|
کدخبر: 320807

قیمت خرما / خرید خرما / بازار خرما

قیمت جدید خرما اعلام شد / وضعیت بازار در آستانه ماه رمضان

با توجه به اظهارات رئیس انجمن خرما، اعلام شد که به دلیل حجم تولید و ذخیره‌سازی خرما در سردخانه‌ها، هیچ کمبودی در عرضه خرمای ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

اقتصاد قیمت جدید خرما اعلام شد / وضعیت بازار در آستانه ماه رمضان

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرما، اعلام کرد که طبق روال همه ساله، میزان مصرف خرما در ماه رمضان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل تولید خرما است.

به گفته او، بنابر آمار ۷۰ درصد خرمای تولیدی در بازار داخل مصرف و ۳۰ درصد صادر می شود، بر این اساس از مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرمای تولیدی، ۸۰۰ هزارتن در بازار داخل و به عنوان صنایع تبدیلی مصرف و مابقی صادر می شود که اخذ عوارض ۵۰ درصدی صادرات منجر به محدودیت صادرات می شود.

رشیدفرخی با بیان اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما بعد از مصر در دنیاست، افزود: از لحاظ تنوع و ارقام مقام اول در دنیا را دارا هستیم.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: با توجه به مشکلات اقلیمی و آفت سوسک سرخرطومی قصد افزایش سطح زیرکشت را نداریم و تنها به دنبال افزایش بهره وری در واحد سطح هستیم.

او درباره آخرین وضعیت صادرات خرما افزود: بنابر آمار سال گذشته از صادرات خرما ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشتیم و طی یک برنامه ۵ ساله امکان افزایش درآمد صادراتی تا یک میلیارد دلار وجود دارد، اما ممنوعیت و محدودیت های خلق الساعه همچون عوارض ۵۰ درصدی صادرات مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گفته او، گرچه مسئولان در راستای تنظیم بازار ماه رمضان عوارض ۵۰ درصدی برای صادرات گذاشتند، اما به سبب آنکه ۵۰ درصد خرما صرف مصرف داخل و صادرات در ماه رمضان می شود، از این رو اخد تعرفه ۵۰ درصدی مشکلاتی را ایجاد می کند.

رشیدفرخی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون صادرات خرما ۲۱۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است و مابقی ارزآوری تا ۴۵۰ میلیون دلار برای ماه رمضان است.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد خرمای تولیدی در سردخانه ها ذخیره شده است، افزود: در برخی ارقام میزان ذخایر مانده در سردخانه ها بیش از ۵۰ درصد است که براین اساس در عرضه خرمای ماه رمضان کمبودی نداریم.

رشید فرخی از ذخیره سازی حدود هزارتن خرما توسط تعاون روستایی برای ماه رمضان  خبر داد و گفت: خرمای ماه مبارک رمضان به میزان کافی تامین شده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

این مقام مسئول قیمت هرکیلو خرمای کبکاب درب سردخانه را ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان و خرمای مضافتی را ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان اعلام کرد و افزود: بنابر امار قیمت هرکیلو خرمای مضافتی سال گذشته ۷۰ هزارتومان بوده و قیمت خرمای کبکاب تغییری نداشته است. گفتنی است هرگونه محدودیت و ممنوعیت صادرات تاثیری در قیمت خرما برای مصرف کننده ندارد و تنها به ضرر تولیدکننده تمام می شود.

او ادامه داد: در حال حاضر پس از اعمال تحریم بخش زیادی از صادرات خرما کشور به کشورهای CIS، هند، کشورهای جنوب شرقی و تا حدودی اروپا صورت می گیرد.

رشید فرخی با بیان اینکه اخذ تعرفه ۵۰ درصدی صادرات به انجمن اطلاع رسانی نشده است، افزود: اعمال محدودیت باید از قبل به اطلاع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسد زیرا قراردادهای بین المللی معمولاً یک ساله است و عدم تأمین محصولات اعتبار کشور و صادرکنندگان را زیرسوال برده و بازار به دست رقبا خواهد افتاد.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: سال گذشته با وجود موجودی کمتر از امسال تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بدون هیچ گونه مشکلی انجام شد و همواره با عرضه مستقیم بازار را کنترل کردیم. همچنین امسال هم انجمن ملی خرما ایران اعلام آمادگی کرد که خرما مورد نیاز بازار را با قیمت مناسب در مبدا تأمین می‌کند.

این مقام مسئول گفت: حدود ۴ میلیون مفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بخش مشغول فعالیت هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها