|
کدخبر: 320858

قیمت طلا / قیمت سکه / قیمت ارز

نرخ بهره بازار طلا را تکان داد

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

اقتصاد نرخ بهره بازار طلا را تکان داد

طلا در سومین روز متوالی با افزایش قیمت مواجه شده است. این افزایش قیمت در پی انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در هفته گذشته رخ داده است. تورم در آمریکا بالاتر از سطح هدف فدرال رزرو قرار دارد و شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز در ماه ژانویه به طور ناگهانی بیش از حد مورد انتظار افزایش یافته است. به همین دلیل، احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نیز کاهش یافته است که این موضوع باعث افزایش قیمت دلار شده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۶ درصد افزایش به ۲۰۱۸ دلار و ۳۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۲۳ درصدی به ۲۰۲۸ دلار و ۸۰ سنت رسیده است.

بالا رفتن تورم تمایل برای خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده و کاهش نرخ سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به نفع این فلز گرانبها بوده است. نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا که به اوج ۴.۳۳۲ درصد رسیده بود، تا ۴.۲۹۳ درصد پایین آمده است. نرخ سود همیشه یک نسبت عکس با قیمت طلا دارد.

تاجران حالا انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو برابر با ۲۵ واحد و در ماه ژوئن صورت بگیرد.

جدیدترین گزارش تورم آمریکا موضع فدرال رزرو را محتاطانه‌تر کرده است. رافائل باستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا اعلام کرد این بانک عجله‌ای برای آسان کردن سیاست‌های پولی خود ندارد و باید صبورتر باشد.

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۲.۰۴ درصد کاهش به ۲۳ دلار رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۶۲ درصدی ۸۹۷ دلار و ۱۷ سنت معامله می‌شود.

نقش نرخ بهره بر بازار طلا

نرخ بهره بانک مرکزی در کشورها، از جمله آمریکا، تأثیر قابل توجهی بر روی بازار طلا دارد. نرخ بهره بانک مرکزی به طور معمول توسط سیاست‌گذاران مالی و اقتصادی تعیین می‌شود و به عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی برای تنظیم فعالیت اقتصادی و کنترل تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارتباط نرخ بهره با بازار طلا به صورت غیرمستقیم است. در شرایط عادی، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی می‌تواند به منظور کاهش تورم و کنترل رشد اقتصادی اتخاذ شود. با افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاران ممکن است تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند طلا داشته باشند و به جای آن سرمایه خود را به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی با بازده بالاتر هدایت کنند. در نتیجه، تقاضا برای طلا کاهش یافته و ممکن است باعث کاهش قیمت طلا شود.

به طور معکوس، کاهش نرخ بهره بانک مرکزی می‌تواند به عنوان تحریکی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا عمل کند. در شرایطی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران ممکن است به دنبال سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های با ریسک بالاتر بازگردند و به دنبال بهره‌برداری از سود بیشتر باشند. در نتیجه، تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد و ممکن است باعث افزایش قیمت طلا شود.

به علاوه، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی و تورم در آمریکا دارد. اگر نرخ بهره بانک مرکزی کاهش یابد، این می‌تواند عواملی مانند تحریک اقتصادی و افزایش تورم را تقویت کند. در این شرایط، سرمایه‌گذاران ممکن است به دنبال سرمایه‌گذاری در سرمایه‌هایی با عملکرد خوبتر باشند، از جمله بازار طلا. این ممکن است منجر به افزایش قیمت طلا شود.

در نتیجه، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا می‌تواند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر روی بازار طلا داشته باشد، اما باید توجه داشت کمتأسفانه، اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت فعلی بازار طلا و نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در دسترس نیست. اطلاعاتی که در ابتدای پرسش ارائه شد، به تاریخ گذشته اشاره دارد و در مورد وضعیت فعلی تا تاریخ برسی من، یعنی سپتامبر ۲۰۲۱، صحت ندارد. برای به‌روزرسانی وضعیت فعلی، لازم است اطلاعات جدیدتری را مورد بررسی قرار دهید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها