|
کدخبر: 321165

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | آزادسازی توکن

خبر مهم / هفته آینده این توکن ها آزاد می شوند

دوره وستینگ بخشی از فرآیند آزادسازی توکن است؛ یعنی مقدار معینی توکن برای مدت زمان مشخصی قفل می‌شود و کم‌کم آزادسازی صورت می‌گیرد.

اقتصاد خبر مهم / هفته آینده این توکن ها آزاد می شوند

پلتفرم توکن آنلاک (Token Unlock) در توییت اخیر خود، رویدادهای آتی آزادسازی توکن را که بین ۲۷ فوریه تا ۱ مارس برگزار خواهد شد، معرفی کرده است. طی این مدت، ۸ پروژه، حدود ۲۴۸.۱۹ میلیون دلار توکن را آزاد و منتشر خواهند کرد.

این پروژه‌ها عبارتند از: ییلد گیلد گیمز (YGG)، سینگولاریتی‌نت (AGIXسویی (Sui)، اپتیمیسم (Optimism)، پرایم (Prime)، شبکه مانتا (Manta Network)، دی‌وای‌دی‌ایکس (dYdX) و زتا‌چین (ZetaChain).

رویداد‌های آزادسازی توکن معمولاً منجر به کاهش قیمت توکن‌ها می‌شوند؛ زیرا فشار فروش را افزایش می‌دهند. هفته آینده شاهد رویدادهای زیر خواهیم بود:

ییلد گیلد گیمز (YGG)

آزادسازی ۱۶.۶۹ میلیون توکن YGG به ارزش ۸.۶۲ میلیون دلار در ۲۷ فوریه که ۵.۵۷ درصد از موجودی در گردش را تشکیل می‌دهد.

سینگولاریتی‌نت (AGIX)

آزادسازی ۸.۹۷ میلیون توکن AGIX به ارزش ۶.۲۵ میلیون دلار در ۲۸ فوریه، که ۰.۷۱ درصد از موجودی در گردش را تشکیل می‌دهد.

سویی (Sui)

آزادسازی ۴ میلیون توکن SUI به ارزش ۶.۹۶ میلیون دلار در ۲۹ فوریه (۰.۳۴ درصد از موجودی در گردش).

اپتیمیسم (OP)

آزادسازی ۲۴.۱۶ میلیون توکن OP به ارزش ۸۸.۴۲ میلیون دلار در ۲۹ فوریه (۲.۵۲ درصد از موجودی در گردش).

پرایم (PRIME)

آزادسازی ۱.۶۶ میلیون توکن PRIME به ارزش ۲۰.۵۶ میلیون دلار در ۲۹ فوریه که ۴.۸۹ درصد از موجودی در گردش را تشکیل می‌دهد.

شبکه مانتا

آزادسازی ۱.۸۷ میلیون توکن MANTA به ارزش ۶.۲۰ میلیون دلار در اول مارس (۰.۷۴ درصد از موجودی در گردش).

دی‌وای‌دی‌ایکس(dYdX)

آزادسازی ۳۳.۳۳ میلیون توکن DYDX به ارزش ۹۸ میلیون دلار در اول مارس (۱.۰۹ درصد از موجودی در گردش).

زتا‌چین

آزادسازی ۵.۲۹ میلیون توکن ZETA به ارزش ۱۳.۱۸ میلیون دلار در اول مارس که ۲.۲۴ درصد از موجودی در گردش را تشکیل می‌دهد.

آزادسازی توکن چیست؟

از آن‌جایی که این پروژه‌ها مقدار قابل توجهی توکن آزاد می‌کنند، ممکن است این فرایند منجر به ایجاد فشار فروش و به‌تبع آن نوسانات قیمتی شود. اما معمولا پروژه‌ها یک برنامه‌ زمانی برای آزادسازی توکن در نظر می‌گیرند و همه توکن‌ها را به یکباره آزاد نمی‌کنند. بلکه در یک دوره زمانی مشخص که معمولا چندین سال طول می‌کشد، توکن‌ها را آزاد می‌کنند. به این دوره زمانی اصطلاحا وستینگ (Vesting) یا دوره قفل کردن توکن (Token Lockup) گفته می‌شود.

دوره وستینگ بخشی از فرآیند آزادسازی توکن است؛ یعنی مقدار معینی توکن برای مدت زمان مشخصی قفل می‌شود و کم‌کم آزادسازی صورت می‌گیرد. به این مدت زمان هم اصطلاحا Vesting Period یا دوره زمانی وستینگ گفته می‌شود. این دوره زمانی در قرارداد هوشمند وارد می‌شود و تا پیش از پایان آن، دسترسی به توکن‌ها امکان‌پذیر نیست؛ یعنی نمی‌توانید آن‌ها را خرج یا استیک کنید، انتقال دهید یا در تامین نقدینگی شرکت کنید.

وستینگ فرآیند عرضه را کنترل و نحوه تزریق توکن‌های جدید به بازار را تنظیم می‌کند. همچنین اعضای تیم پروژه معمولا سهم خود از تخصیص توکن را به‌عنوان اثبات تعهد به پروژه، قفل می‌کنند. جدا از زمان می‌توان معیارهای دیگر را هم برای پایان دوره Vesting در نظر گرفت که براساس رشد فناورانه یا شرایط بازاریابی پروژه وضع می‌شوند. برای مثال یک پروژه می‌تواند تعریف کند که اگر اعضای کامیونیتی به تعداد خاصی برسد، فرآیند آزادسازی را آغاز می‌کند.

سال‌ها پیش برخی از استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی به کارمندان خود پیشنهاد بخشی از سهام شرکت را می‌دانند. اما کارمندان قادر به فروختن آن سهم تا مدت زمان مشخصی نبودند یا دست کم نمی‌توانستند همه سهام را به یکباره به فروش برسانند. از این روش برای نگهداشتن کارمندان و افزایش علاقه آن‌ها به روند توسعه شرکت استفاده می‌شد. از آنجایی که تا سال‌ها نمی‌توانستند سهام را بفروشند هم منجر به کاهش قیمت سهام نمی‌شدند. دلیل اصلی و مهم پشت Vesting هم این است که سهام‌داران پروژه به یکباره رمزارزهای خود را در بازار نفروشند و منجر به دامپ قیمت نشوند. در واقع وستینگ واگذاری مالکیت کامل توکن‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها