|
کدخبر: 320875

قیمت طلا / قیمت سکه / قیمت دلار / قیمت سکه بهار آزادی

سردرگمی مردم در بازار طلا / رییس اتحادیه حرف آخر را زد

بذرافشان با اشاره خبر عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی درباره تاثیر این عرضه در بازار گفت: خبر عرضه سکه‌های بدون تاریخ صعود قیمت‌ها را متوقف کرد حتی اندکی نیز باعث کاهش قیمت‌ها شد.

اقتصاد سردرگمی مردم در بازار طلا / رییس اتحادیه حرف آخر را زد

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره وضعیت بازار سکه و طلا اظهار داشته است: در معاملات صبح، قیمت‌ها کاهشی نسبی داشتند؛ اما این کاهش در بعد از ظهر تعدیل شد. در بازارهای جهانی، انس جهانی ۵ دلار افزایش یافت. در بازار داخلی نیز، قیمت هر گرم طلا عیار ۱۸ ابتدای صبح نسبت به روز گذشته کاهش یافت، اما بعد از ظهر این تغییر به ۴ هزار تومان رسید. قیمت سکه نیز صبح ۴۰۰ هزار تومان نسبت به دیروز کاهش یافت، اما در معاملات عصر این رقم به ۱۵۰ هزار تومان رسید.

وی اضافه کرد: از ظهر امروز به بعد مقداری افزایش قیمت داشتیم، وضعیت بازار نوسانات آن مردم را از آینده‌ای که روی طلا سرمایه گذاری کنند سردرگم کرده است، این شرایط باعث شده مردم نسبت به اینکه در آینده قیمت افزایشی می‌شود یا کاهشی نگران شوند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه مردم منتظر کاهش قیمت نباشند، اظهار کرد: قیمت‌ها ثبات نسبی را در یک ماه گذشته طی کرده است بنابراین احتمال کاهش قیمت‌ها کم است؛ اما ممکن است با نوسان بازار جهانی، نرخ ارز همچنین تشدید تقاضا در اسفند ماه ممکن است در ماه پایانی سال روند افزایش قیمت را داشته باشیم.

بذرافشان با اشاره خبر عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی درباره تاثیر این عرضه در بازار گفت: خبر عرضه سکه‌های بدون تاریخ صعود قیمت‌ها را متوقف کرد حتی اندکی نیز باعث کاهش قیمت‌ها شد.

وی افزود: البته اعلام شد که سکه‌های بدون تاریخ از ۱۳ اسفند در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه خواهد شد اما شرایط عرضه، مقدار و قیمت آن اعلام نشده است. این خبر تاثیرگذار بود و باعث کاهش قیمت شد اما چون نحوه عملیاتی عرضه اعلام نشد بازار واکنش جدی نداشت. اگر این شرایط اعلام شود در کاهش قیمت می‌تواند مهم باشد.

وی در پایان گفت: وضعیت تقاضا تغییری نکرده است امروز آخرین روز بهمن است امیدواریم با ورود به ماه اسفند شرایط این صنعت که دچار آسیب شده تغییر کند و رونق به بازار طلا بازگردد.

آخرین قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

در معاملات امروز بازار طلا قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد، قیمت سکه طرح قدیم ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۶ میلیون تومان شد.

قیمت انس جهانی طلا ۲۰۱۶ دلار است و هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز به ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان رسید.

نقش نرخ دلار بر بازار طلا

نرخ دلار بر بازار طلا تأثیر قابل توجهی دارد. رابطه بین نرخ دلار و بازار طلا به صورت معکوس است، به این معنی که هنگامی که نرخ دلار افزایش می‌یابد، قیمت طلا معمولاً کاهش می‌یابد و برعکس. این رابطه برای دو دلیل اساسی وجود دارد:

طلا به عنوان یک کالای بین‌المللی قابل معامله است و قیمت آن تحت تأثیر نرخ ارزها قرار می‌گیرد. وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد، ارزش دلار نسبت به سایر ارزها افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به کاهش قیمت طلا در بازار جهانی شود.

بسیاری از کشورها، از جمله ایران، برای واردات طلا از دلار استفاده می‌کنند. بنابراین، نرخ دلار تأثیر مستقیمی بر قیمت طلا در بازار داخلی خواهد داشت. هنگامی که نرخ دلار افزایش می‌یابد، هزینه واردات طلا برای فروشندگان افزایش می‌یابد و این ممکن است منجر به افزایش قیمت طلا در بازار داخلی شود.

بنابراین، نرخ دلار بر بازار طلا تأثیر مستقیم و مهمی دارد و تغییرات در نرخ دلار می‌تواند باعث تغییراتی در قیمت و ارزش طلا در بازار شود. اما لازم به ذکر است که عوامل دیگری نیز می‌توانند بر بازار طلا تأثیر بگذارند، بنابراین این رابطه به تنهایی نمی‌تواند تمامی تغییرات بازار طلا را توضیح دهد.

منبع: صفحه اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها