

او در پایان اضافه کرد: به عقیده من، غفلت های بسیاری در کشور ما رخ داده و از ظرفیت های وسیع حوزه فناوری اطلاعات به نحو احسن استفاده نشده است که این وضعیت می تواند نقدهای به حقی را متوجه مسئولان کند. امیدوارم در سال جدید اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد و نگاه توسعه گرانه‌ای نسبت به اینترنت و فضای مجازی صورت گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها