|
کدخبر: 320650

قیمت خرما / خرید خرما / بازار خرما

خبر خوش درباره عرضه خرما زیر قیمت بازار

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد که ۹۰۰ تن خرما جهت ذخیره‌سازی به منظور عرضه با نرخ مصوب در روزهای پایانی ماه رمضان در دسترس قرار خواهد گرفت.

اقتصاد خبر خوش درباره عرضه خرما زیر قیمت بازار

ایوب فصاحت در این زمینه به این صورت صحبت کرده است: به منظور تنظیم بازار خرما، برای خرماهای مضافتی علاوه بر ذخیره‌سازی با تصمیم وزارت جهادکشاورزی، عوارض صادرات از صفر به ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، تعرفه‌های جدید از یک هفته دیگر اعمال می‌شود و تا پایان خرداد سال آینده ادامه خواهد یافت.

وی افزود: استان‌های مختلف خرمای مضافتی درجه یک را با قیمتی که کارگروه مربوطه در استان تعیین می‌کند، حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند و از یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان نیز نسبت به توزیع و عرضه خرما اقدام خواهد شد.

فصاحت تصریح کرد: عرضه خرما تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و اگر ضرورتی بر تامین بیشتر این میزان باشد باز هم اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

عرضه خرما ۱۵ درصد زیر قیمت بازار از نیمه دوم اسفندماه

ایران با تولید ۱.۳ میلیون تن انواع خرما همچون پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و خاصویی بعد از مصر و عربستان سعودی در رتبه‌های دوم و سوم جهان قرار می‌گیرد که سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن از این محصول به کشورهای هدف صادر می‌شود.

طبق آمارهای موجود از ابتدای سال تاکنون بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن از این محصول به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه، اروپا، روسیه، اتحادیه کشورهای (CIS) صادر شده است.

بیشترین خرما مورد مصرف ماه مبارک رمضان خرما مضافتی است.

«ایوب فصاحت» سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از ذخیره‌سازی ۹۰۰ تن خرما برای عرضه با نرخ مصوب در روزهای منتهی به ماه رمضان خبر داد و گفت: استان‌های مختلف خرمای مضافتی درجه یک را با قیمتی که کارگروه مربوطه در استان تعیین می‌کند، حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند و از یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان نیز نسبت به توزیع و عرضه خرما اقدام خواهد شد.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: عرضه خرما تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و اگر ضرورتی بر تامین بیشتر این میزان باشد باز هم اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در پی تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، به منظور تنظیم بازار خرما علاوه بر ذخیره سازی، عوارض صادرات خرمای مضافتی نیز از صفر به ۵۰ درصد افزایش یافت، اعمال تعرفه جدید از یک هفته دیگر آغاز و تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد یافت.

به گفته «محسن رشید فرخی» رییس انجمن ملی خرما ایران، خرما مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین است تا جایی که حدود ۵۰ درصد خرما سال گذشته در سردخانه‌ها باقی مانده و به بازار عرضه نشده که با عرضه این میزان محصول به نظر می‌رسد هیچ کمبودی در بازار نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: ماه مبارک رمضان سال گذشته قیمت هر کیلوگرم خرما مضافتی درب سردخانه‌ها ۶۸ هزار تومان بود که امسال نیز با قیمت ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان درب سردخانه‌ها به فروش خواهد رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها